00%
منو

دریافت مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان چه اهمیتی دارد؟

امروزه مشاوره تحصیلی یکی از مهمترین کارها در اکثر مدارس آموزشی است. در بعضی از کشورها مانند آمریکا و کانادا مشاوره بخشی از آموزش و پرورش کشور مورد نظر محسوب می شود. مشاوران تحصیلی در مدارس مختلف مشغول به کار هستند. آن ها موارد منفی دانش آموزان را برطرف می کنند. همچنین نکات مثبت آن ها را بهبود می دهند. در بعضی از مدارس از یک روان شناس حرفه ای برای برطرف کردن مشکلات و مسائل مختلف دانش آموزان استفاده می شود. در مدارس مختلف مشاوره در زمینه انتخاب رشته تحصیلی و نیز راهنمایی شغلی انجام می شود. دانش آموزان با مشورت می توانند شغل آینده خود را تعیین می کنند. البته در مقاطع مختلف دیگر مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز از مشاوران تحصیلی مختلفی بهره می گیرند. در این سنین افراد نیاز به مشاوره و حتی روان شناس دارند. در ادامه مقاله شما را با مشاور تحصیلی، نقش خانواده ها و مشاوره در مقطع دبستان و متوسطه آشنا می کنیم.

مشاور تحصیلی برای دانش آموزان چه کارهایی انجام می دهد؟

مشاوران تحصیلی امروزه دانش آموزان را تشویق به درس خواندن بیشتر می کنند. به صورت معمول این اشخاص به مشکلات درسی و نیز شخصی دانش آموزان وارد می شوند. آن ها با مسئولین مختلف مدرسه مانند مدیر، معلمان ارتباط نزدیکی دارند. همچنین هر چند وقت یکبار با والدین در ارتباط هستند. والدین در این مواقع برخی مسائل شخصی فرزند را به مشاور اطلاع می دهند. در بسیاری از موارد با روان شناسان مختلف نیز ارتباط می گیرند. این مشاوران راهنمایی های جامعی را به دانش آموزان می دهند. این اشخاص با پشتیبانی های مختلف به دانش آموزان کمک می کنند. همچنین سعی در برطرف کردن مشکلات دانش آموزان دارند. مواردی از قبیل اضطراب، زندگی شخصی، مشکلات در درس خواندن، کنترل استرس و غیره جزو این مشکلات محسوب می شوند. اصلی ترین وظیفه مشاوران کنترل فعالیت های درسی دانش آموزان است. اهداف درسی نیز توسط مشاوران تحصیلی ساخته می شود.

خانواده ها در مشاوره آموزشی چه نقشی دارند؟

خانواده های مختلف در مشاوره آموزشی نقش مهمی دارند. بدون توجه و نیز صحبت با والدین مشاوران تحصیلی در کار خود موفق نیستند. این اشخاص معمولا به دانش آموزان بسیار نزدیک هستند. پدر و مادر ها از احساسات، عواطف، مسائل شخصی و نیز جزئیات رفتاری آن ها اطلاعات زیادی دارند. در واقع با حرف زدن با آن ها به روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سرعت را افزایش می دهید. خانواده ها در این زمینه باید انگیزه خود را نیز افزایش دهند. پدر و مادر ها اهداف مختلفی را برای فرزند خود ترسیم می کنند. البته در این بین والدین غیر فعال و بدون دانش موجب کاهش پیشرفت دانش آموز مورد نظر می شوند. در نتیجه در زمینه مشاوره آموزشی، صحبت کردن با خانواده ها اهمیت فراوانی دارد. در این بین مشاوران مشکلات شخصی دانش آموزان را نیز با کمک پدر و مادر ها حل می کنند. باید در این زمینه به والدین آگاهی کامل داده شود.

مشاوره در مقطع دبستان چگونه انجام می شود؟

مشاوره آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی دبستان و دوره متوسطه با هم فرق می کنند. در دوره دبستان باید نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. باید سلامتی و نیز توانایی فرد مورد نظر به طور کامل بررسی شود. باید دروس قوی، متوسط و ضعیف دانش آموزان به طور دقیق مشخص گردد. در این مورد مطالعات مختلف و جامعی انجام می شود. بعد از آن این دانش آموزان به گروه های مشترک می فرستند.

مشاوره آموزشی در مقطع متوسطه به چه صورت انجام می شود؟

در دوره اول متوسطه دورنمای انتخاب رشته توسط والدین، معلمان و مشاوران انجام می شود. اطلاعات مختلفی درباره دوره دوم متوسطه و نیز رشته های دانشگاهی مختلف به آن ها آموزش داده می شود. خود شناسی در تک تک دانش آموزان آموزش داده می شود. همچنین مشاوران به درک و تصمیم گیری در دوره های بعدی کمک زیادی می کنند. دوره اول متوسطه نیاز به کسب اطلاعات شغلی هستند. در دوره دوم متوسطه رشته دانشگاهی آینده شما تا حدود زیادی مشخص می شود. البته در این دوره در بعضی از موارد مشاوره های درست و منطقی صورت نمی گیرد.

مشاوره آموزشی چه اهمیت و نیز اهدافی دارد؟

مشاوره در زمینه تحصیلی در زمینه موفقیت دانش آموزان نقش بسیار مهمی دارد. همچنین این موفقیت در برنامه ریزی والدین نیز اهمیت فراوانی دارد. هدایت تحصیلی فرد یکی از اهداف مشاوران محسوب می شود. آموزش مهارت های مطالعه، آموزش و یادگیری جزو این موارد است. مشاوران تحصیلی دانش آموزان را به اهداف خود می رسانند. همچنین والدین و مسئولان مدرسه در جهت رفع مشکلات تحصیلی، خانوادگی، روانی و نیز ثبات عاطفی کمک زیادی می کنند.

جمع بندی

امروزه مشاوره های مختلف آموزشی و تحصیلی در مدارس مختلف وجود دارد. مشاوران تحصیلی به دانش آموزان در زمینه های مختلف آموزشی و پژوهشی کمک زیادی می کنند. این افراد با والدین، مسئولان مدرسه و افراد دیگر ارتباط نزدیکی دارند. همچنین مشاوران آموزشی در بسیاری از موارد از یک روانشناس درخواست کمک می کنند. پدر و مادر ها نیز در زمینه مشاوره نقش مهمی ایفا می کنند. والدین معمولا از عواطف، مسائل شخصی و نیز جزئیات رفتار فرزند خود اطلاعات زیادی دارند. این افراد اهداف مختلفی را برای دانش آموز مورد نظر ترسیم می کنند. موسسات و شرکت های گوناگونی در کشور ایران در زمینه مشاوره آموزشی فعالیت می کنند. چنانچه قصد انتخاب بهترین مشاوره تحصیلی رایگان را دارید از نیازیتو کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به نشانی اینترنتی آن niazito.com مراجعه کنید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 43

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها