00%
منو

نکات طلایی برای مراقبت از زخم پای دیابتی در خانه

یکی از حائز اهمیت ترین مسائلی که فکر افراد مبتلا به دیابت را درگیر خود کرده است، مراقبت از زخم پای دیابتی است. این زخم با به کارگیری روش های موثر قابل معالجه است؛ در غیر این صورت عفونت کرده و عواقب جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

لازم به ذکر است که هر ساله این زخم باعث قطع عضو پای 73000 نفر می شود، لذا پیشگیری از عفونت این نوع زخم و به کارگیری روش های درمانی از اولویت های افراد دیابتی به شمار می آید.

در این گفتار بر آنیم روش های درمانی تاثیر گذار که در منزل امکان اجرای آن ها را دارید، به شما معرفی کنیم.

رطوبت برای زخم معجزه می کند!

شاید از افراد بسیاری شنیده باشید که در معرض هوا قرار دادن زخم، باعث بهبود زخم می شود. با این حال، بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده، این روش نه تنها موجب نمی شود زخم پای دیابتی بهبود یابد؛ بلکه دقیقا باید برعکس این روش را اجرا کنید.

برای این مهم بهتر است لایه ای مرطوب را در زیر باند که زخم را پوشانده است، قرار دهید. این روش درمانی تاثیر بسزایی در درمان زخم پای افراد دیابتی دارد. تنها استثناء این روش درمانی زمانی است که زخم بیش از حد از داخل تخلیه شده باشد، در چنین مواردی این زخم به یک پانسمان برای جذب بیشتر نیاز دارد.

تاثیر سرم شستشو و آنتی بیوتیک

برای مراقبت صحیح از زخم، آنرا با سرم شستشو تمیز کنید. همچنین یک ژل موضعی یا پماد آنتی بیوتیک را طبق توصیه پزشک یک بار در روز روی زخم قرار داده و پس از هر بار استفاده، زخم را با روکش گاز تمیز بپیچید.

بررسی دقیق سطح قند خون

بیماران دیابتی می دانند که مراقبت دقیق از سطح گلوکز خون تا چه اندازه مهم است. این مسئله به ویژه در صورت داشتن زخم دیابتی اهمیت بیشتری پیدا می کند. در شرایطی که سطح گلوکز خون بالا باشد، از بهبود سلول های سفید در بافت ها جلوگیری می کند.

گلوکز بالا منجر به بیماری رگ های خونی کوچک شده. همچنین جریان خون را در اطراف روند بهبودی محدود کرده و باعث تاخیر در اپیتلیالیزاسیون (یا رشد مجدد لایه پوست) می شود.

ما در پارسا طب با کمک متخصصین به شما در درمان زخم بیماران دیابتی کمک می کنیم. متخصصان با مشارکت پارسا طب با بررسی زخم پای افراد دیابتی، این زخم ها را ارزیابی کرده و مشکلات گردش خون را که مانع از ترمیم این زخم می شود، درمان می کنند.

فشار آوردن ممنوع!

یکی از مهم ترین روش ها برای مراقبت از زخم های دیابتی، عدم فشار آوردن به پاست. این زخم موجب شده که ناحیه پا بسیار حساس شود؛ از این رو نباید همانند پای معمولی با آن برخورد کنید و تا بهبودی کامل باید آن را تحت مراقبت های ویژه قرار دهید. این فرایند زمان بر بوده و نیاز به صبر و حوصله دارد. بر اساس مطالعه ای که در سال 2017 روی 49 بیمار انجام شده، نتایج زیر حاصل شده است؛ راه رفتن ترمیم زخم افراد دیابتی را به تاخیر می اندازد. همچنین ایستادن نادرست و بدون وسایل مراقبتی نیز باعث تاخیر در روند درمان این زخم می شود.

با توجه به موارد مذکور پزشکان برای معالجه زخم پای دیابتی از افراد می خواهند که تا چند روز از راه رفتن خودداری کنند. این امر ممکن است برای بیمارانی که به زندگی پرمشغله عادت دارند، دشوار باشد؛ از این رو تجهیزات تخصصی همچون کفش های مخصوص در این فرآیند کمک زیادی به شما می کند. مطالعات نشان داده که پوشیدن مداوم کفش های مخصوص، باعث تسریع در روند بهبودی افراد می شود، زیرا این کفش ها از فشار مستقیم روی پای شما جلوگیری می کند.

پیشگیری از بروز زخم های دیابتی بهتر از درمان

در حالی که زخم پای دیابتی در بیماران دیابتی شایع است؛ اما این عارضه اغلب قابل اجتناب است. تنها کافی است روزانه علائم خاصی را مد نظر قرار دهید که از پیشرفت زخم جلوگیری شود. اگر از افرادی هستید که خودتان یا خانواده تان مبتلا به دیابت است، روزانه این موارد را بررسی کنید:

  • آسیب های پا؛
  • ناخن های ایجادشده در داخل گوشت پا؛
  • زخم های پا؛
  • کوفتگی؛
  • بریدگی؛
  • تغییر رنگ و تاول.

ممکن است بررسی دقیق پای شما برایتان دشوار باشد، یکی از روش های کمک کننده در این بین استفاده از یک آینه شخصی است.

بیماران در معرض خطر

لازم به ذکر است برخی از افراد در صورت ابتلا به زخم پای دیابتی در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگران هستند. در ادامه به معرفی این بیماران می پردازیم:

  • بیماران دیابتی عصبی؛
  • افراد مبتلا به گردش ضعیف خون؛
  • افرادی که سیگار مصرف می کردند؛
  • افراد دارای قند خون بالا؛
  • افرادی که در گذشته ناهنجاری در پای خود داشته اند مانند کبودی یا قوس های بلند؛
  • کفش های نامناسب.

پارسا طب با به کارگیری متخصصان مجرب و ارائه تجهیزات تخصصی، در کنترل و درمان زخم های دیابتی کمک زیادی به شما می کنند.

مراقبت از پای دیابتی

با انجام مراقبت های خاصی به راحتی امکان پیشگیری از زخم پای دیابتی برای شما میسر است. به موجب این مهم، اقدامات زیر را در پیش گیرید:

چک کردن پاها

افراد مبتلا به دیابت لازم است روزانه پاهای خود را بررسی کنند تا در صورت مشاهده علامت خاصی، اقدامات پیشگیرانه از زخم را در پیش گیرند.

پای خود را بشویید

یکی از مواد حائز اهمیت برای مراقبت از زخم بیماران دیابتی، تمیز نگه داشتن پاها و رعایت نظافت است.

کفش و جوراب مناسب

با پوشیدن کفش و جوراب مناسب تا حد زیادی از ایجاد زخم پای دیابتی جلوگیری می کنید. لازم است ذکر شود که کفش و جوراب تنگ باعث افزایش شدت این زخم می شود.

کوتاه کردن ناخن ها

با کوتاه کردن ناخن های خود به صورت دقیق و صاف، از فرورفتن آن ها درون گوشت جلوگیری کنید. اگر این امر را نادیده بگیرید، باعث ایجاد عفونت پایتان می شوید.

مراقبت از میخچه و پینه پا

یکی از نکات حائز اهمیت در بهبود و مراقبت از زخم پای دیابتی، درمان میخچه و پینه پا با روش های درست و کاربردی است.

مراقبت از پاها در گرما و سرمای شدید

خوب است بدانید که قرار گرفتن پا در معرض سرما یا گرمای شدید، باعث ایجاد آسیب در پاهای افراد دیابتی می شود.

کنترل قند خون

با کنترل قند خون از بروز مشکلات زیادی در بیماران دیابتی جلوگیری خواهید کرد.

ترک سیگار

همانطور که پیشتر اشاره کردیم یکی از عوامل موثر در تشدید و عدم بهبود زخم افراد دیابتی مصرف سیگار است؛ از این رو با ترک سیگار از ایجاد چنین آسیب هایی جلوگیری خواهد شد.

معاینه ی منظم پاها

از موثرترین کارهایی که افراد مبتلا به زخم دیابتی باید انجام دهند، مراجعه به پزشک است. پزشک متخصص با معاینه دوره ای زخم از ایجاد عفونت، بدشکلی و قطع پا جلوگیری می کند.

نکات مراقبتی که نباید فراموش کنید

درمان زخم دیابتی با رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی به بهترین نحو انجام می شود. لازم است ذکر شود که اولین اقدامات برای بهبود این زخم جلوگیری از عفونی شدن آن است. درمان آنتی بیوتیکی زخم نیز یکی از روش های مناسب برای پیشگیری از عفونت یا کاهش عفونت زخم افراد دیابتی است.

عوامل متعددی در روند پیشگیری و مراقبت از زخم پای بیماران دیابتی موثر است. برای نمونه تغذیه مناسب در افراد دیابتی، پوشیدن کفش های مناسب، کنترل میزان قند خون، فعالیت های بدنی و ورزش های مناسب از جمله این عوامل هستند.

درمان زخم پای افراد دیابتی در منزل

زخم پای دیابتی مشکلات عدیده ای برای پا ایجاد می کند؛ در صورت نادیده گرفتن این زخم، عفونی شده، شدت می یابد و در نتیجه ممکن است حتی منجر به قطع پای فرد نیز شود. از این رو افراد تنها با مدنظر قرار دادن روش های درمانی و روش های پیشگیرانه به راحتی امکان درمان این زخم برایشان میسر می شود.

روش های درمانی پیشنهاد شده در این مقاله عبارتند از چک کردن پا ها به صورت روزانه، شست وشو و تمیز نگه داشتن پا ها برای جلوگیری از عفونت، کنترل میزان قند خون، ترک سیگار و معاینه منظم پاها توسط پزشک.

مراقبت از زخم باعث بهبود آن در حداقل زمان شده و این امر از بروز مشکلات بعدی نظیر قطع پا جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که استفاده از کفش و جوراب مناسب نیز تاثیر بسزایی در درمان زخم دارد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 134

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها