00%
منو

آیا انجام آزمایش تیروئید در منزل امکان پذیر است؟

آزمایش تیروئید، تستی است که برای بررسی سلامت غده تیروئید از سوی پزشک درخواست می‌شود. در این آزمایش، سطح هورمون‌های تولید شده توسط این غده در خون فرد اندازه‌گیری می‌شود. این آزمایش، یکی از تست‌هایی است که در چکاپ‌های دوره‌ای انجام می‌شود اما در مواقعی که فرد با علائم مرتبط با میزان هورمون‌های ترشح شده از این غده نیز درگیر شود، پزشک این تست را به عنوان یکی از مراحل تشخیصی درخواست خواهد داد. در این مقاله، به معرفی این آزمایش، دلایل انجام و نحوه تفسیر نتایج آن و همچنین شرایطی که باید برای  خواهیم پرداخت.

آزمایش تیروئید در منزل

آزمایش تیروئید در منزل

آزمایش تیروئید چیست؟ چه مواقعی این آزمایش انجام می‌شود؟  

غده تیروئید، یکی از مهمترین اعضای بدن است که با ترشح چندین هورمون مختلف، در بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن تاثیرگذار است. اگر فرد با یکی از علائم مرتبط با بی نظمی در ترشح هورمون‌های تیروئیدی شامل خستی، ریزش مو، خشکی پوست، احساس سرما در دست و پا و مواردی از این قبیل روبرو شود، پزشک آزمایش تیروئید را به عنوان یکی از تست‌های تشخیصی برای فرد درخواست خواهد کرد.

برای پاسخ به اینکه” آزمایش تیروئید چگونه است؟” می‌توان گفت: در این آزمایش، سطح هورمون‌های T4، T3، T3 uptake و هورمون TSH در نمونه خون دریافت شده از فرد، اندازه گیری می‌شود.

تفسیر آزمایش تیروئید چطور انجام می‌شود؟

هر یک از هورمون‌های ترشح شده از غده تیروئید، دارای رنج نرمالی هستند و تفاوت میان سطح اندازه گیری شده در آزمایش تیروئید و سطح نرمال هر یک از این هورمون‌ها، به معنای اختلال در این غده است. در برگه آزمایش فرد، معمولا رنج نرمال تمامی هورمون‌های اندازه گیری شده، نوشته می‌شود و در صورت بالا یا پایین بودن مقادیر اندازه گیری شده از فرد، در کنار آن یک علامت (فلش، ستاره و…) گذاشته می‌شود.

در جدول زیر، مقادیر طبیعی هر یک از هورمون‌های تیروئیدی ذکر شده است:

نوع هورمون

سطح نرمال

هورمون T3

۱۰۰ تا ۲۰۰ نانوگرم در دسی لیتر (ng / dL)

هورمون T4

۰.۹ تا ۲.۴ نانوگرم در دسی لیتر (ng / dL)

هورمون TSH

۰.۴ تا ۵  mIU / L

در خانوم‌های باردار بین ۰.۴ تا ۴ mIU / L

از آنجایی که تفسیر نتایج آزمایش تیروئید به تنهایی، بیانگر تشخیص قطعی اختلال در این غده نیست، معمولا پزشک پس از مشاهده نتایج آن، درخواست انجام آزمایشات بیشتری مانند اندازه گیری فاکتورهای کلسیتونین، تیروگلوبولین، آنتی بادی‌های تیروئید، آزمایش Free T3 و Free T4 را درخواست خواهد کرد و سپس با بررسی هر یک از آنها، نتیجه قطعی را اعلام خواهد کرد. از این رو، توصیه اکید ما این است که از تفسیر خودسرانه این آزمایش خودداری کنید و هرگونه نتیجه‌گیری و تصمیم نهایی برای انجام درمان‌ها و تست‌های مورد نیاز را بر عهده پزشک معالج خود قرار دهید.

تفسیر آزمایش تیروئید

تفسیر آزمایش تیروئید

آیا آزمایش تیروئید نیاز به ناشتایی دارد؟

یکی از سوالاتی که برای افراد در هنگام انجام این آزمایش ایجاد می‌شود این است که نحوه نمونه گیری برای آزمایش تیروئید چگونه است و باید چه مواردی را قبل یا بعد از این آزمایش رعایت کنند؟ در پاسخ این دسته از افراد باید بگوییم که آزمایش تیروئید معمولا نیاز به رعایت شرط ناشتا بودن ندارد اما این آزمایش، در بسیاری از مواقع با تست‌های دیگری درخواست می‌شود که مصرف هرگونه ماده غذایی، می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی نتایج آن آزمایشات داشته باشد؛ از این بهتر است که بین ۸ تا ۱۲ ساعت پیش از نمونه گیری، هیچ ماده غذایی یا نوشیدنی (به غیر از آب) را مصرف نکنید.

علاوه بر این مورد، در صورت ابتلا به بیماری خاص یا مصرف هرگونه داروی تجویز شده توسط پزشک یا مصرف بدون نسخه و همچنین شرایط خاص پزشکی مانند بارداری، به مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید. نمونه گیری این آزمایش می‌تواند در هر ساعت از روز انجام شود اما به علت احتیاط برای رعایت شرط ناشتا بودن و پیشگیری از بروز مشکلاتی مانند افت قند خون ناشی از گرسنگی طولانی مدت، بهتر است این آزمایش را در صبح و ساعات ابتدایی روز انجام دهید. انجام این آزمایش در زمان پریود بلامانع است و اختلالی در نتایج آن ایجاد نمی‌کند.

چگونه ریسک ابتلا به مشکلات تیروئیدی کاهش می‌یابد؟

غده تیروئید، یکی از بخش‌های مهم در بدن انسان است که وظیفه تولید چندین هورمون بسیار مهم را بر عهده دارد. اگرچه سلامت غده تیروئید، ارتباط مستقیمی با عوامل محیطی ندارد اما رعایت برخی موارد مانند تغییر در سبک زندگی، رعایت رژیم غذایی سالم و پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی ترکیبات مضر (فست فود و…)، عدم مصرف سیگار، ورزش روزانه و منظم، دوری از استرس، استراحت کافی در طول شبانه روز و پرهیز از مصرف خودسرانه دارو، می‌تواند ریسک ابتلا به اختلالات تیروئید را تا حد زیادی کاهش دهد.

علاوه بر این موارد، ضروری است که چکاپ‌های سالیانه را جدی بگیرید و در صورت وجود سابقه خانوادگی ابتلا به مشکلات تیروئید، راهنمایی‌های مورد نیاز در این زمینه و انجام آزمایش تیروئید یا سایر تست‌های ضروری را از پزشک معالج خود دریافت کنید. همچنین بهتر است بدانید که می‌توانید روش تست تیروئید در منزل را نیز امتحان کنید.

تست تیروئید در منزل

تست تیروئید در منزل

 تجربه انجام آزمایش تیروئید در منزل با هومکا!

در مجموعه سلامت هومکا، آزمایش تیروئید در منزل با استفاده از خدمات پرسنل مجرب و متخصص انجام می‌شود. اگر ساکن استان تهران یا یکی از شهرهای ، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، رشت، اهواز، قزوین و تبریز هستید، برای استفاده از خدمات آزمایشگاه سیار هومکا می‌توانید از طریق تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ یا مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، درخواست آزمایش در منزل خود را ثبت نمایید. در مجموعه هومکا، بسیاری از آزمایشات و تست‌های پزشکی از جمله آزمایش تیروئید، تحت پوشش خدمات بیمه پایه و تکمیلی است و از این بابت نگرانی بابت هزینه وجود ندارد.

 

برچسب ها : آزمایش در منزل,آزمایش تیروئید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 82

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها