00%
منو

فواید گرفتن دست همسر

گرفتن دست همسر علاوه‌ بر تاثیر‌ات روانی، فواید پزشکی هم به همراه دارد. در این قسمت به 6 مورد از مزایای گرفتن دست همسر اشاره می‌کنیم.

1. افزایش اعتماد به نفس

چنانکه که گفته شد، زمانی‌که شما دست همسر خود را می‌گیرید، به صورت ناخودآگاه اعتماد به نفس شریک زندگی خود را افزایش می‌دهید. زمانی‌ که درحال قدم زدن در خیابان یا مشغول خریدکردن از فروشگاه خاصی هستید، همسر شما به خوبی متوجه این مسئله خواهد شد که شما با گرفتن دستش، او را به عنوان شریک زندگی خود  معرفی می‌کنید و این مسئله تاثیر قابل توجهی در اعتماد به نفس همسر شما خواهد داشت.

2. تحریک هورمون اکسی‌ توسین

هورمون اکسی‌ توسین، از جمله هورمون‌های جنسی مخصوص پستانداران است که در انسان‌ها هم به صورت قابل توجهی وجود دارد. دانشمندان اظهار کرده‌اند که افزایش ترشح این هورمون، تاثیرات مثبتی بر لذت جنسی، شناخت اجتماعی، جفت‌پیوندی، اضطراب و رفتار‌های غریزی مادرانه دارد. از جمله عوامل برانگیزنده این هورمون، رفتار‌های احساسی و عاشقانه است. گرفتن درست همسر می‌تواند برانگیزنده خوبی برای ترشح این هورمون باشد.

3. کاهش استرس

از جمله هورمون‌هایی که باعث افزایش استرس و نگرانی می‌شود، هورمون کورتیزول است. افزایش ترشح هورمون کورتیزول به صورت مستقیم بر افزایش استرس و به صورت غیر مستقیم بر سلامت قلب و مغز تاثیر‌گذار است. شما می‌توانید با گرفتن دست همسر خود، موجب جلوگیری از ترشح این هورمون شوید که نتیجه آن کاهش استرس و نگرانی در همسر شما خواهد بود. در نتیجه، همسر شما استرس و نگرانی کمتری را تجربه خواهد کرد. از دیگر مزایای کاهش استرس، تنظیم فشار خون است و تنظیم فشار خون، تاثیرات ثابت شده‌ای بر سلامت قلب دارد. همچنین این مسئله به سلامت مغز هم کمک می‌کند و حس آرامش را در شخص افزایش می‌دهد.

4. کاهش درد کاذب

از دیگر ویژگی‌های ترشح هورمون کورتیزول، افزایش درد به شمار می‌آید. البته این درد، با درد‌های فیزیکی مقداری متفاوت است. یعنی افزایش ترشح این هورمون، احساس درد‌های کاذب را در اشخاص زیاد می‌کند. از طرف دیگر، کاهش ترشح این هورمون، درد کاذب را از بین می‌برد و موجب آرامش‌خاطر اشخاص می‌شود. پس در مواقعی که همسر شما درد خاصی را تحمل می‌کند فراموش نکنید که باید دستان او را بگیرید.

5. مبارزه با ترس

بار‌ها و بار‌ها در فیلم‌های سینمایی اکشن دیده‌ایم که شخصیت‌های فیلم برای کاهش ترس و تسلط بر خود، دست شریک عاطفی‌شان را محکم فشار می‌دهند. درست است که در زندگی روزمره، صحنه‌های فیلم‌های اکشن و موارد از آن دست بسیار کم پیش می‌آید، اما این مسئله به این معنا نیست که افراد با زندگی‌های معمولی هیچ ترسی ندارند. هرکسی ترس‌های مخصوصی دارد که گاهی به سراغش می‌آید و ثبات فکری‌اش را بهم می‌زند. در این‌ جور مواقع، گرفتن دست همسرتان را فراموش نکنید.

6. افزایش سطح ایمنی بدن

افزایش هورمون کورتیزول که درباره آن صحبت کردیم، تاثیرات مخرب زیادی برای بدن دارد. از جمله تاثیرات این هورمون، کم‌کردن عملکرد سیستم ایمنی بدن به شمار می‌آید. یکی از راه‌های کنترل هورمون کورتیزول و جلوگیری از ضعف سیستم ایمنی، رفع تنش‌های ذهنی و انجام کار‌های آرامش‌بخش است. مثلا مشاوران سلامت روان معمولا گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش را برای افراد مبتلا به این مشکل توصیه می‌کنند.
در دست گرفتن دست شریک زندگی، به‌صورت ناخودآگاه حس امنیت، عشق و آرامش را به او منتقل می‌کند و این مسئله درحد کم ولی موثر، بر ترشح هورمون کورتیزل تاثیر می‌گذارد.


نحوه گرفتن دست همسر

روش‌های متفاوتی برای گرفتن دست طرف مقابلتان وجود دارد. روش‌های معروف معمولا این موارد هستند:
  • گرفتن دست به صورت معمولی به جهت پایین (مثلا وقتی که مشغول راه رفتن هستید)
  • گرفتن یک دست با هر دو دست خود (به صورتی که بازو راهم بگیرید)
  • قفل کردن انگشتان در هم
  • قفل کردن یک یا دو انگشت در هم
  • گرفتن بازو

از میان این روش‌ها، برخی از آن‌ها مثل گرفتن بازو یا گرفتن دست با دو دست مخصوص خانم‌ها هستند و برخی دیگر را هم آقایان و هم خانم‌ها انجام می‌دهند. در پایان به این مسئله توجه داشته‌ باشید که علاوه بر چگونه گرفتن دست همسر، مسئله مهمتر دیگری وجود دارد و آن مسئله، گرفتن دست شریک زندگی همراه با عشق و احساس است. یعنی باید اینکار را از روی محبت و عشق انجام دهید نه از روی عادت یا تقلید از دیگران!

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 14

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها