00%
منو

داروهای درمانی دیابت را بهتر بشناسیم!

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن بوده که افراد به دلایل وراثتی یا اکتسابی به آن دچار می‌شوند. این بیماری در واقع به دلایل کم‌کاری تولید آنزیم انسولین توسط لوزالمعده صورت گرفته یا به دلیل جذب نشدن این آنزیم و قند خون توسط سلول‌های مختلف شکل می‌گیرد. بیماری دیابت جز بیماری‌هایی است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد؛ اما داروهای درمانی دیابتی وجود دارند که تا حدودی می‌توانند به روند درمان و کنترل بیماری کمک کنند.

البته داروهای درمانی دیابت فراوان هستند، بنابراین بهتر است با توصیه و دستور پزشک با توجه به شرایط خودتان از آن‌ها استفاده کنید. در این مقاله توضیحات کاملی درباره این بیماری ارائه می‌شود و همچنین برخی از داروهای درمانی دیابت را به شما معرفی می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با عملکرد هریک از داروها می‌توانید به مرجع دارویی داروبین مراجعه کنید.

انواع بیماری دیابت

بیماری دیابت در بیماران مختلف با شرایط گوناگون دیده می‌شود، از این رو می‌توان گفت این بیماری دارای انواع مختلفی است که در این بخش به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • دیابت نوع اول: این بیماری نوعی بیماری یکی از اختلالات خودایمنی بدن بوده که سیستم دفاعی و ایمنی بدن به سلول‌های لوزالمعده که انسولین تولید می‌کنند، حمله کرده و این قابلیت را از آن‌ها می‌گیرند.
  • دیات نوع دوم: این نوع دیابت، نوع اکتسابی است که به سبک زندگی و رژیم غذایی نادرست افراد بستگی دارد. در این بیماری انسولین در بدن بیمار وجود دارد اما وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد.
  • دیابت بارداری: نوعی از دیابت موقت است که معمولا در ماه‌های آخر بارداری به دلیل به وجود آمدن تغییرات فراوان هورمون‌ها رخ می‌دهد.
  • پیش دیابت: این بیماری تنها از طریق آزمایش تشخیص داده می‌شود، به طوری که در جواب آزمایش‌ها گلوکز بدنتان بالا نشان داده می‌شود؛ اما شما هنوز دچار بیماری دیابت نشده‌اید.
  • دیابت بی‌مزه: یکی دیگر از انواع دیابت‌ها است که به صورت مادرزادی ایجاد می‌شود. دلیل این بیماری را می‌توان ایجاد اختلال در غده‌های درون ریز بدن دانست.

سبک زندگی افراد دیابتی

افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند باید سبک زندگی خاصی داشته و برخی از موارد را رعایت کنند تا دچار مشکلات ناشی از این بیماری نشوند. در ادامه برخی از موارد که می‌تواند به داشتن زندگی بهتر و راحت‌تر افراد دیابتی کمک کن می‎پردازیم.

تنظیم برنامه غذایی مناسب

سعی کنید این موارد را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  • کربوهیدرات‌های پیچیده همانند برنج قهوه‌ای، گندم کامل، کینوا، میوه، لوبیا، آرد جو دوسر، عدس و غیره.
  • پروتیئن‌هایی که باعث افزایش انرژی بدن می‌شوند و تاثیر آنچنانی بر روی قند خون افراد ندارند. مواردی مانند لوبیا، غذاهای دریایی، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات، سویا، گوشت بدون چربی و غیره از جمله مواد پروتئینی هستند.

داشتن تحرک زیاد

تحرک باعث بهبود آزادسازی و تنظیم انسولین شده و قند خون را کاهش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود روزانه برای خود تمرینات ورزشی در نظر بگیرید و آن‌ها را انجام دهید. تنها کافی است شروع کنید و سپس به میزان و مقدار آن بیافزایید.

کنترل کردن وزن

اضافه وزن از جمله مواردی است که باعث به وجود آمدن دیابت نوع دوم می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود وزن خود را همواره کنترل کنید و عواملی که باعث افزایش وزن می‌شوند را کاهش دهید.

مصرف داروهای درمان دیابت

داروهای درمانی دیابت

داروهای درمانی دیابت

داروهای درمانی دیابت با توجه به مراحل پیشرفت بیماری و شرایط افراد توسط پزشک متخصص تجویز می‌شوند. در حالت کلی داروها برای پایین آوردن میزان گلوکز بدن تجویز شده و بجز انسولین که با سرنگ به بدن تزریق می‌شود مابقی موارد به صورت خوراکی مصرف می‌شوند. انسولین برای تنظیم ترشح این آنزیم و جبران کردن آن تنظیم شده و بیشتر در دیابت نوع یک کاربرد دارند. اما برای کنترل و تنظیم دیابت نوع دوم می‌توان از داروهای درمانی بسیاری استفاده کرد که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • گلیمپراید( Glimepiride): یکی از کاربردی‌ترین داروهای مصرف شده برای دیابت نوع دوم، گلیمپراید است. این دارو همراه با یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی می‌تواند تا حدودی بیماری دیابت را کنترل کرده و بسیار مفید واقع شود. البته ناگفته نماند خود این دارو ممکن است باعث ایجاد حساسیت‌های دارویی شده و بر بسیاری از بیماران کبدی و کلیوی تاثیر منفی بگذارد، بنابراین توصیه می‌شود پیش از مصرف این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • روزیگلیتازون(Rosiglitazon) : یکی دیگر از داروهای کارساز و موثر برای کنترل و درمان بیماری دیابت نوع دوم، داروی روزیگلیتازون است. این دارو معمولا به صورت تک دارویی یا چند دارویی برای بهبود روند بیماری تجویز می‌شود. کارکرد دارو به این صورت است که باعث ترشح انسولین در بدن می‌شود. البته بهتر است به این نکته دقت کنید که این دارو ممکن است اثرات سو بر بدن بیمار داشته باشد، بنابراین باید پیش از مصرف این دارو حتما شرایط و بیماری‌های زمینه‌ای را با پزشک خود در میان بگذارد. این دارو برای درمان بیماری دیابت نوع اول کاربرد ندارد.
  • لیناگلیپتین (Linagliptin): یکی از کاربردی‌ترین داروهای ضد دیابت، داروی لیناگلیپتین است. این دارو برای دیابت نوع دوم تاثیر بیشتری داشته و باعث افزایش ترشح آنزیم انسولین شده و از ترشح قند خون اضافی توسط کبد نیز جلوگیری می‌کند. این دارو معمولا همراه با یک رژیم غذایی سالم و فعالیت‌های ورزشی مناسب عملکرد بهتری خواهد داشت. برای جلوگیری از عوارض این دارو می‌توانید از پزشک متخصص یا پزشکان داروخانه در این باره سوال کنید.

سخن پایانی

در این مقاله یکی از بیماری‌های مزمن رایج در جامعه توضیح داده شد. این بیماری دارای انواع مختلفی است و هر یک دارای داروهای مصرفی گوناگونی است که باید بر اساس شرایط و مرحله بیماری خود طبق توصیه و تجویز پزشک مصرف کنید. البته بهتر است اطلاعات کاملی درباره نوع داروهای درمانی دیابت مصرفی خود داشته باشید تا از عواقب ناگوار جلوگیری کنید. یکی از سایت‌هایی که می‌تواند اطلاعات مفید و جامعی در اختیار شما قرار دهد، مرجع دارویی داروبین است. این سایت به هدف کمک به هم‌وطنان برای جلوگیری از مسمومیت‌های دارویی و مصرف اشتباه و اختلالات دارویی تاسیس شده است. شما می‌توانید پیش از مصرف با جستجویی آسان انواع داروهای درمانی برای بیماری خاص را بیابید و با ویژگی‌های هریک نیز آشنا شوید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 19

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها