00%
منو

صفر تا صد باطری های سرب اسیدی

انواع باتری های سرب اسیدی

دو نوع اساسی باتری سیلد لید اسید وجود دارد:

Starting battery

این باتری ها موتورهای خودروها، قایق ها و سایر وسایل نقلیه را روشن می کنند. آنها با یک انفجار کوتاه قدرت قوی برای راه اندازی موتور فراهم می کنند.

 

چرخه عمیق (Deep Cycle)

این باتری‌ها، که برای مقاصد صنعتی استفاده می‌شوند، قدرت کم و ثابتی را در مدت زمانی ارائه می‌کنند که برخلاف انفجار فوری انرژی با راه‌اندازی انواع باتری‌ها است. در این باتری ها صفحات بسیار ضخیم‌تر هستند و معمولاً انرژی کل بیشتری برای مدت زمان طولانی‌تری در دسترس است.

 

انواع باتری از لحاظ نوع ساخت

VRLA (باطری سرب اسید)

این نوع باتری یو پی اس آب بندی شده و بدون تعمیر و نگهداری است. از شیرهای فشار خاصی استفاده می کند که هرگز نباید باز شوند.

هنگامی که یک فشار از پیش تعیین شده در داخل باتری سیلد اسید ایجاد می شود و اجازه می دهد فشار گاز اضافی خارج شود، سوپاپ (ها) باز می شود. سپس دریچه خود را تنظیم مجدد می کند. آنها معمولاً از دو نوع تشکیل می شوند:

 

AGM (Absorbed Glass Mat)

عبارت Absorbed Glass Mat  به معنی حصیر شیشه ای جذب شده است.

فناوری باتری مهر و موم شده AGM در اصل در سال 1985 یا هواپیماهای نظامی توسعه یافت. فناوری AGM به توسعه و ارائه پیشرفت‌ها نسبت به سایر فناوری‌های باتری مهر و موم شده ادامه داده است.

AGM به عنوان گام بعدی در تکامل باتری های آب بندی شده شروع و چرخه عمیق برای کاربردهای دریایی، RV و هوانوردی در نظر گرفته می شود که ایمنی، عملکرد و عمر مفید را نسبت به سایر انواع باتری های آب بندی شده موجود، از جمله فناوری ژل، افزایش می دهد.

در باتری های مهر و موم شده AGM، اسید بین صفحات جذب شده و توسط یک تشک فایبرگلاس بسیار ظریف بی حرکت می شود. این تشک شیشه ای اسید را جذب و بی حرکت می کند و در عین حال اسید را در دسترس صفحات نگه می دارد. این امکان واکنش سریع بین اسید و مواد صفحه را فراهم می کند.

باتری AGM مقاومت الکتریکی داخلی بسیار پایینی دارد.

این امر، همراه با مهاجرت سریع‌تر اسید، به باتری‌های AGM اجازه می‌دهد تا نسبت به سایر باتری‌های مهر و موم شده در حین دشارژ و شارژ، آمپراژ بالاتری را ارائه و جذب کنند.

علاوه بر این، باتری‌های فناوری AGM را می‌توان در ولتاژهای شارژ معمولی تنظیم‌شده با اسید سرب شارژ کرد، بنابراین، نیازی به کالیبراسیون مجدد سیستم‌های شارژ یا خرید شارژرهای خاص نیست.

 

سلول ژلی

باتری های ژل دار یا سلول های ژل حاوی اسیدی هستند که با افزودن ژل سیلیکا ساخته شده است و اسید را به یک توده جامد تبدیل می کند و بنابراین ریختن اسید را حتی در صورت شکسته شدن غیرممکن می کند.

ولتاژ شارژ مجدد در این نوع سلول نسبت به سایر سبک های باتری سرب اسیدی کمتر است تا از آسیب رساندن گاز اضافی به سلول ها جلوگیری شود.

باتری‌های ژل به بهترین وجه در کاربردهای چرخه بسیار عمیق استفاده می‌شوند و ممکن است در هوای گرم کمی بیشتر دوام بیاورند.

عکس ساختار داخلی باطری اسیدی

عکس ساختار داخلی باطری اسیدی

 

باطری های سلول مرطوب (Wet Cell)

اکثر باتری های خودرو سلول مرطوب هستند که با استفاده از محلول الکترولیت مایع کار می کنند.

آنها در دو نوع اصلی وجود دارند : دارای قابلیت تعمیر شدن و بدون این قابلیت !

باتری پر شده از این نوع معمولاً حداکثر جریان 450 آمپر را ارائه می دهد.

یک نوع بهبود یافته سلول مرطوب، اسید سرب تنظیم شده با شیر آب بندی شده (VRLA) است که در صنعت خودروسازی به عنوان جایگزینی برای سلول مرطوب سرب-اسید مورد توجه است.

باتری سرب اسیدی تنظیم شده با شیر (VRLA) از یک الکترولیت اسید سولفوریک تثبیت شده استفاده می کند که احتمال نشت را کاهش می دهد و عمر مفید باطری را افزایش می دهد.

 

واژه های پر تکرار باطری های اسیدی

State of Health

این بدان معناست که در مقایسه با ظرفیت باتری اصلی مشخص شده، چند درصد از ظرفیت باتری باقی مانده است.

State of Charge

اندازه گیری ولتاژ فعلی در باتری است. معمولاً به عنوان درصد شارژ کامل بیان می شود.

آمپر ساعت

واحد اندازه گیری ظرفیت الکتریکی جریان یک آمپر برای یک ساعت به معنای تحویل یا دریافت یک آمپر ساعت برق است. جریان ضرب شده در زمان در ساعت برابر است با آمپر ساعت.

 

تاثیر آب و هوا روی باطری های اسیدی

چیزی که بسیاری از مردم متوجه نمی شوند این است که موارد شدید گرما و سرما باعث افزایش سرعت تجمع سولفات و سرعت تخلیه در باتری می شود. برای مثال، زمانی که هوا شروع به گرم‌تر شدن می‌کند، سرعت تجمع سولفاته به ازای هر 10 درجه افزایش دما در واقع دو برابر می‌شود. این بدان معناست که اگر دما از 75 درجه به 95 درجه برسد، تجمع سولفات روی صفحات باتری 400٪ سریعتر از حالت عادی رخ می دهد. بنابراین… باتری هایی که در هوای گرم ذخیره می شوند یا در وسایل نقلیه ذخیره می شوند، به دلیل تجمع سولفاته، بسیار زودتر از باتری های ذخیره شده یا در وسایل نقلیه در هوای خنک تر، احتمال خرابی دارند.

وقتی هوا در بیرون سرد است، تجمع سولفاته در ترکیب با کند شدن واکنش شیمیایی در باتری، توانایی باتری را برای تامین نیروی عملیاتی از بین می‌برد.

این شرایط سرد باعث می‌شود تا قدرت و توانایی بیشتری از باتری برای راه‌اندازی خودرو گرفته شود، بنابراین باتری باید سخت‌تر از حد معمول کار کند تا نیروی اضافی مورد نیاز خودرو را تامین کند و در نتیجه بیشتر ولتاژ را کاهش دهد که باعث سریع‌تر شدن ولتاژ می‌شود.

به خاطر داشته باشید که اگر باتری در حالت تخلیه پیشرفته باشد، الکترولیت باتری می‌تواند یخ بزند و این می‌تواند از نظر فیزیکی به صفحات سربی آسیب برساند. در وزن مخصوص 1.270 (100% شارژ) اسید باتری در 83- درجه فارنهایت، در 1.200 در 17- درجه فارنهایت و در 1.140 (کاملاً تخلیه) تنها در 8 درجه فارنهایت یخ می زند.

 

بازیابی باتری اسیدی سولفاته شده

باتری ای که توسط کریستال‌های سولفات میکروسکوپی که توانایی باتری در ایجاد، ذخیره و آزاد کردن انرژی را مهار می‌کنند مورد حمله قرار گرفته است، معمولاً ارزش نگهداری را دارد.

معمولاً افراد تصور می کنند که باتری سولفاته «مرده» است، چرا که نمی توان آن را با یک شارژر معمولی شارژ کرد. با این حال، شارژرهای بازیابی باتری وجود دارند که دارای قابلیت تا 70٪ درصد موفقیت در احیای این نوع باتری ها هستند.

 

سوالات متداول

آیا می توان باتری تخلیه شده ای را که دیگر شارژ نمی پذیرد بازیابی کرد؟

بله، از یک آنالایزر باتری می توان تعیین که آیا این باطری قابل بازیابی است یا خیر. همچنین، تمام باتری ها را نمی توان به طور کامل بازیابی کرد. اگر باتری دارای اتصال کوتاه یا آسیب فیزیکی باشد، بازگشت آن غیرممکن است.

راهکار ساده برای افزایش عمر باطری اسیدی چیست؟

با کمک به تمیز نگه داشتن بشقاب ها، باتری بهتر از آنچه تصور می شد کار می کند. ظرفیت ذخیره بیشتری را حفظ می کند، سریعتر شارژ می شود و انرژی ذخیره شده بیشتری را آزاد می کند. با انرژی بیشتر در دسترس، خروجی باتری بین شارژ به حداکثر می رسد و لوازم جانبی الکترونیکی بهتر کار می کنند.

آیا تعمیر و نگهداری معمول پالس برای سایر اجزای الکتریکی قایق یا وسیله نقلیه من مفید خواهد بود؟

بله. با نگهداری باتری‌ها در شرایط اوج، دینام شما مجبور نیست پس از راه‌اندازی باتری وسیله نقلیه‌تان، برای شارژ مجدد آن به سختی کار کند. باتری با اشتیاق بیشتر و سریعتر شارژ را می پذیرد، بنابراین عمر دینام افزایش می یابد. به علاوه، با حفظ آمپرهای میل لنگ موجود در باتری، انرژی بیشتری به استارت شما می رود. موتور سریع‌تر می‌چرخد، بنابراین استارت شما باید بیشتر دوام بیاورد.

منبع : پویان باطری

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 104

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها