00%
منو

کاربرد دستگاه فرز CNC

دستگاه فرز CNC یکی از پرکاربردترین ماشین آلات در تولید مدرن هستند. آنها را در همه چیز، از خطوط مونتاژ بزرگ گرفته تا فروشگاه های ابزارآلات و قالب های کوچک، و تقریباً در هر نقطه ای از این بین، پیدا خواهید کرد. تقریباً هر صنعتی از ماشین های فرز CNC استفاده می کند، از مینی آسیاب ها در آزمایشگاه های علمی پیشرفته گرفته تا صنعت خودرو.

ماشین های فرز CNC در بین بسیاری از سازندگان و مهندسان محبوب هستند، زیرا به تولید قطعاتی کمک می کنند که پیچیده تر از توان چاپگرهای سه بعدی معمولی باشند. در این راهنما، پیشینه‌ای در مورد ماشین‌های فرز CNC از جمله اینکه برای چه چیزی استفاده می‌شوند، چگونه کار می‌کنند و چه ویژگی‌هایی باید در هنگام خرید به آن توجه کنید، به شما ارائه می‌کنیم.

دستگاه فرز CNC چیست؟

دستگاه فرز CNC دستگاهی است که ابزاری دایره‌ای را می‌چرخاند که تعدادی لبه برشی به طور متقارن حول محور آن چیده شده‌اند و قطعه کار معمولاً در یک گیره یا دستگاه مشابهی که به یک میز بسته شده است که می‌تواند در سه جهت عمود بر هم حرکت کند.

ماشین های فرز CNC برای ماشینکاری مواد جامد از جمله فلز، پلاستیک و چوب استفاده می شود و معمولاً برای ماشینکاری سطوح نامنظم و مسطح استفاده می شود. کاتر به گونه ای طراحی شده است که در حین کار بچرخد، برخلاف تراش CNC ، جایی که خود قطعه در حین عملیات برش می چرخد.

ماشین‌های فرز CNC ماشین‌هایی هستند که برای آسیاب کردن یا تراشیدن مواد طراحی شده‌اند. آسیاب ها از ابزارهای برش مختلفی از جمله تیغه های چرخان، مته ها استفاده می کنند.

بهترین آسیاب ها دارای ساختار چدنی با کیفیت بالا، موتورهای با سرعت متغیر، تغذیه برق و ابزارهای برشی هستند که در امتداد محور x و y حرکت می کنند. ماشین های فرز CNC در نقش های مختلفی از نجاری گرفته تا فلزکاری استفاده می شود.

ماشین‌های فرز CNC معمولاً دارای موتورهای محرک الکتریکی مستقل، سیستم‌های خنک‌کننده، خوانش‌های دیجیتال، سرعت‌های متغیر اسپیندل و تغذیه‌های میز برقی هستند. آنها همچنین می توانند برای سوراخ کردن، برش چرخ دنده ها و تولید شکاف ها استفاده شوند.

یک ماشین فرز CNC برای نگه داشتن مواد به طور ایمن در یک گیره یا به شکل دیگری به بستر آسیاب طراحی شده است. خود ابزار برش معمولاً دارای حرکت افقی یا عمودی است که به نوبه خود نام خود را به دو نوع اصلی ماشین های فرز CNC می دهد . ماشین های فرز CNC افقی و عمودی.

آسیاب های عمودی از یک ابزار برش دوار استفاده می کنند که بیشتر شبیه ماشین حفاری یا پرس مته است. چاک مته بر روی دروازه ای در بالای بستر آسیاب نصب می شود و در قطعه کار پایین می آید.

ابزار برش به طور کلی یک فرز CNC تک نقطه ای است. بسته به مشخصات آسیاب خاص، ماشین های فرز CNC دارای سرعت سر ابزار از 500 تا 50000 دور در دقیقه هستند.

یک ماشین فرز CNC افقی مانند یک آسیاب عمودی عمل می کند با این تفاوت که به جای دروازه از میز چرخشی استفاده می کند و برش اصلی آن به طور کلی سه یا چهار پر است. سرعت برش برای این آسیاب ها نیز با توجه به مشخصات متفاوت است اما می تواند تا 20000 دور در دقیقه باشد.

دستگاه فرز CNC چیست؟

دستگاه فرز CNC چیست؟

به چه نوع ماشین فرز CNC نیاز دارید؟

تعدادی ماشین ابزار ترکیبی وجود دارد که عناصر یک ماشین فرز CNC را با سایر ابزارهای رایج ترکیب می کند. مینی آسیاب ها مطمئنا تنها تنوع تم ماشین فرز CNC نیستند.

مته های آسیاب شباهت زیادی به دستگاه های مته یا آسیاب های عمودی ساده شده دارند. ماشین‌های آسیاب یا آسیاب‌های تخصصی برخی از عناصر را از آسیاب افقی می‌گیرند و آن‌ها را با یک فرآیند گام‌به‌پایین ترکیب می‌کنند تا به آرامی مواد را از قطعه کار جدا کنند و سطحی صاف ایجاد کنند.

وقتی صحبت از ماشین های فرز CNC “مناسب” می شود، هنوز تعدادی انتخاب وجود دارد. زانو آسیاب ها ماشین های فرز CNC کوچکتری هستند که اغلب به عنوان آسیاب های رومیزی طراحی می شوند که به همان اندازه در خانه در کارگاه خانگی یا ماشین آلات صنعتی وجود دارند.

ماشین های فرز CNC CNC بهترین گزینه هستند که راه حلی با دقت بالا برای تولید کنندگان قطعات ارائه می دهند.

دستگاه فرز CNC

دستگاه فرز CNC

قطعات ماشین فرز CNC

دستگاه فرز CNC از چه اجزایی ساخته شده است:

ستون و پایه

زانو

میز زین و گردان

مکانیزم تغذیه برق

جدول

دوک

بالای بازو / بازوی آویزان

پشتیبانی Arbor

رم

1ستون و پایه:

ستون و پایه برای سایر قسمت های یک ماشین فرز CNC پشتیبانی می کنند. یک مخزن روغن و یک پمپ در ستون برای روانکاری اسپیندل وجود دارد. ستون بر روی پایه قرار دارد و همچنین دارای یک مخزن خنک کننده و یک پمپ برای تامین مایع خنک کننده در عملیات ماشینکاری فرز CNC می باشد.

2زانو:

مکانیسم چرخ دنده در داخل یک زانو محصور شده است. زانو با روش های به ستون محکم می شود. توسط یک پیچ موقعیت عمودی که به عنوان پیچ بالابر نیز شناخته می شود پشتیبانی و تنظیم می شود. استفاده از پیچ بالابر برای تنظیم زانو به بالا و پایین با بالا یا پایین آوردن اهرم با کمک دست یا تغذیه برقی است.

میز زین و گردان

زین روی زانو قرار دارد و میز را نگه می دارد. زین روی میز افقی روی زانو می لغزد و دم کبوتر موازی با محور است. یک میز گردان به زین وصل شده است که به صورت افقی در هر دو جهت می چرخد.

مکانیسم تغذیه برق

مکانیسم تغذیه قدرت در زانو است. مکانیزم تغذیه قدرت برای کنترل تغذیه طولی، عرضی و عمودی استفاده می شود. برای میزان خوراک مورد نظر در دستگاه، اهرم انتخاب خوراک طوری قرار می گیرد که به صفحات انتخاب اشاره کند.

برای هر دستگاه فرز CNC ستونی و زانو جهانی، با روشن کردن دسته انتخاب سرعت تا زمانی که میزان انتخاب خوراک روی صفحه نمایش داده شود، تغذیه به دست می آید.

تقریباً در هر ماشین فرز CNC، یک اهرم با حرکت سریع وجود دارد که در مواقعی که نیاز به افزایش موقت سرعت تغذیه طولی، عرضی یا عمودی باشد، اعمال می‌شود. این اهرم زمانی اعمال می شود که اپراتور در حال تنظیم یا قرار دادن کار است.

جدول

میز ریخته گری مستطیلی است که در بالای زین وجود دارد. جدول برای نگه داشتن یک کار یا برای دستگاه های نگهدارنده کار استفاده می شود. چندین شیار T برای نگه داشتن کار و نگهداری تجهیزات وجود دارد. می توان آن را با دست یا با قدرت انجام داد.

برای حرکت دادن میز با دست، میل لنگ بازوی طولی را بچرخانید. برای راه رفتن، اهرم کنترل را با فشار، متصل و جهت طولی تغذیه می کند.

دوک

بین میز و زانو قرار می گیرد و به عنوان یک قسمت میانی بین آنها عمل می کند. این ستون می تواند به صورت عرضی روی صورت حرکت کند. روی راهنماهایی که در زانو قرار دارند و عمود بر روی ستون قرار دارند می لغزد. وظیفه اصلی آن حرکت دادن قطعه کار در جهت افقی است. همچنین از چدن ساخته شده است.

بازوی روی بازو

این یک برآمدگی بر روی سطح ستون است و انتهای دیگر آن آربور را پشتیبانی می کند. این می تواند یک ریخته گری و اسلاید باشد که در بالای ستون به صورت رولپلاک باشد. بالای ستون بر روی یک ماشین فرز CNC افقی قرار دارد. از چدن ساخته شده است.

پشتیبانی Arbor

تکیه گاه آربور با یک بلبرینگ ریخته گری می شود که انتهای بیرونی آربور را پشتیبانی می کند. همچنین به تراز کردن انتهای بیرونی آربور با محور کمک می کند. تکیه گاه آربور از فنر زدن انتهای بیرونی آربور در عملیات برش جلوگیری می کند.

به طور معمول در ماشین های فرز CNC از دو نوع تکیه گاه آربور استفاده می شود. اولین مورد دارای یک سوراخ با قطر کوچک با حداکثر قطر 1 اینچ است. دومی دارای یک سوراخ با قطر بزرگ تا 23/4 اینچ است.

رام

قوچ ها به عنوان بازوی بالادست در یک ماشین فرز CNC عمودی عمل می کنند. یک سر قوچ در بالای ستون قرار می گیرد و سر فرز CNC به سر دیگر وصل می شود. یک سر بازو به ستون و سر دیگر آن به سر فرز CNC متصل است.

راه اندازی برای عملیات دستگاه فرز CNC

قبل از راه‌اندازی کار، مطمئن شوید که قطعه کار، میز، مخروطی در دوک، و شاخه یا ساقه کاتر عاری از تراشه‌ها، بریدگی‌ها یا سوراخ‌ها هستند.

فرز CNC را با قطر بزرگتر از حد لازم انتخاب نکنید.

دستگاه را بررسی کنید تا ببینید آیا عملکرد خوبی دارد و به درستی روغن کاری شده است یا خیر، و اینکه آزادانه حرکت می کند، اما نه خیلی آزاد در همه جهات.

جهت چرخش را در نظر بگیرید. بسیاری از کاترها را می توان بر روی آربور معکوس کرد، بنابراین مطمئن شوید که می دانید دوک در جهت عقربه های ساعت می چرخد ​​یا در خلاف جهت عقربه های ساعت.

قطعه کار را در جهت مخالف چرخش فرز CNC برش (فرز CNC معمولی) تغذیه کنید.

هنگامی که دستگاه فرز CNC در حال کار است، تغذیه یا سرعت را تغییر ندهید.

هنگام استفاده از گیره ها برای محکم کردن قطعه کار، مطمئن شوید که آنها محکم هستند و قطعه را محکم نگه می دارید تا زیر برش فنر یا لرزش نداشته باشد.

در برنامه ریزی هر شغلی از قضاوت خوب و عقل سلیم استفاده کنید و از اشتباهات قبلی سود ببرید.

هر کار را تا جایی که شرایط اجازه می دهد به دوک ماشین فرز CNC نزدیک کنید.

مزایای دستگاه فرز CNC

مزایای دستگاه فرز CNC به شرح زیر است:

اندازه و ساختار بادوام دستگاه فرز CNC پشتیبانی فوق العاده ای را برای کار با ماشین های بزرگ و سنگین تر بدون آسیب رساندن به خود فراهم می کند.

این گزینه های کنترل کامپیوتری انعطاف پذیر را برای اهداف برش فراهم می کند.

احتمال خطاهای انسانی را کاهش می دهد.

برش دقیق را تضمین می کند.

در دسترس بودن سفارشی سازی

استفاده از کاترهای متعدد

می تواند چندین برش را به طور همزمان انجام دهد.

فرز CNC برای تولید قطعات منفرد در دسته های کوچک یا بزرگ عالی است.

قابلیت تولید اشکال پیچیده با استفاده از ابزارهای برش چند دندانه و تک نقطه ای را دارد.

در صورت استفاده از برش و تجهیزات همه منظوره می توان هزینه های عملیات را تا حد زیادی کنترل کرد.

دقت بیشتر در اتمام کار نسبت به سایر ماشین ها.

معایب دستگاه فرز CNC

ماشین آلات فرز CNC چندین معایب دارد:

هزینه دستگاه فرز CNC زیاد است.

از آنجایی که دستگاه های فرز CNC قیمت بالایی دارند، سرمایه گذاری برای تهیه ابزار بیشتر می شود.

هزینه تولید افزایش می یابد اگر عملیات انجام شده را در شکل دهنده یا دستگاه حفاری با دستگاه فرز CNC انجام دهیم.

دستگاه فرز CNC CNC و راه اندازی آن گران تر از ابزار دستی است.

کارگرانی که ماشین های فرز CNC را کار می کنند نیاز به آموزش مناسب دارند

برای طراحی و برنامه نویسی مدت زمان زیادی طول می کشد که برای مقدار کمی از محصولات چندان مقرون به صرفه نیست.

کاربرد دستگاه فرز CNC

کاربردهای دستگاه فرز CNC به شرح زیر است.

از دستگاه فرز CNC برای ساخت انواع چرخ دنده استفاده می شود.

به طور کلی برای تولید شکاف یا شیار در قطعه کار استفاده می شود.

این می تواند سطوح صاف و سطوح نامنظم را نیز ماشین کاری کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 28

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها