00%
منو

برای درمان سکته مغزی به کجا مراجعه کنیم؟

قطعاً با خطرات سکته قلبی برای جان انسان آگاه هستید؛ اما آیا می دانید سکته مغزی چگونه می تواند جان انسان را تهدید کند؟ سکته مغزی از شایع ترین عاملان مرگ و میر در سراسر دنیا است. علاوه بر مرگ و میر، درصد بالایی از بزرگسالان در به دلیل سکته در مغز دچار معلولیت و ناتوانی جسمی می شوند. بر این اساس انتخاب بهترین درمان سکته مغزی، نقش قابل توجهی در حفظ جان و سلامت انسان دارد. در این مطلب به شرح کامل این بیماری و معرفی بهترین روش درمان سکته مغزی می پردازیم.

درمان سکته مغزی

منظور از سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی وضعیتی است که به دلیل نرسیدن خون به مغز و یا ایجاد وقفه در رسیدن جریان خون به نقاط مختلف مغز انسان یا خونریزی در مغز اتفاق می افتد. مطابق با تعاریف انجمن های بین المللی سکته مغزی به عنوان وضعیت اورژانسی اعصاب و مغز انسان شناخته می شود. زمانی که وقفه ای در جریان خونی که باید به مغز، پیرامون و درون آن وارد شود؛ اتفاق بی افتد، سکته مغزی رخ می دهد. این وضعیت اورژانسی باید به سرعت توسط بهترین روش درمانی ‌کنترل و درمان شود؛ تا فرد دچار مرگ یا معلولیت نشود. نرسیدن خون به مغز باعث می شود تا مواد غذایی و اکسیژن به سلول ها نرسند و در نتیجه سلول های مغز انسان از کار بیفتند.

 

علائم و نشانه های سکته مغزی چیست؟

کسانی که در نزدیکی خطر سکته مغزی قرار دارند؛ با علائم و نشانه هایی همراه هستند که برخی از آن ها عبارت است از:

  • اختلال در تکلم
  • فراموش کردن برخی از کلمات
  • از دست دادن ناگهانی تعادل
  • تار شدن دید و اختلال در عملکرد چشم
  • پرخاشگری های بی مورد و بدون دلیل
  • سردرد
  • سرگیجه ناگهانی
  • مور مور شدن ناگهانی بدن

 

سکته مغزی با چه خطرات و عوارضی همراه است؟

طبق گفته اغلب پزشکان، بیماران تا 4 ساعت بعد از سکته مغزی شانس دور شدن از عوارض جدی و خطرناک سکته مغزی را دارند؛ بنابراین تمام پزشکان تلاش می کنند تا از بهترین درمان سکته مغزی مطابق با نوع سکته استفاده کنند. چنانچه پزشک متخصص قادر به برگرداندن بیمار به حالت عادی نباشد؛ فرد ممکن است با عوارض و خطراتی همراه باشد که برخی از آن ها عبارت هستند از:

  • پایان یافتن حیات
  • ورود به وضعیت کما
  • فلج شدن دائمی بدن
  • فلج شدن موقتی بدن
  • بی حس شدن یک سمت بدن
  • اختلال در تکلم
  • ناهماهنگی اندام ها
درمان سکته مغزی

درمان سکته مغزی

چه عواملی زمینه ساز سکته مغزی هستند؟

اگرچه در طی سال های اخیر، علم با پیشرفت فوق العاده ای در زمینه تشخیص علت بیماری ها همراه بوده است؛ اما همچنان پزشکان نتوانستند دلیل قطعی و زمینه ای سکته مغزی را تشخیص دهند؛ اما مطالعات انجام شده نشان می دهد که برخی از عوامل می توانند احتمال بروز سکته در مغز را افزایش دهند. عواملی که زمینه ساز سکته مغزی هستند؛ عبارت اند از:

  1. مصرف مواد غذایی حاوی چربی، نمک، شکر و…
  2. نداشتن تحرک کافی در طول روز و امتناع از انجام فعالیت های ورزشی
  3. مصرف مواد مخدر و دخانیات مانند سیگار، تنباکو و انواع نوشیدنی الکلی
  4. ژنتیک
  5. رنج بردن از بیماری هایی چون مشکلات قلبی، دیابت، کم خونی، انعقاد خون، آریتمی و…

 

انواع سکته مغزی

سکته مغزی وضعیتی است که به شکل های مختلفی در مغز انسان اتفاق می افتد. برخی از انواع سکته مغزی به شرح زیر است:

  1. سکته مغزی ایسکمیک یا انسدادی: در صورتی که جریان خون در رگ های مغزی به دلیل لخته شدن خون متوقف شود؛ فرد دچار سکته مغزی ایسکمیک یا انسدادی می شود. بیشترین میزان سکته مغزی از نوع ایسکمیک است.
  2. سکته مغزی هموراژیک یا ناشی از خونریزی: در صورتی که رگ ها و مویرگ های مغزی دچار پارگی و شکاف شوند و خونریزی مغزی را به همراه داشته باشند؛ از این وضعیت به عنوان سکته مغزی هموراژیک یاد می شود.
  3. سکته مغزی در بخش ساقه مغز: چنانچه به دلیل پاره شدن عروق خونی و یا اسکیمی، جریان خون در قسمت ساختار پایه ای مغز دچار اختلال شود؛ فرد دچار سکته مغز در ساقه مغز شده است.
  4. سکته مغزی بی دلیل یا کریپتوژنیک: چنانچه پزشکان و متخصصان قادر به تشخیص علت دقیق سکته در مغز نباشند؛ از آن سکته تحت عنوان سکته کریپتوژنیک یاد می شود.
  5. سکته مغزی گذرا یا tia: چنانچه مسیر جریان خون در مغز به اندازه ای کوتاه متوقف شود؛ از آن به عنوان سکته مغزی ایسکمیک گذرا یا موقتی یاد می شود.

 

درمان سکته مغزی

ممکن است برخی از افراد بر این تصور باشند که سکته مغزی درمان نمی شود؛ اما کسانی که دچار سکته مغزی می شوند؛ اگر به موقع برای درمان آن اقدام کنند؛ می توانند از خطرات سکته مغزی در امان بمانند. درمان سکته مغزی با توجه به نوع سکته مغزی و فوریت آن متفاوت است. در واقع پزشکان برای کسانی که در وضعیت اورژانسی به سر می برند؛ از روش متفاوتی برای درمان بیمار استفاده می کنند.

چنانچه سکته مغزی از نوع ایسکمیک یا انسدادی باشد؛ پزشک با تجویز دارو به رقیق شدن خون می پردازد؛ در مواردی پزشک با تزریق داروهای مختلف رقیق کننده و حل کننده خون، به درمان سکته مغزی ایسکمیک می پردازد. اگر شدت سکته مغزی ایسکمیک شدید باشد و بیمار در وضعیت اورژانسی به سر می برد؛ متخصص مغز و اعصاب از روش ترومبوکتومی که معمولاً با قرار دادن کاتتر در شریان واقع در کشاله ران انجام می شود؛ لخته خون را از مغز خارج می کند.

چنانچه سکته مغزی از نوع هموراژیک باشد؛ پزشک از داروهایی مانند آسپرین و در موارد جدی تری از روش جراحی برای درمان بیمار استفاده می کند. کرانیوتومی نوعی روش جراحی است که در آن پزشک با جدا کردن بخشی از جمجمه به محل خونریزی دسترسی پیدا می کند و به ترمیم رگ خونی آسیب دیده و قطع خونریزی می پردازد.

با توجه به توضیحات بالا، باید گفت که بهترین درمان سکته مغزی بعد از معاینه بیمار، نوع سکته و وضعیت بیمار، توسط متخصص مغز و اعصاب تعیین می شود و ممکن است بهترین درمان سکته مغزی برای هر بیمار با توجه به صلاحدید پزشک متفاوت باشد.

 

مراجعه به پزشک

در مطلب بالا به بررسی اینکه سکته مغزی چیست و برای درمان سکته مغزی به کجا مراجعه کنیم، پرداختیم. دانستیم که سکته مغزی از علت های شایع مرگ و میر در دنیا است که به دلیل نرسیدن خون به بخش های مختلف مغز انسان اتفاق می افتد و اگر توسط پزشکان متخصص و حاذقی درمان نشود؛ می توانند باعث معلولیت، مرگ و کما شود. لذا پیشنهاد می شود از بهترین درمان سکته مغزی برای جلوگیری از عوارض این وضعیت استفاده شود.

دکتر رادنوش پشم فروش متخصص مغز و اعصاب، سکته مغزی، بیماری های عروقی مغز و…از پزشکان خبره و با تجربه ای است که می توانید در صورت بروز سکته مغزی و مشاهده علائم آن به ایشان مراجعه کنید. دکتر رادنوش پشم فروش به دلیل سطح دانش علمی بالا و سابقه طولانی مدت در حوزه درمان بیماری های مغزی، از بهترین روش های درمانی روز دنیا برای کنترل و بهبود بیماران مبتلا به سکته مغزی استفاده می کند. شما می توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی دکتر پشم فروش، برای دریافت نوبت اقدام کنید.

دکتر پشم فروش سکته مغزی

تماس با مطب دکتر رادنوش پشم فروش

مطب اول : خیابان ولیعصر، سه راه توانیر، ساختمان پزشکان آریا، طبقه سوم، واحد 8 – یکشنبه و پنجشنبه ها ساعت 10 الی 13

مطب دوم : شهرک غرب، بلوار دادمان، جنب بیمارستان آتیه، ساختمان پزشکان جم، ط 3 واحد5 – شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه و پنج شنبه ها ساعت 15:30 الی 19:30

شماره تلفن های ثابت مطب جهت گرفتن نوبت: 88574483 – 88576142 همه روزه 16 الی 20 به جز روزهای تعطیل

 

بیمارستان
بیمارستان فرهیختگان دوشنبه ها و سه شنبه ها ساعت 10 الی 12

بیمارستان آتیه – شهرک غرب – درمانگاه دکتر سودبخش – طبقه منفی یک – دوشنبه ها 14 الی 15.30

 

تلفن های تماس

09036060958 – 09036060957
09101954380 – 09101954370

آدرس سایت: https://drpashmforoosh.com

آدرس پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr.r.pashmforoosh

—————

خانه پزشکان

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 23

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها