00%
منو

راه های درمان شوره و خارش سر

شوره سر یکی از مشکلات رایج در بین خانم‎ها و آقایان است. برخی از افراد این مشکل را با عدم رعایت بهداشت شخصی مرتبط می‌دانند اما استحمام همیشه نمی‌تواند در درمان شوره سر موثر باشد.

برای درمان شوره و خارش سر روش‎های مختلفی وجود دارد که شامل روش‌های خانگی و استفاده از محصولات شیمیایی می‎شوند. البته در برخی مواقع شوره خفیف سر با راهکار ساده‌ای مانند تغییر شامپو قابل درمان است؛ اما در موارد حادتر بهتر است از روش‌های درمانی که در ادامه معرفی می‎شوند، استفاده کنید.

در این مقاله به بررسی راه‌های درمان شوره سر پوست خشک و چرب می‎پردازیم که شامل روش‌های درمانی شیمیایی و خانگی می‎شوند؛ بنابراین حتماً در ادامه با ما همراه باشید.

علل و درمان شوره سر چرب

پیش از بررسی روش‌های درمان شوره سر چرب ، بهتر است دلیل ایجاد این مشکل را بررسی کنیم. غدد سبابه وظیفه‎ تامین رطوبت پوست سر و موهای انسان‌ها را به‌عهده دارند. اما این غدد همیشه به‎درستی عمل نمی‎کنند و ممکن است به دلایلی تولید چربی را افزایش دهند.

با افزایش تولید چربی توسط غدد سبابه، چربی طبیعی یا سبوم پوست سر افزایش پیدا می‎کند. این چربی اضافه به سلول‎های مرده پوست می‎چسبد و فرآیند جایگزینی سلول‎های مرده با سلول‌های جدید پوست سر را مختل می‎کند. به این‏ صورت سطح پوست سر با سلول‎های مرده چسبناکی پر می‎شود که همان شوره سر چرب هستند.

همان‎طورکه گفتیم در برخی موارد می‎‌توان مشکل شوره سر را با تعویض شامپو درمان کرد. برای مثال می‌توانید با خرید شامپو برند موزیلا از فروشگاه الانزا و استفاده از این محصول، چربی پوست سرتان را تنظیم کرده و به‌راحتی شوره سر چرب را درمان کنید. اما پیش از ارائه دیگر راهکارهای درمانی، بهتر است با دلایل افزایش سبوم پوست سر آشنا شویم.

از دلایلی که باعث افزایش سبوم پوست سر می‎شوند می‌توان به اختلالات هورمونی، بارداری و استرس اشاره کرد. البته عدم رعایت بهداشت شخصی یا شست‎وشوی بیش‎از‎حد موها نیز می‌توانند باعث افزایش چربی پوست سر شوند.

شوره سر چرب ممکن است با مشکلاتی مانند خارش پوست سر همراه باشد. این نوع شوره به دلیل حالت چسبنده‎ای که دارد، به‎راحتی از پوست سر یا ساقه موها جدا نمی‎شود و در طولانی‎مدت مشکلاتی مانند ریزش مو را به‎دنبال دارد.

راه های درمان شوره و خارش سر

راه های درمان شوره و خارش سر

برای درمان شوره سر چرب راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از این روش‌ها می‎پردازیم:

اسکراب پوست کف سر

از روش‎های درمان شوره و خارش سر می‌توان به اسکراب کف سر اشاره کرد. برای این‎کار می‎توانید از اسکراب فیزیکی یا شیمیایی استفاده کنید؛ البته توصیه می‎کنیم انواع اسکراب شیمیایی را تنها تحت نظر پزشک متخصص مورد استفاده قرار دهید.

برای اسکراب فیزیکی پوست سر چرب می‌توانید از دستور زیر کمک بگیرید:

  • ابتدا موهایتان را مرطوب کنید و سپس حدود 2 قاشق نمک دریا را روی پوست کف سرتان بریزید.
  • حدود 10 دقیقه کف سرتان را به حالت دورانی با نمک دریا ماساژ داده و سپس آبکشی نمایید.

برای لایه‎برداری و درمان شوره سر خانگی می‌توانید از اسکراب شکر یا قهوه نیز استفاده کنید.

تغییر شامپو

برای درمان شوره سر چرب می‌توانید از شامپوهای کنترل‌کننده چربی و ضد شوره استفاده کنید. موزیلا یکی از برندهای معتبری است که به تولید این محصولات می‎پردازد. اما در کنار آن می‌توانید محصولات دیگر برندها مانند سریتا، دیپ سنس، سینره، فولیکا، هیدرودرم و… را نیز استفاده کنید.

استفاده از ژل آلوئه‎ورا

ژل آلوئه‌ورا علاوه بر درمان شوره سر در تسکین خارش نیز موثر است. برای استفاده از این ماده‎ پرخاصیت می‌توانید ژل آلوئه‎ورا را روی تمام پوست سرتان بریزد. سپس حوله گرم و مرطوبی را روی سرتان بپیچید و مدت 30 دقیقه صبر کنید.

در نهایت می‌توانید از یک شامپوی ملایم برای شست‌وشوی موها استفاده نمایید. این ماسک را یک یا دوبار در هفته مورد استفاده قرار دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

علل و درمان شوره سر پوست خشک

کاهش رطوبت پوست سر باعث خشکی آن و ایجاد شوره می‎شود. این مشکل می‌تواند به دلیل استفاده‎ مداوم از آب داغ برای شستن موها یا تغییرات فصلی رخ دهد. بنابراین شوره سر پوست خشک در فصل پاییز و زمستان تشدید می‎شود و ممکن است با خارش و قرمزی پوست سر همراه باشد.

برخلاف شوره سر چرب، شوره سر پوست خشک سفید و ریز است و به‌راحتی از کف سر جدا می‎شود. بنابراین می‎توانید به‎راحتی این نوع شوره را تشخیص داده و سپس برای درمان اقدام کنید.

C:\Users\Fateme\Desktop\New folder (3)\5.jpg

برای درمان شوره سر پوست خشک روش‎های زیادی وجود دارد که تمام این روش‌ها یک هدف دارند: افزایش میزان رطوبت پوست کف سر! بنابراین برای درمان این مشکل لازم است از انواع روغن‎ها و نرم‎کننده‎ها استفاده کنید.

در ادامه برخی از بهترین روش‎های درمان شوره سر خانگی و شیمیایی را برای شما عزیزان شرح می‎دهیم:

انتخاب شامپوی مناسب

اولین راهکاری که برای درمان شوره و خارش سر ارائه می‎شود، انتخاب شامپوی مناسب است. شما می‌توانید از انواع شامپوی ضد شوره کمک بگیرید که حاوی روغن آرگان، روغن جوجوبا، روغن درخت چای، اسید سالیسیلیک، سلنیوم سولفید، پیریتیون زینک و… باشند.

توجه داشته باشید که شامپوی مناسب برای درمان شوره سر خشک، شامپویی ملایم است که باعث ترمیم و آبرسانی پوست سر شود. همچنین در هنگام تهیه شامپو حتماً به عبارت “مناسب موهای خشک” توجه داشته باشید و شامپوی مناسب پوست سر خودتان را تهیه کنید.

استفاده از روغن درخت چای

یکی از روش‌های درمان خانگی شوره سر روغن‎درمانی است که برای این‎کار می‌توانید از روغن درخت چای استفاده کنید. روغن درخت چای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و باعث رطوبت‎رسانی به پوست خشک سر شما می‎شود.

پیش از استفاده‌ی روغن درخت چای بهتر است کمی آن‎را گرم کنید و سپس کف سر خود را با استفاده از این روغن ماساژ دهید. برای جلوگیری از تحریکات پوستی می‌توانید روغن درخت چای را با یک روغن حامل مثل روغن نارگیل رقیق کرده و سپس استفاده کنید.

در درمان شوره سر خانگی با روغن نارگیل، پس از آن‎که تمام کف سرتان را با روغن ماساژ دادید می‎توانید از یک حوله گرم و مرطوب برای جذب بهتر روغن توسط پوست کمک بگیرید.

وقتی حوله را دور سرتان پیچیدید مدت 20 دقیقه صبر کنید و سپس حوله را از سرتان باز کنید. حال می‎توانید موهایتان را با شامپوی ملایم بشویید یا برای کسب نتیجه بهتر بین 4 تا 5 ساعت به موهایتان استراحت بدهید. این کار را هفته‎ای یک الی دو بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

استفاده از آلوئه‌‎ورا

بهترین روش درمان خانگی شوره سر چرب و خشک استفاده از ژل آلوئه‎ورا است. آلوئه‎ورا خواص ضد التهابی دارد و باعث آبرسانی به پوست می‌شود؛ اما برای پوست سر خشک، بهتر است از ترکیب آلوئه‌ورا و روغن نارگیل یا زیتون استفاده کنید.

ابتدا ژل آلوئه‎ورا را خارج کرده و چند قطره روغن زیتون یا نارگیل به آن اضافه کنید. سپس این مواد را به تمام کف سرتان بمالید و برای جذب بهتر کمی ماساژ دهید. سپس یک حوله گرم و مرطوب را دور سرتان بپیچید و پس از گذشت نیم تا دو ساعت استحمام کنید.

C:\Users\Fateme\Desktop\New folder (3)\3.jpg

جمع ‎بندی

در این مقاله به بررسی راه‎های رفع شوره سر پرداختیم و برخی از روش‎های درمان خانگی شوره سر را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم. به‎طور خلاصه پیش از درمان شوره سر باید نوع آن‎را تشخیص دهید که شامل شوره سر چرب و خشک می‎شود.

روش‎های درمان شوره سر پوست خشک و چرب با یکدیگر متفاوت است؛ اما به ‎طور معمول با خرید انواع شامپوی ضد شوره می‌توانید این مشکل را درمان کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 1
  • 63

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نازنین
نازنین
1 ماه قبل

برای درمان شوره سر چرب و چسبناک شامپو سینره مناسب هست؟