00%
منو

دکتر جاودانی : آشنایی با بروزترین تکنیک عمل بینی

با گذشت زمان همه ما انسان ها به این نتیجه می رسیم که برای اهدافی فراتر از کارهای روزمره به دنیا امده ایم و چه اتفاقی می افتاد اگر مسئولیت کارهایمان را به ابزار دیگری می سپردیم و در ازای آن روزهایمان را با انجام دادن کارهای مورد علاقه سپری می کردیم. این ایده تقریبا همه اقشار مختلف اعم از جراحان را درگیر کرده است. با اینکه آن ها پس از سال ها مطالعه و تلاش به عرصه پزشکی قدم گذاشتن ، واقعا مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند. به نقل از  نی نی سایت در مصاحبه با دکتر جاودانی جراحان بعد از این همه کوشش اگر کوچکترین خطایی در حرفه شان داشته باشند ، باید شکایت مراجعه کنندگان را به جان بخرند. چقدر بهتر می شد اگه فقط نقش ناظر را در جراحی ها ایفا می کردند. مثلا برای جراحی بینی ، پزشک به جای این همه زحمت کشیدن و استفاده از ابزاری های مختلف برای برش دادن و بخیه زدن بینی بیمار ، با فشردن یک دکمه فرایند را به اتمام می رساند و بینی جدید را به زیباجو هدیه می داد. این موضوع به این معنی نیست که هر شخص دیگری می تواند مسئولیت فشردن دکمه را بر عهده بگیرد ، در واقع منظور تکنولوژی ، تلفیق دانش انسانی و اجرای دقیق  امور رباتی است. دستگاه یاد شده متغیر های مختلفی دارد که تنها توسط پزشک متخصص قابل تعیین هستند. دکتر علی جاودانی با در دست داشتن اطلاعات مختلفی از زیباجو ، نوع بینی ، سایز و مدل دلخواه وی بهترین نتیجه را به ارمغان می آورد.

تکنیک عمل بینی

تکنیک عمل بینی

با خیال راحت جراحی را به دست ربات ها بسپارید.

با شنیدن اسم این ساخته دست بشر،  ناخوداگاه به یاد کار دقیق و بی نقص می افتیم . دلایلی که انسان ها را به استفاده از ربات ها تشویق می کند عبارتند از :

سرعت بالا اعمال تغییرات. ایت موضوع باعث افزایش راندمان کاری می شود. زمان در همه امور از اهمیت بسیاری برخوردار است ، همانطور که می دانید ارزش ان را با طلا برابر می دانند و چه بسا ارزشمندتر. با استفاده از ربات ها دقیق ترین نتایج در سرعت بالا رقم خواهد خورد.

استریل بودن ابزارها. انسان ها بیشتر از هر عامل دیگری در اتاق جراحی ، می توانند محیط را عفونی کنند. استفاده از ربات ها در اتاق عمل موجب می شود تماس کمتری با بدن بیمار ایجاد شود و ریسک عفونت تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند.  علاوه بر مورد ذکر شده ، این ابزار می تواند توسط جراح یا دستیاران به طرز صحیحی عفونت زدایی شوند و تنها در همان محیط باقی بمانند ؛ بنابراین هرچه دخالت انسان ها در این امر کمتر باشد ، احتمال خطرات ناشی از وجود باکتری ها کاهش می یابد.

انجام کار با تکرار بی نهایت. یکی از خصیصه های بد انسان ها در هر زمینه ای ، خستگی آن ها از انجام کارهای تکراری است. ربات ها بر خلاف سازنده آن ها بسیار تمایل دارند که طبق برنامه مشخص پیش بروند و خارج از حیطه تعیین شده کاری را انجام ندهند. تکراری بودن امور از عواملی است که راندمان کار انسان ها را کاهش می دهد. البته عکس این موضوع نیز صادق است ، افرادی وجود دارند که در ابتدای کارها نیز ، بعلت اینکه مغز آن ها به شرایط عادت نکرده است ، آن ها را با خطا انجام می دهند و سپس به پیک راندمان می رسند. ربات در این زمینه بی نظیر هستند و ابتدا و انتها کار برایشان بی معنی است. به همین علت است که اغلب افرادی که جراحی خاصی مانند عمل بینی ترمیمی را متحمل می شوند ، ترجیح می دهند جز اولین و آخرین کیس های جراحی نباشند.

وقتی پزشکان دستیار ربات ها می شوند

اصطلاح RAS  مخفف عبارت “جراحی با کمک رباتیک” ، به حوزه رباتیک اطلاق داده شده است. به گفته اکثر متخصصان با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی وظیفه ربات ها به تدریج از دستیاری به کنندگان اصلی جراحی مبدل خواهد شد. اما سوالی که ذهن افراد را به خود مشغول کرده است این است که ایا ربات ها می توانند جای جراحان را بگیرند؟ با توجه با همراهی رباتیک و هوش مصنوعی ، اینده درخشانی پیش رو انسان ها وجود دارد. احتمال ظهور ربات های جراح وجود دارد که تاکنون یکی از آن ها ساخته شده و توانسته است در عمل لاپاراسکوپی موفق عمل کند. این ربات به علت عدم لرزش حین پیوند دو نقطه از روده خوک ، نتایج فوق العاده ای را رقم زده است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که هر چقدر هم این علم پیشرفت کند ، حین جراحی حتما به وجود پزشک متخصص نیاز خواهد بود.

می توان به ربات ها اعتماد کرد؟

همیشه این امر جالب نیست ، لحظه ای را تصور کنید که توسط یک جراح بینی رباتی تحت عمل قرار گرفته اید. ترسناک به نظر نمی رسد؟ اگر لحظه ای غفلت و اختلال در برنامه باعث شود نتایج جبران ناپذیری را رقم بزند چه خواهد شد ؟ ایا واقعا آن ها می توانند وظیفه خودشان را به خوبی انجام دهند؟ اتفاق خارج از کنترل همیشه در همه امور وجود دارد که تنها جراحان از پس شرایط بحرانی برمی ایند. بارها دیده ایم که پزشکان در شرایط قرار گرفته اند که با حرکتی به موقع بیمار را از مرگ نجات داده اند. به نظر شما انسان ها می توانند به ربات ها اعتماد کنند و مسائل بحرانی اعم جراحی را به ابزار تیز آن ها بسپارند. انسان هرچه را که در تصوراتش بگنجد ، خواهد ساخت. شاید همین ترس مانع اصلی برای جایگزینی ربات ها در عمل پزشکی باشد. البته با محول کردن مسئولیت های کوچک و ازمون خطاهای مکرر ، بهترین قابلیت ها در آن ها پرورش داده می شود که می توانند مسئولیت های خطیری را بر عهده بگیرند. در حال حاضر تلفیق علم و کارکرد دقیق ربات ها در حوزه های مختلف رخ نمایی کرده است ، اما در حوزه جراحی و سلامت به پیشرفت بیشتری نیاز خواهد بود. چون در این زمینه جان یک انسان در خطر می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 184

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها