00%
منو

راهنمای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا

بسیاری از دانشجویان ایرانی به وسیله بورسیه تحصیلی، به کانادا مهاجرت می‌کنند. این بورسیه‌ها که برای مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌شوند، تمام یا بخشی از هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهند. بورسیه تحصیلی کانادا نیز یکی از برترین بورسیه‌های تحصیلی جهان است که به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود.

کانادا یکی از کشورهای پیشرو در زمینه ارائه بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی است و با بیش از 90 دانشگاه معتبر، محیطی پویا برای یادگیری، تحقیق و کار دارد. در این مطلب، شرایط و مراحل دریافت بورسیه تحصیلی کانادا را بررسی خواهیم کرد و در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه‌های کانادا برای بورسیه تحصیلی خواهیم پرداخت.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

شرایط دریافت بورسیه کانادا بستگی به نوع بورسیه، دانشگاه و مقطع تحصیلی دارد؛ اما در کل، برای اغلب بورسیه‌های تحصیلی، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • معدل بالا: داشتن معدل بالا در دوره تحصیلی قبلی، مقالات علمی منتشر شده و پروژه‌های تحقیقاتی انجام ‌شده، می‌توانند از جمله عوامل تاثیرگذار بر دریافت بورسیه باشند.
  • تجربه کاری و تحقیقاتی: برخی بورسیه‌ها برای دانشجویانی ارائه می‌شوند که در زمینه خاصی تحقیقات انجام داده‌اند یا تجربه کاری در آن زمینه دارند.
  • تسلط بر زبان انگلیسی یا فرانسه: تسلط بر زبان انگلیسی یا فرانسوی در برخی بورسیه‌ها الزامی است. به‌طور کلی، آیلتس بالای 6.5 الزامی است که در مقطع‌های تحصیلی بالاتر این شرط به 7 تا 7.5 هم می‌رسد.
  • داشتن انگیزه‌نامه قوی: برخی بورسیه‌ها به مدارکی نظیر رزومه، توصیه‌نامه، انگیزه‌نامه، نمونه‌کار و سایر مدارک نیاز دارند.
  • شرایط مالی خاص: برخی بورسیه‌ها به دانشجویانی ارائه می‌شوند که به دلیل محدودیت‌های مالی، نمی‌توانند هزینه تحصیل در کانادا را پرداخت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا، به این لینک مراجعه کنید.

مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا کدامند؟

مسلما برای دریافت بورسیه تحصیلی به یک‌سری مدارک نیاز دارید. ما در ادامه، لیستی از مدارک مورد نیاز را در اختیارتان می‌گذاریم.

  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه از سوی اساتید
  • مدارک تحصیلی و ترجمه مدارک به‌صورت اسکن شده
  • مدرک زبان تافل یا آیلتس (این مورد به دانشگاه مقصد و مقطع مورد نظر، بستگی دارد و گاهی به آن نیازی نیست)
  • ارائه مقالات علمی تایید ‌شده و پژوهش‌های علمی معتبر
  • آدرس و کد پستی دانشجو
  • ارائه عکس
  • اسکن کامل از تمام ریزنمرات به ‌همراه ترجمه
بورسیه کانادا

بورسیه کانادا

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

برای اخذ بورسیه تحصیلی کانادا، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. انتخاب رشته و دوره تحصیلی: برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا، باید ابتدا رشته و دوره تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این مرحله، باید با شرایط و الزامات هر دوره تحصیلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی کانادا آشنا شوید.
  2. جست‌وجوی بورسیه‌های تحصیلی: بعد از انتخاب رشته و دوره تحصیلی، باید به دنبال بورسیه‌های تحصیلی مورد نظر خود در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی کانادا بگردید. برای این منظور، می‌توانید از وبسایت‌های مربوطه استفاده کنید.
  3. جمع‌آوری مدارک و ارسال درخواست: پس از پیدا‌کردن بورسیه‌های مورد نظر، باید مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری و درخواست خود را به دانشگاه یا موسسه مربوطه ارسال کنید. مدارک مورد نیاز شامل رزومه، تحصیلات قبلی، مدرک زبان و مدارک دیگری است که درخواست‌دهنده بورسیه باید آن‌ها را تهیه کند.
  4. مصاحبه و انتخاب: در برخی موارد، دانشگاه یا موسسه مربوطه، ممکن است برای انتخاب نهایی بین درخواست‌های دریافت‌شده، با متقاضیان مصاحبه کند. در این مرحله، باید به نکات مهم مربوط به رشته و دوره تحصیلی مورد نظر و همچنین دانشگاه یا موسسه مربوطه توجه کنید.
  5. دریافت بورسیه و ثبت‌نام: پس از انتخاب نهایی و دریافت بورسیه تحصیلی، باید به دانشگاه یا موسسه مربوطه مراجعه و ثبت‌نام کنید. در این مرحله، باید تمام مدارک و مستندات لازم را به دانشگاه یا موسسه مربوطه تحویل دهید و برای شروع دوره تحصیلی خود آماده شوید.

برای اطلاعات بیشتر و همچنین اطلاع در خصوص شرایط بورسیه‌های تحصیلی مختلف، به وبسایت‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی کانادا مراجعه کنید.

انواع بورسیه تحصیلی کانادا

تحصیل در کانادا، ممکن است هدف بسیاری از دانشجویان باشد اما به ‌دلیل هزینه‌های آن، نتوانند به هدف خود دست یابند. خوشبختانه، دولت کانادا در چنین مواردی شرایطی را فراهم می‌کند تا افراد با استعداد، بتوانند از طریق دریافت کمک‌هزینه، به تحصیل در این کشور بپردازند. بورسیه‌های تحصیلی ارائه‌ شده در کانادا، چندین نوع هستند که لازم است حتما به‌طور کامل درباره آن‌ها مطالعه کنید. ما در ادامه، برخی از انواع بورسیه تحصیلی کانادا را به شما معرفی می‌کنیم.

بورسیه‌های دانشگاهی (University scholarships)

اکثر دانشگاه‌ها، نوعی کمک مالی برای دانشجویان بین‌المللی که استعداد و شایستگی‌های لازم را دارند، ارائه می‌دهند. بنابراین، اگر شما هم با چالش کمبود بودجه روبه‌رو هستید، حتما انتخاب دانشگاه را باید در الویت قرار دهید.

دستیار تدریس و تحقیق (TA and RA)

یکی از شرایطی که به دانشجویان مقطع ارشد و دکتری در دریافت بورسیه و مدیریت هزینه زندگی دانشجویی در کانادا کمک می‌کند، فعالیت به‌عنوان دستیار تدریس یا تحقیق است. در این حالت، دانشجو با کمک به استاد در فعالیت‌های تدریس، انجام پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی، می‌تواند از کمک‌هزینه مربوط به این بخش استفاده کند.

بورسیه‌های دولتی (Government-funded)

دولت کانادا برنامه‌های بورس تحصیلی بسیاری را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد که خود شامل انواع مختلفی می‌شوند. مثلا یکی از برنامه‌ها، مربوط به کمک‌هزینه تحصیلی پسادکتری (Banting Postdoctoral Fellowships) است. در این حالت، بورسیه‌ها به آن دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود که در حال انجام تحصیلات تکمیلی در علوم طبیعی و اجتماعی یا علوم بهداشتی هستند.

بورسیه‌های مالی (Financial scholarships)

این بورسیه‌ها بر اساس نیاز مالی دانشجویان ارائه می‌شوند. اکثر این موارد، فقط برای ساکنان ایالات متحده قابل ارائه است اما برخی از دانشگاه‎ها، بورسیه‌های تحصیلی مبتنی بر نیاز را به دانشجویان بین‌المللی هم اعطا می‌کنند.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای دریافت بورسیه تحصیلی

دانشگاه‌های بسیاری در کانادا برای دریافت بورسیه تحصیلی مناسب هستند. در ادامه به برخی از بهترین دانشگاه‌های کانادا برای دریافت بورسیه تحصیلی اشاره شده است.

  • دانشگاه تورنتو: این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌های کانادا و جهان است و بسیاری از بورسیه‌های بزرگ و محبوب کانادا را ارائه می‌دهد.
  • دانشگاه واترلو: این دانشگاه معتبر با برخی از بهترین برنامه‌های مهندسی و علوم کامپیوتر در جهان شناخته شده است.
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا: این دانشگاه در شهر ونکوور قرار دارد و برای برنامه‌های مهندسی، علوم پایه، علوم اجتماعی، مدیریت و علوم بهداشتی معتبر است.
  • دانشگاه وسترن انتاریو: این دانشگاه در رشته‌های حقوق، تجارت، روابط بین‌المللی و روانشناسی مشهور است.
  • دانشگاه مک گیل: این دانشگاه در شهر مونترال واقع شده است و در رشته‌های پزشکی، مهندسی، علوم پایه، و علوم انسانی بورسیه‌های زیادی ارائه می‌دهد.
  • دانشگاه کویینز: این دانشگاه در شهر کینگستون واقع شده است و دانشجویان زیادی برای رشته‌های علوم پایه و علوم اجتماعی، خواهان تحصیل در دانشگاه کویینز هستند.
بهترین دانشگاه های کانادا

بهترین دانشگاه های کانادا

مزایای بورسیه تحصیلی کانادا چیست؟

دریافت بورسیه تحصیلی کانادا، یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای مهاجرت به این کشور توسعه‌یافته است. مسلما با دریافت این بورسیه، می‌توانید از مزایای بی‌شمار تحصیل در این کشور فوق‌العاده بهره‌مند شوید. در ادامه، ما به برخی از مزایای تحصیل در کانادا اشاره خواهیم کرد:

  • همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با برخی کشورهای دیگر، پایین‌تر است.
  • از آنجایی که کاربردی‌ترین زبان در این کشور، انگلیسی و فرانسوی است، علاوه بر بهبود سطح زبانتان، می‌توانید به تدریس در این دو زمینه هم بپردازید.
  • با توجه به اینکه دانشگاه‌های معتبر زیادی در کانادا وجود دارند، می‌توانید در بالاترین و بهترین سطح آموزشی، مدرک خود را دریافت کنید.
  • در صورت واجد شرایط‌ بودن، امکان اقامت پس از تحصیل در کانادا با دریافت ویزای اقامت برای شما وجود دارد.
  • بعد از اتمام تحصیل، می‌توانید ویزای کار دریافت کنید و در رشته خود مشغول به فعالیت شوید.
  • امکان کار‌ کردن به ‌مدت ۲۰ ساعت در هفته در حین تحصیل وجود دارد.
  • دریافت ویزای تحصیلی بدون داشتن مدرک زبان هم ممکن است.

سخن پایانی

با توجه به مطالب بالا، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که کانادا یکی از بهترین و محبوب‌ترین مقصدهای تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است. در کانادا، بورسیه‌های تحصیلی بسیاری برای دانشجویان موجود است که از جمله آن‌ها، می‌توان به بورسیه‌های دولتی، دانشگاهی، خصوصی و بین‌المللی اشاره کرد. همچنین، دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا، به مدارک و شرایط مختلفی نیاز دارد که باید به آن‌ها توجه شود.

در انتخاب دانشگاه‌های مورد نظر برای دریافت بورسیه، دانشگاه‌های برتر کانادا شامل دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه واترلو، دانشگاه McGill، دانشگاه البرتا و دانشگاه کویینز می‌توانند بهترین گزینه‌ها باشند.

برای اینکه شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا بالا ببرید، لازم است که در این مسیر، گام اشتباهی برندارید! بهتر است قبل از انجام هر کاری با متخصصان این حوزه مشورت کنید. موسسه مای آرمان با داشتن صدها تجربه مشابه، انتخاب خوبی برای شروع به نظر می‌رسد. کافی است فرم رایگان مشاوره را در وبسایت این مجموعه پر کنید تا با شما تماس گرفته شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 11

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها