00%
منو

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ برای تعداد بالا

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ برای 10 نفر

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ برای 10 نفر

تقریبا غیرممکن است یک بار هم که شده برای مهمانی‌هایتان به فکر تهیه زرشک پلو با مرغ نیفتاده باشید. این غذا یکی از محبوب‌ترین غذاها بین مردم ایران است و در مناسبت‌های مختلف از جمله به عنوان نذری سرو می‌شود. بنابراین تهیه آن برای تعداد بالا نیازمند رعایت چند نکته است تا غذایی خوش‌طعم و دلپذیر را برای عزیزانتان سرو کنید. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه زرشک پلو با مرغ برای 10 نفر را به شما آموزش دهیم. شما می‌توانید با توجه به تعداد مورد نظر خود، مقدار مواد اولیه را تغییر دهید. به کمک این مطلب به راحتی می‌توانید زرشک پلو با مرغ برای 30 نفر یا حتی بیشتر هم تهیه کنید. پس تا پایان همراه ما باشید.

 

مواد لازم جهت تهیه زرشک پلو با مرغ برای 10 نفر

  • ران یا سینه مرغ 10 تکه
  • برنج 10 پیمانه
  • پیاز 3 عدد
  • سیر 4 حبه
  • زرشک 4 پیمانه
  • کره 100 گرم
  • رب گوجه‌فرنگی 5 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده 4 قاشق چای‌خوری
  • آبلیمو 2 قاشق غذاخوری
  • شکر 4 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه و روغن به مقدار لازم
  • سیب‌زمینی یا نان لواش به مقدار لازم برای ته‌دیگ

 

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

پختن زرشک پلو با مرغ هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. کافی است چند گام ساده را طی کنید تا به غذایی دلچسب برسید. بنابراین برای آشنایی با طرز تهیه زرشک پلو با مرغ، ادامه مطلب را از دست ندهید و به سبک Cooking County آشپزی کنید.

 

مرحله اول

در ابتدا برنج را به خوبی بشویید و این کار را تا زمان شفاف شدن آب ادامه دهید. سپس آن را به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت خیس کنید. مدت زمان کافی برای خیس کردن برنج با توجه به نوع برنج متفاوت است. معمولا برنج‌های کهنه به زمان بیشتری احتیاج دارند. در همین زمان، زرشک را هم به خوبی بشویید و به مدت 30 دقیقه با آب ولرم خیس کنید.زرشک برای زرشک پلو

 

مرحله دوم

مقداری روغن داخل یک ماهیتابه بریزید؛ تکه‌های مرغ را به آرامی درون آن قرار دهید و درب ظرف را بگذارید. اجازه بدهید یک سمت مرغ‌ها به خوبی سرخ شوند. سپس آن‌ها را به سمت دیگر برگردانید تا همین مرحله مجددا تکرار شود.

 

مرحله سوم

پیاز و سیر را نگینی خرد کنید. در قابلمه‌ای که قصد پختن مرغ در آن را دارید، مقداری روغن بریزید و پیاز و سیر را تفت بدهید. بعد از اینکه رنگ سیر و پیاز کمی تغییر کرد، رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و به خوبی آن را سرخ کنید تا طعم و رنگ خامی آن گرفته شود.

 

مرحله چهارم

زمانی که رب را به خوبی تفت دادید، نمک، فلفل، زردچوبه و کمی آبلیمو را به قابلمه اضافه کنید. بعد از کمی تفت دادن، مرغ‌ها را روی سس زرشک پلو با مرغ بچینید و 6 تا 8 لیوان آب روی آن‌ها بریزید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید که مرغ‌ها با حرارت ملایم برای حدود 2 ساعت پخته شوند. تا زمانی که آب اضافی خورشت تبخیر و سس مرغ‌ها به خوبی غلیظ شده باشد.

 

مرحله پنجم

برای تهیه برنج زرشک پلو با مرغ، قابلمه مورد نظرتان را پر از آب کنید و مقداری نمک و روغن به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید.

 

مرحله ششم

زمانی که آب به جوش آمد، برنج را داخل آب بریزید. با اضافه کردن برنج، آب از جوش می‌افتد. چیزی حدود 5 الی 10 دقیقه صیر کنید تا آب مجددا شروع به جوشیدن کنید. پس از این زمان چند دانه برنج را امتحان کنید. اگر قسمت بیرونی آن‌ها نرم شده بود، زمان آبکش کردن برنج فرا رسیده است.

 

مرحله هفتم

برنج را به دقت درون یک آبکش بریزید تا آب آن به طور کامل خارج شود. کف قابلمه مورد نظرتان را مقداری روغن بمالید و بسته به سلیقه خود، سیب‌زمینی یا نان لواش را برای تهیه ته‌دیگ کف قابلمه بچینید. سپس برنج را درون قابلمه بریزید و اجازه بدهید که برای مدت کوتاهی روی حرارت بالا بماند. زمانی که برنج بخار کرد، حرارت را کم کنید تا برنج به طور کامل پخته شود.

 

مرحله هشتم

زرشک را به همراه کره روی حرارت کم تفت بدهید و سپس شکر را به آن اضافه کنید. پس از چند ثانیه تفت دادن، مقداری زعفران آب‌کرده را اضافه کنید و چند ثانیه دیگر تفت بدهید. سپس زرشک را از روی حرارت بردارید.

 

نحوه سرو زرشک پلو با مرغطرز تهیه زرشک پلو نذری

برنج را درون یک دیس بکشید و مقداری از آن را برای مخلوط کردن با زرشک و زعفران جدا کنید. می‌توانید علاوه بر زرشک، از خلال پسته، بادام و پوست پرتقال هم برای تزئین برنج استفاده کنید. مرغ را هم در ظرف دیگری سرو و نوش جان کنید.

نکات مهم در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

  • دقت کید که نباید زرشک را بیش از حد تفت بدهید. چرا که این کار باعث سوختن و تغییر رنگ زرشک می‌شود.
  • می‌توانید مقداری آب پرتقال به مرغ‌ها اضافه کنید تا مرغ پرتقالی بسیار خوش‌طعمی داشته باشید.
  • نکته مهم در مورد طرز تهیه زرشک پلو با مرغ، غلظت نسبتا زیاد این خورشت است. بنابراین حتما اجازه بدهید که آب اضافی آن به طور کامل تبخیر شود.
  • شما می‌توانید برای خوش‌عطر و طعم شدن غذا از سبزیجاتی مثل هویج، فلفل دلمه‌ای، کرفس و برگ بو هم در کنار مرغ استفاده کنید.

منبع: https://cookingcounty.com/zereshk-polo-ba-morgh

https://saffronandherbs.com/2021/01/29/zereshk-polo-ba-morgh

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 1,013

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها