00%
منو

موثر ترین روش های درمان جوش و اسکار آن

منافذ بسته غدد چربی، جوش ها و ضایعات عمیق تر که د‌‌‌‌ر صورت، گرد‌‌‌‌ن، سینه، پشت، شانه‎ها و حتی بازوها دیده می شود آکنه گفته می شود. جوش یا آکنه بیشتر در صورت نوجوانان دیدخ می شود و با پا گذاشتن به سنین نوجوانی شروع به بهبود خواهد کرد. البته این بیماری به گروه سنی خاصی محد‌‌‌‌ود‌‌‌‌ نمی‏ شود‌‌‌‌ و بزرگسالان حتی تا ۴۰ سالگی نیز می‏توانند‌‌‌‌ به آن مبتلا شوند‌‌‌‌.

جوش یا آکنه نوعی مشکل پوستی است و زمانی رخ می دهد که چربی و سلول پوستی مرده در فولیکول های مو پر شود. جوش ها معمولا در قسمت های مختلف پوست مانند صورت، گردن، قفسه سینه، شانه ها و گرده دیده می شود. آکنه ها به شکل های مختلفی مانند جوش سرسیاه، جوش سرسفید، جوش، جوش صورت و … دیده می شود. گاهی ممکن است جوش ها عفونت کنند و به همین دلیل می توانند دردناک باشند. زخم ها و جای جوش ها به آرامی می توانند از بین برود قبل از بهبود کامل جوش قبلی جوش جدید بر روی صورت ظاهر خواهد شد. شدت آکنه می تواند به مسائل مختلفی مانند مشکلات عصبی، استرس و ناراحتی وابسته باشد و موجب زخم های پوستی شود.

آکنه ها بعد از چند سال ممکن است خود به خود بهبود یابند اما به هر حال نباید آنها را به حال خود رها کرد. زیرا در صورتی که آکنه درمان نشود ممکن است تا پایان عمر اسکارهای بد شکل بر روی پوست باقی بماند. که البته این اسکارها قابل ترمی هستند. آکنه ها تاثیر زیادی بر ظاهر فرد می گذارند و این مسئله می تواند به لحاظ روحی بر روی فرد تاثیر بگذارد. این حالت مخصوصا در شرایطی است که جوش های حاد و شدید بر روی صورت فرد ایجاد می شود که می تواند موجب اسکارهای دائمی و نافرمی بر روی صورت شود. البته به این نکته باید توجه داشته باشید که جوش های ملایم نیز می تواند موجب پیدایش اسکارهایی بر روی پوست شوند.

درمان دارویی با پماد

انواع جوش ها (جوش های سرسیاه، جوش های سفید، چرکی، متورم و قرمز)  می توانند موجب جای جوش بر روی صورت شما شوند. برای درمان جوش صورت ابتدا باید آن را علت یابی کنید. از علت های جوش زدن افزایش تولید سبوم ثانویه به آندروژن، کراتینیزاسیون غیرطبیعی در مجرای فولیکول مو، کلونیزاسیون میکروبی در فولیکول و التهاب آن را می توان نام برد. یکی از آنتی بیوتیک های موضعی پماد تتراسایکلین برای جوش صورت می باشد. پماد تتراسایکلین بر کاهش آکنه بر روی صورت تاثیرگذار است و همچنین دارای خاصیت ضد التهابی است.

تتراسایکلین برای درمان آکنه و جوش صورت استفاده می شود که مصرف آنتی بیوتیک فاقد عوارض جانبی است. اثر آنتی بیوتیکی تتراسایکلین می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. پس مفدار استفاده از آن باید توسط پزشک تجویز شود.

درمان خانگی با گلاب

گلاب دارای خاصیت ضد عفونی‌‌ کننده و ضد میکروبی می باشد که می تواند برای درمان جوش صورت به کار برده شود. همچنین از دیگر ویژگی های گلاب می توان به از بین برنده باکتری هایی که موجب جوش صورت می شوند و درمان اثر جوش‌ها و تمیز کردن صورت نیز اشاره کرد. گلاب می تواند به درمان موضعی جوش ها بپردازد. گلاب می تواند علاوه بر کاهش التهاب پوست های حساس قرمزی پوست را نیز تسکین دهد. در ادامه لازم است بدانید که گلاب قادر است منافذ بسته و پر از آلودگی پوست را باز و تمیز و تولید چربی روی پوست را کنترل کند.

برای درمان جوش صورت با گلاب ابتدا صورت خود را با پاک کننده تمیز کنید و سپس صورت خود را به آرامی خشک کنید. سپس می توانید گلاب را روی صورت خود اسپری کنید. بعد از20 ثانیه می توانید گلاب را از صورت خود با دستمال پاک کنید. بعد از پاک کردن صورتتان ، شما می توانید از مرطوب کننده غیرمولد جوش برای مرطوب کردن صورت خود استفاده کنید. این کار را می توانید 3 الی 4 بار در روز انجام دهید.

درمان اسکار جوش با مزونیدلینگ

مزونیدلینگ پوست، از دستگاه برقی سوزن پوست استفاده می شود. دستگاه قلمی است که حاوی 12 سوزن بسیار ریز است. این وسیله در میکرونیدلینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد بافت اسکار قدیمی پوست را تجزیه می کند و سلول های پوستی را برای تکثیر سلول ها تحیک خواهد کرد. تکثیر سلولی می تواند منجر به تشکیل لایه های جدید بافت الاستین و الیاف کلاژن و همچنین مویرگ‌های جدید برای بهبود خون رسانی خواهد شد. این دستگاه با حرکت در امتداد پوست به لایه های بالایی پوست تا عمق حداکثر 2 میلیمتر نفوذ کرده و زخم های سوزنی ریز ایجاد خواهد کرد. همین کار موجب می شود که بدن با تشکیل الیاف کلاژن و الاستین جدید واکنش نشان دهد.

از مزایای مزونیدلینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مزونیدلینگ می تواند اسکارها ، زخم های آکنه را جدا کند و با تولید الیاف کلاژن جدید موجب افزایش جایگزینی بافت اسکار موجود با پوست محیطی جدید ‌شوند، و باعث بهبودی این جای زخم و جای جوش‌ها ‌شود.
  • تحریک و بازسازی بافت
  • بهبود بافت پوست و کاهش چین و چروک پوست
  • کاهش اندازه منافذ پوست

مزونیدلینگ را می توان هر 4 الی 6 هفته تکرار کرد تا به نتیجه دلخواه برسید. برای تولید کلاژن پزشکان توصیه می‌کنند با 3 درمان و با حداقل فاصله زمانی 4 تا 6 هفته بین درمان‌ها شروع کنید. برای کاهش اسکار و جای زخم به طور متوسط 3 تا 6 درمان توصیه می‌شود. تعداد درمان‌ های مورد نیاز به نحوه پاسخ هر فرد به درمان‌ ها و وضعیت پوست قبل از درمان بستگی دارد. در مزونیدلینگ در تمام قسمت‌های بدن قابل استفاده است. اکثر افراد بعد از اولین درمان ، شروع به دیدن نتایج می‌کنند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 157

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها