00%
منو

ویژگی های بهترین روانشناس

ویژگی های بهترین روانشناس

کسی که به دنبال کمک است نیاز به همدلی و آرامش دارد. بررسی ویژگی های بهترین روانشناس سبب می شود تا بتوانید انتخابی بهتر داشته باشید و مسیر را تا مقصد به درستی طی کنید.

ویژگی های بهترین روانشناس از نظر همدردی

یک بیمار به عنوان یک مراجعه کننده که نیاز به کمک دارد، شیوه برخورد درمانگر را متوجه می شود، بنابراین کوچکترین رفتار اشتباهی سبب می شود تا بیمار سرخورده تر از قبل شود. بیمار دوست دارد بداند که همدردی روانشناس با او چقدر عمیق است. اظهار همدلی و همدردی ورای جملات و کلمات است. روانشناس باید بتواند با چشمان خود احساس مثبتی در شخص ایجاد کند. یک روانشناس خود دانش کافی در زمینه روانشناسی و بکارگیری معلومات تخصصی خود دارد و روند درمان را به خوبی طی می کند. مهمترین اصلی که در لیست ویژگی های بهترین روانشناس قرار دارد عدم قضاوت زود هنگام و پیش داوری است. او مملو از درک و همدلی است و این همدلی به گونه ای است که در مقابله با مشکلات و حرف ها می تواند بهترین واکنش را داشته باشد.
یک روانشناس خوب رابطه ای عمیق اما سالم با بیمار برقرار می کند تا ریشه اصلی مشکلات او بررسی شود. روانشناس خوب در واقع شنونده خوبی است. او مهارت گوش دادن را به خوبی یاد گرفته است و به نوعی برای بیمار سرتا پا گوش است. روان شناس خوب فردی است که می تواند به پیچیده ترین مطالب گوش کند.

ویژگی های بهترین روانشناس از نظر مهارت ارتباطی

داشتن مهارت های ارتباطی قوی بخش مهمی از ویژگی های بهترین روانشناس است. گاه فرد درگیر مشکلاتی است که هرگز نمی تواند با اعضای خانواده خود در میان بگذارد، یکی از ویژگی های روانشناس خوب این است که بتواند مداخلاتی مثبت برای ایجاد ارتباط درست بیمار و خانواده وی فراهم سازد به طوری که بیمار حرف دل خود را به خانواده منتقل کند.
روانشناس در ابتدا باید خود سلامت روانی داشته باشد. به هر صورت نیاز است که بتواند نحوه حرف زدن خود را بررسی کند، تن صدای خود را تنظیم کند. حرکات چشمی و یا حرکاتی که مربوط به ارتباط درست است می بایست برای روانشناس بررسی شده باشد. وضعیت تهاجمی از سوی روانشناس هرگز نمی تواند انتخاب درستی باشد. دقت کنید که حرفه درمانی باید رویکرد تحلیلی داشته باشد در غیر این صورت نمی تواند نتیجه بخش باشد.  مهارت اصلی یک روانشناس خوب این است که بتواند ارتباط با هر شخص را دقیقاً بر اساس خصوصیات او فراهم سازد. او با یک کودک کودکانه حرف می زند، با یک بانوی زخم دیده از زندگی، سبک خاص ارتباط خود را دارد و با مردی که درگیر دام اعتیاد است نیز ارتباط مخصوص به خود را خواهد داشت.

ویژگی های بهترین روانشناس از نظر امین بودن

روانشناسی که راز نگهدار نیست هرگز نمی تواند در مسیر کاری خود پیشرفت داشته باشد و بیمار به زودی متوجه این مشکل از سوی او می شود. رازداری برجسته ترین ویژگی های بهترین روانشناس است به طوری که گفته ها و رازهای درمانجو نباید برای هیچ شخص دیگری آشکار شود. هر آنچه که در اتاق روانشناس گفته و شنیده شده است باید همان جا بماند و از اتاق خارج نشود. فن بیان یک روانشناس روند درمان را با کیفیت بالاتری پیش می برد و بخش مهمی از رازداری است. بله درست متوجه شدید، فن بیان یکی از قوانین رازداری روانشناس است. روانشناسی که در بیان خود از تهدید استفاده نماید و یا استرس را به فرد بیشتر از قبل انتقال دهد در واقع رازداری را یاد نگرفته است.

ویژگی های بهترین روانشناس از نظر سطح دانش

ویژگی های بهترین روانشناس

  • مهارت های بین فردی از ویژگی های بهترین روانشناس محسوب می شود به طوری که بتواند روشی ارائه دهد که با روحیات بیمار سازگار است و بیمار بتواند بر روی روش اعلام شده تمرکز داشته باشد.
  • یک روانشناس خوب مدام در حال افزایش دانش و یادگیری است و توانایی خود را بیشتر می کند. علم روانشناسی هر روز با پیشرفت و تغییر همراه است و یادگیری مستمر بخش جدا نشدنی از یک روانشناس محسوب می شود به طوری که بتواند توانایی فردی را بررسی نماید.
  • یک روانشناس خوب می بایست هدف های درمانی مشترک را انتخاب کند تا نتیجه کارآمدی در نظر گرفته شود و به نوعی دستیابی به نتیجه خوب سریع تر صورت بگیرد.
  • یک روانشناس خوب هرگز به سراغ توصیه های مستقیم نمی رود و سعی اصلی او توانایی حل مساله است به طوری که مشکل در بهترین بستر حل شود.
  • روانشناس خوب با همکاری بیمار اقدام به حل مشکلات می کند و تحلیل درستی از مشکلات دارد. در واقع طبق ضرب المثل قدیمی ” روانشناس خوب کسی است که ماهیگیری به فرد یاد بدهد نه اینکه ماهی!”

درآمد زایی با درمان اشتباه گرفته نشود!

صبر و شکیبایی یک از مهمترین ویژگی برای روانشناس خوب است به طوری که باید اجازه دهد بیمار در مورد بحران خود هر میزان که نیاز است صحبت کند. عجله در تشخیص اختلال، مشکلات زیادی ایجاد می کند و سبب می شود که فرد کم حوصله شود و به نوعی شتاب زدگی ایجاد می شود. اختلالات روان شناختی نشانه های نزدیک به هم داشته و به نوعی رمز پیروزی فرد صبر و شکیبایی است. روانشناس بر پایه خدماتی که به بیمار میدهد، درآمد خواهد داشت اما تمرکز اصلی یکی از ویژگی های بهترین روانشناس است به طوری که هدف اصلی درمان بیماری باشد. اینکه روانشناس مدام به ساعتش نگاه کند هرگز نشان از حسن نیت او ندارد.

روانشناس خوب دوست شما نیست!

بله درست متوجه شدید، بهتر است این موضوع هم برای بیمار شفاف سازی شود و هم برای روانشناس! روانشناس فردی است که بر اساس تاریخچه زندگی، موقعیت فعلی، مشکل موجود و عمق آن تصمیم می گیرد که شما را نجات دهد.

صداقت بخش مهمی از ویژگی های یک روانشناس خوب

صداقت باید دو طرفه باشد. صداقت باید هم برای بیمار در نظر گرفته شود و هم برای روانشناس! وقتی قرار است از سوی یک شخص دروغ شنیده شود بستر حل مشکلات دشوار شده و نمی توان انتظار معجزه داشت. دنیای روانشناسی با پنهان کاری رابطه عکس دارد. یک بیمار وقتی قرار است در مورد موضوعی صحبت کند دوست دارد همه مسائل را به شکل روتین توضیح دهد و در مقابل انتظار دارد که روانشناس نیز صداقت بیان داشته باشد. راه حل های منسوخ شده ارائه ندهد و سعی کند به صورت حرفه ای در مورد مشکل فرد تمرکز داشته باشد.

روانشناسی زمانی نتیجه می دهد که خود بیمار واقعا بخواهد!

دقت کنید که هرچقدر هم در انتخاب روانشناس دقت داشته باشید زمانی می توانید به نتیجه برسید که واقعا بخواهید خوب شوید. روانشناسی دنیای پیچیده ای است به طوری که اگر نگاه افراطی به آن وجود داشته باشد راه به جایی نمی برد. به هر صورت موقعیت تغییر و بهبود باید آهسته باشد و انتظار شتاب زدگی برای رسیدن به نتیجه مطلوب معمولاً نتیجه خوبی ندارد. از سوی دیگر تغییر وضعیت یک شخص به نسبت شخص دیگر متفاوت است و بهتر است که شرایط شخص از سوی روانشناس بررسی دقیق تری داشته باشد.

مشاوره روانشناسی

خانم دکتر لیلا جبلی از جدیدترین تکنیک های روز دنیا برای رسیدن به آرامش فردی هر شخص استفاده می کند. از سوی دیگر مسیر های حل مشکلات و مدیریت بحران را مناسب با روحیات فرد اتخاذ می کند. صبر و تواضع در پروسه مشاوره یکی از کلیدی ترین موارد است.

دکتر لیلا جبلی

لینک سایت : https://drjebeli.com

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 128

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها