00%
منو

تشخیص دیابت و قند خون بالا با آزمایش Fasting blood sugar

آزمایش FBS

آزمایش FBS

در صورتی که به دیابت مبتلا شوید، بدن شما در تنظیم میزان قند خون مشکل خواهد داشت. این مشکل می‌تواند ناشی از تولید ناکافی انسولین یا عدم پردازش آن در سلول‌ها باشد. آزمایش Fasting blood sugar (آزمایش قند خون ناشتا) یکی از روش‌هایی است که به بررسی میزان قند خون شما می‌پردازد. در این مقاله به معرفی این تست و نحوه تفسیر آن می‌پردازیم.

 

آزمایش قند خون ناشتا چیست؟

قند خون بدن ما حدود یک ساعت پس از صرف غذا به اوج خود می‌رسد و پس از آن به تدریج کاهش می‌یابد. میزان قند خون ناشتا چند ساعت پس از صرف غذا اندازه‌گیری می‌شود، زیرا که اطلاعات دقیق‌تری از سطح قند خون فرد ارائه می‌دهد. میزان قند ناشتا می‌تواند به سه عامل بستگی داشته باشد:

  • محتویات آخرین وعده غذایی فرد
  • حجم آخرین وعده غذایی
  • توانایی بدن برای تولید انسولین و پاسخ بدن به آن

اندازه‌گیری سطح قند خون به صورت ناشتا می‌تواند بینشی در مورد نحوه مدیریت گلوکز توسط بدن ارائه دهد. میزان بالای قند خون ناشتا مشخص می‌کند که بدن شما قادر به کاهش قند خون نیست. آزمایش FBS یکی از مهمترین تست‌ها برای تشخیص دیابت است که می‌تواند به مقاومت بدن به انسولین، تولید کم انسولین یا در بعضی موارد، به هر دو اشاره کند. همچنین میزان خیلی پایین قند خون می‌تواند نشانه این باشد که داروهای دیابت، قند خون شما را بیش از اندازه پایین می‌آورند.

 

چرا بررسی FBS در آزمایش خون بسیار مهم است؟

انواع آزمایش دیابت برای تشخیص یا کنترل دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ و همچنین دیابت بارداری تجویز می‌شود. بالا بودن قند خون می‌تواند به بروز عوارض جدی و جبران ناپذیری منجر شود. اگر دیابت را تشخیص ندهید و به کنترل آن اقدام نکنید، به سلامت کلیه‌ها، چشم‌ها و قلب شما آسیب جدی وارد می‌شود.

اگر قند خون شما خیلی پایین باشد باعث می‌شود که سلول‌های شما انرژی کافی دریافت نکنند که سبب بروز علائم ضعف و بی‌حالی می‌شود. در چنین مواردی نیز آزمایش Fasting blood sugar تجویز می‌شود. کاهش زیاد قند خون در افراد دیابتی می‌تواند در اثر مصرف بیش از حد داروی انسولین، ورزش سنگین یا حذف یکی از وعده‌های غذایی رخ دهد. به موارد نادر، کاهش قند خون می‌تواند ناشی از سایر بیماری‌ها یا داروها اتفاق بیفتد.

آزمایش Fasting blood sugar

آزمایش Fasting blood sugar

قند خون بسیار پایین یک وضعیت اورژانسی است، زیرا ممکن است منجر به تشنج، کما یا حتی مرگ شود. به همین دلایل انجام آزمایش دیابت می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

 

تفسیر آزمایش Fasting blood sugar

با توجه به دسته‌بندی زیر می‌توانید آزمایش FBS خود را تفسیر نمایید:

  • کمتر از ۱۰۰  میلی گرم در دسی لیتر: این میزان قند خون ناشتا نرمال است.
  • بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر: اگر قند خون ناشتا شما در این محدوده قرار دارد نشان‌دهنده پیش دیابت است. پیش دیابت یعنی که میزان قند خون شما بیشتر از حد نرمال است اما به قدری بالا نیست که عوارضی برای شما ایجاد کند. در این مرحله باید مراقبت کنید تا به دیابت دچار نشوید.
  • بالاتر از ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر: این میزان نشان دهنده قند خون بالا است که به عنوان دیابت طبقه بندی می‌شود.

اگر آزمایش دیابت شما میزان بالایی را نشان می‌دهد، ممکن است پزشک آزمایش را تکرار کند تا نتایج مطمئن‌تری حاصل شود. همچنین اگر آزمایش FBS نشان دهد که مبتلا به پیش دیابت هستید، پزشک توصیه می‌کند که آزمایش Fasting blood sugar را سالانه یا هر دوسال تکرار کنید. در این مرحله لازم است که روی مواد غذایی مصرفی و میزان فعالیت بدنی خود دقت بیشتری داشته باشید.

 

دلایل بالا بودن Fasting blood sugar

قند خون بالا به معنای دیابت است. دیابت می‌تواند به صورت دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ یا نوع دیگری از دیابت باشد که در اثر یک بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌شود. به این نوع، دیابت ثانویه گفته می‌شود. در چنین شرایطی پزشک آزمایش‌های تشخیصی بیشتری را برای کشف بیماری زمینه‌ای تجویز می‌کند. مهمترین علل زمینه‌ای که می‌تواند موجب قند خون بالا شود شامل موارد زیر است:

  • پرکاری تیروئید
  • التهاب پانکراس
  • سرطان پانکراس
  • استرسی که در اثر بیماری، ضربه یا جراحی به بدن وارد می‌شود.
  • داروهایی مانند استروئید
  • سندرم کوشینگ (که باعث می‌شود بدن هورمون کورتیزول بیش از حد تولید کند.)
  • بیماری آکرومگالی (زمانی که هورمون رشد بیش از اندازه ترشح می‌شود.)

میزان بالای آزمایش دیابت می‌تواند باعث بروز عوارض خطرناکی در بدن شود و لازم است که سریعا تشخیص داده شده و کنترل شود.

 

انجام آزمایش قند خون در منزل با هومکا

بهتر است بدانید که می‌توانید فقط با یک تماس آزمایش قند خون یا هر نوع آزمایش پزشکی دیگر را در منزل و با استفاده از بیمه پایه و تکمیلی انجام دهید و نتایج آن را به صورت آنلاین دریافت کنید. مجموعه هومکا که یک سامانه ارائه خدمات سلامت در منزل است با اعزام کارشناس آزمایشگاه به خانه شما، نمونه آزمایش را دریافت کرده و به آزمایشگاه منتقل می‌کند.

نتایج آزمایش کاملا معتبر بوده و آنالیز آن توسط مجهزترین آزمایشگاه‌های کشور انجام می‌شود. برای ثبت درخواست آزمایش در منزل با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید و پس از وارد کردن اطلاعات لازم، منتظر تماس همکاران ما باشید. خدمات هومکا در سراسر استان تهران و شهرهای کرج، اصفهان، اهواز، شیراز، رشت، تبریز، قزوین، قم و مشهد قابل ارائه است. برای مشاهده سایر خدمات هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید.

آزمایش قند خون در منزل

 

برچسب ها : آزمایش قند خون

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 29

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها