00%
منو

تجهیزات ورزشی رزمی

لباس از دسته لباسهای عمومی تکواندو بوده و از قیمت مناسبی برخوردار است. شرکت تولید کننده ی آن این محصول را در مقابل آب رفتن و رنگ دادن ضمانت کرده است. دلیل اصلی آن این است که از پارچه متشکل از 55 درصد پلی استر پنبه و 4۵ درصد فلامنت در تولید این لباس استفاده شده است.02634510497

در سالهای اخیر طبق تصمیم فدراسیون جهانی تکواندو (WTF) ورزشکاران این رشته هنگام مسابقات برای کم شدن احتمال خطای داوری و جلوگیری از تضییع حق طرفین ملزم به استفاده از تجهیزات الکترونیکی می باشند. که داخل این تجهیزات مانند هوگو و روپایی انگشتی تعدادی سنسور حساس به ضربه تعبیه شده و حین مسابقه کلیه ضربات ورزشکار را با حداکثر دقت ثبت می کند .

تجهیزات ورزشی رزمی

تجهیزات ورزشی رزمی

اگر چه سبک مبارزه در میان دو استایل اصلی لباس تکواندو از نظر تکنیکی و تعلیمی در میان سازمان های مختلف تفاوت هایی دارد. اما هنر هر دو تاکید بر ضربات لگد و مشت پرتابی از فاصله به نسبت دور است. آموزش های تکواندو عموما شامل سیستم های دفاع – لگد – مشت و حملات با دست باز و همچنین جابجایی های سریع و پرتاب ها و قفل مفاصل می باشد.

پس از پایان جنگ و آزادی کره ورزش‌های رزمی سنتی این کشور تا حد زیادی با رشته‌های ژاپنی همانند کندو و جودو کاراته آمیخته شده بود در عین حال بسیاری از رزمی کاران کره هم با آموختن هنرهای رزمی چینی آن‌ها را وارد کره کرده بودند. در آن زمان بیشتر اصطلاح‌های «تانگ سو دو» و «کونگ سو دو» برای نام‌گذاری ورزشی که بعدها به تکواندو معروف شد، به کار می‌رفت. در یازدهم آوریل سال ۱۹۵۵ نام تکواندو توسط ژنرال چوی هونگ هی در جلسه‌ای در کره بر روی هنر رزمی کره‌ای‌ها ثبت گردید.

و از سوی مقامات سیاسی به رسمیت شناخته شد در شناساندن و ارائه تکواندو از زحمات و تأثیرات به سزای ژنرال چوی هونگ هی بنیان‌گذار تکواندو نمی‌توان به سادگی گذشت و این حقیقتی غیرقابل انکار است. نخستین مدال های طلای ایران در مسابقات قهرمانی جهان توسط آقایان مجید افلاکی و هادی ساعی در سال ۱۹۹۹ بدست آمد.

این ورزش لوازم مخصوص به خود را دارد: همچون هوگو بعنوان ضربه گیر و محافظ سینه و شکم ساقبند و ساعد بند برای محافظت از ساق پا و ساعد دست دستکش و روپا و نانشیم و کلاه و موارد دیگر الزامی ترین پوشش این ورزش لباس های فرم مخصوص بخود است که در انواع و مدل های مختلف عرضه میگردد. که البته اکثر آنها تابع قوانین و استانداردهای فدراسیون تکواندوی ایران و فدراسیون جهانی تکواندو بوده و طبعاً از کیفیت ایده آل تری برخوردار است.

هوگو(محافظ سینه شکمتکواندو هوگو طرح الکترونیک هوگو یک محافظ ضربه گیر است که در مبارزات تکواندو برای محافظت از قفسه سینه و شکم  تکواندوکار مورد استفاده قرار گرفته می شود. در مسابقات تکواندو معمولا ورزشکاران موظف است ازهوگوی قرمز و یا آبی رنگ استفاده کند. معمولا رویه ها هوگوها  ازجنس  فوم ساخته می شود.

هوگو تکواندو مسابقاتی هوگو(محافظ سینه –شکم) تکواندو هوگو تکواندو مسابقاتی هوگو یک محافظ ضربه گیر است که در مبارزات تکواندو برای محافظت از قفسه سینه و شکم  تکواندوکار مورد استفاده قرار گرفته می شود. در مسابقات تکواندو معمولا ورزشکاران موظف است ازهوگوی قرمز و یا آبی رنگ استفاده کند. معمولا رویه ها هوگوها ازجنس  فوم ساخته می شود. و در لایه داخلی محافظتی آنها از یک لایه پلی اتیلن و یک لایه فوم EVA برای محافظت از ورزشکار در برابر ضربات قرار گرفته است.

و در لایه داخلی محافظتی آنها از یک لایه پلی اتیلن و یک لایه فوم EVA برای محافظت از ورزشکار در برابر ضربات قرار گرفته است. در سال ۱۹۶۵ انجمن تکواندو کره و در سال ۱۹۶۶ فدراسیون بین‌المللی تکواندو (I.T.F) در کره، و در سال ۱۹۷۳ فدراسیون جهانی تکواندو (W.T.F) با حمایت رجال سیاسی کره جنوبی تأسیس شد.

هوگو طرح الکترونیک هوگویی منحصر به فرد جهت تمرین و آماده سازی برای مسابقاتی که در آنها از هوگوهای الکترونیکی استفاده میشود. یکی از ویژگی های این هوگو این است که در آن از مواد و رویه هوگو الکترونیکی برند استفاده شده است.

همچنین الگوی آن در ابعاد و اندازه دقیقا برابر با هوگوهای الکترونیک و دیدو میباشد. وزن این هوگو ها تقریبا برابر با هوگوهای الکترونیکی بوده و بازیکن را برای استفاده از این هوگو ها آماده می کند. که این امر موجب بالا رفتن اعتماد به نفس بازیکن در شروع یک رقابت رسمی است.

هوگو تکواندو طرح الکترونیکی مسابقات تکواندوکاران، معمولا با اصابت ضربات دست و پا به بدن همراه است. از این رو تولید کنندگان ورزشی برای محافظت از جان ورزشکاران مخصوصا قفسه سینه و پهلوی آن ها، به تولید هوگو مشغول شدند.

که نسبت به دیگر رقبا از این وجه تمایز برخوردار است فوم مرغوب ضربه گیر عالی دید و انتخاب مناسب جذب ضربات حریف مناسب مسابقات رسمی وجود سنسور حساس به ضربه محافظت از میان تنه ورزشکار هوگو یک پوشش ضربه گیر است که در رشته ورزشی تکواندو برای سینه و شکم ورزشکار هنگام مبارزه به کار میرود در تکواندو این پوشش وظیفه محافظت بدن مبارز دربرابر ضربه های حریف را بر عهده دارد و ضربه زدن به نقاطی از هوگو در تکواندو دارای امتیاز میباشد. هوگو تکواندو حسام رزم که جنسش از فوم بوده و در چهار سایز و دو رویه آبی و قرمز عرضه میشود.Top of FormBottom of Form

 

دستکش یکی از تجهیزات ایمنی برای ورزشکاران تکواندو در مبارزات میباشد .این نوع دستکش به هنگام مبارزه یا تمرین هیچ مشکلی برای ورزشکار ایجاد نمیکند .جنس ان را فوم و داخل ان از ابر پلی اتیلن تشکیل داده است .Top of FormBottom of FormTop of FormBottom of FormTop of FormBottom of Form

کلاه تکواندو محافظت از سر به عنوان یکی از حیاتی ترین و حساس ترین اعضای بدن در مقابل ضربات در ورزش های رزمی از اهمیت بسزایی برخوردار است و نقش کلاه های محافظ در رشته های مختلف نیز همین می باشد کلاه های محافظ سر بسته به نوع رشته ی رزمی و نوع ضربات در آن رشته ها استانداردهای مختلفی دارد.

برای رشته تکواندو کلاه با کیفیت های متفاوتی تولید شده است که بهترین آنها از نظر جذب ضربات اصابت شده به سر کلاه های تزریقی (از جنس پلی اورتان) می باشند. کلاه تکواندو تزریقی IDM از معروف ترین برندهای شناخته شده بین تکواندوکاران بوده که دارای کیفیت بسیار خوبی می باشد کلاه تکواندو تزریقی IDM محصول کشور چین است .

کلاه یکی از اصلی ترین وسیله هاییست که در ورزش های رزمی بسیار کاربرد دارد . زیرا محافظت از سر به عنوان یکی از حیاتی ترین و حساس ترین اعضای بدن میباشد.این محصول تک سایز و از جنس فوم درجه ۱ و داخل ان از ابر پلی اتیلن پر شده است .Top of FormBottom of Form

روپایی چرم تکواندو اعضای بدن علی الخصوص، دست و پا همیشه مورد اصابت ضربه های حریف قرار می گیرد. ورزشکاران و رزمی کاران برای محافظت از دست و پای خود در حین تمرینات و مبارزه ها از تجهیزات رزمی متفاوتی استفاده می کنند. یکی از این لوازم روپایی چرم تکواندو است. روپایی تکواندو یکی از ملزومات و مهمترین تجهیزات تکواندو میباشد.

محافظ روی پا تکواندو دارای کیفیت مناسب و قابلیت ضربه گیری مناسب برای تکواندو کاران جنس روپایی انگشتی تکواندو از چرم مرغوب و لایه داخلی از جنس پلی اتیلن و قسمت پوشش زیر پا از جنس پارچه استرج می باشد .

این مدل روپایی انگشتی تکواندو یکی از بهترین پیشنهادهای ما به ورزشکاران و علاقمندان به رشته های رزمی است چرا که در کنار طراحی و سایزبندی متنوع از نهایت کیفیت و دوام برخوردار می باشد.

ساق پا و دست از اعضایی در بدن هستند که احتمال آسیب دیدگی آنها در ضربات ورزش های رزمی به نسبت اعضای دیگر بیشتر می باشد . به همین منظور در اکثر ورزش های رزمی که از ضربات همزمان دست و پا استفاده می شود تجهیزات ایمنی برای آنها در نظر گرفته شده است.

یکی از این رشته ها تکواندو می باشد که بدلیل استفاده زیاد از ضربات پا لزوم استفاده از محافظ در آن بیشتر احساس شده و ساق بندها و ساعد بندها  با تنوع زیادی برای این رشته تولید شده است .

این محصول نوعی پوشش برای ساق پا و یا ساعد دست است که برای محافظت در برابر ضربات و جلوگیری از صدمه دیدن آنها استفاده می‌شود. رویه این ساقبند فوم خارجی بوده و پشت آن از پارچه اعلا استفاده شده، آستر ساقبند نیز پارچه جودون دوبل و مواد داخل پلی اتیلن با رویه پفک EVA این ساقبند بطور کامل مناطق قابل توجهی از ساق و ساعد را پوشش می دهد.

با توجه به اشتیاق ورزشکاران عزیز و میل آنان به سمت ورزش رزمی تکواندو و علم به اینکه تکواندوکاران کشورمان سال هاست با مدالهای متنوع باعث افتخار و سرافرازی میهنمان شده اند مسئله استفاده از محصولات نمونه و استاندارد داخلی برای بالا بردن امنیت این قشر از رزمی کاران نیز حائز اهمیت می باشد.

کاپ (ناشیمتکواندو تزریقی یکی از وسایل ضروری مورد استفاده در مسابقات ورزش های رزمی کاپ (ناشیم) است. که وظیفه محافظت از اندام های حساس بدن در برابر ضربات را دارد. کاپ در زیر لباس ورزشکار پوشیده میشود و دارای یک ضربه گیر بسیار مقاوم از جنس پلاستیک سخت است.

و بر روی آن کش هایی برای پوشیدن و ثابت ماندن بر روی بدن ورزشکار قرار دارد. در قسمت داخلی دور تا دور کاپ فوم های نرمی برای جلوگیری از احساس درد و راحتی کشاله ران ورزشکار تعبیه شده است .استفاده از این وسیله در مسابقات تکواندو توسط آقایان و بانوان الزامی است کاپ های ورزشی های رزمی به اسامی مختلف خوانده میشوندبرخی مواقع به آنها نانشیم نیز گفته میشود.

بصورت مرسوم به کاپ آقایان فقط کاپ و به کاپ بانوان نانشیم گفته میشود. محصول فوق برای بانوان بوده که از ضربات ورزشی و آسیب ها جلوگیری بعمل می آورد. سال های پیش از نوع دوختی این محصول استفاده میشد ولی با ورود تکنولوژی تولید محصولات تزریقی کاپ تزریقی نیز به بازار آمد. داخل کاپ از محافظ مخصوص نشکن از جنس Polypropylene ساخته شده که خود مقاومت بالایی دارد و اطراف آنرا مواد تزریقی با فرمول خاصی بدون ایجاد حساسیت پوشانده است

کمربند های رنگی رزمی

ترکیب کمربند تکواندو کمربند پوم تکواندو (۴ سانت)

کمربند سفید هر کسی تکواندو را با کمربند سفید شروع می کند حتی استاد و ارشد شما نیز زمانی کمربندشان سفید بوده . کمربند سفید به معنای پاک معصوم بودن و سمبل آن بی گناهی است . این کمربند اولین و مهمترین قدم شما در مسیر طولانی ورزش رزمی تکواندو می باشد .معمولا برای دریافت این کمربند امتحانی نیاز نیست و این کمربند بخشی از لباس اصلی اولیه تکواندو را شامل می شود.

اما در بعضی باشگاه های خارجی دیده شده که امتحانی ساده گرفته می شود. که هم جهت افزایش روحیه رزمی کار به سبب ارزش دادن به کمربند خود و هم آشنایی اولیه با روال کار در تکواندو می باشد.

تا دریافت کمربند بعدی خود یعنی کمربند زرد اکثرا یک امتحان از شما گرفته می شود در اکثرباشگاه های ایرانی همین طور است اما در بعضی از باشگاه ها دو امتحان گرفته می شود. که پس از قبول شدن در اولی کمربندی سفید با راه راه های زرد به شما داده می شود و بعد از قبول شدن در دومی کمربند زرد خودتان را خواهید گرفت .

کمربند زرد در اکثر باشگاه ها کمربند بعدی شما زرد رنگ است . معنا و مفهوم این کمربند رویش اولیه گیاه از دل زمین می باشد که آماده رشد و نمو است این رویش در کمربند بعدی که سبز است به اوج خود می رسد.

کمربند سبز کمربند بعدی در اکثر باشگاه ها سبز رنگ بوده اما در بعضی نارنجی نیز می باشد . معنای این کمربند این است که شما در مرحله رشد قرار داشته و آمادگی دارید که محصول تکواندوی خود را بزودی برداشت کنید . برای دریافت کمربند آبی فاصله زیادی نیست و شما با کمی تمرین می توانید این مسیر را پشت سر بگذارید .

دقت داشته باشید که هر چه کمربند شما بالاتر برود فاصله زمانی تا دریافت کمربند بعدی نیز بالاتر خواهد بود . این بدان جهت است که اطمینان حاصل شود تمرینات شما به اندازه کافی بوده و تنها آمادگی جسمانی بلکه آمادگی روحی و ذهنی شما نیز قبل از دریافت کمربند بعدی به مرحله خوبی رسیده باشد .

کمربند آبی کمربند بعدی تکواندو آبی رنگ است کمربند آبی مظهر آسمان و بهشت است . گیاهی که از دل زمین رشد کرده بود به سمت آسمان آبی خیز بر می دارد . تبریک میگویم مهارت های تکواندو شما در حد اعلایی در حال رشد هستند و شما در مسیر خیلی خوبی قرار دارید کمربند بعدی کار بیشتری می طلبد .

کمربند قرمز کمربند بعدی تکواندو قرمز رنگ است قرمز رنگ خطر می باشد در این سطح هنرجویان رزمی تکواندو مهارت های سطح بالا و قوی و خطرناکی را آموزش خواهند دید .اما مهم تر از آن در این سطح یادگیری کنترل ذهن و خویشتنداری در مبارزات می باشد .تا کمربند مشکی شما راه زیادی باقی نمانده است !

کمربند مشکی و در نهایت اینجا آخرین کمربند رنگی ما به رنگ مشکی می باشد . کمربند مشکی مظهر بلوغ و تکامل است این سطح بسیار مناسب و دلخواه تمامی تکواندو کاران است و نمادی از طرد شدن تاریکی و ترس می باشد .

لباس مخصوص کاتا

لباس کاراته در زبان ژاپنی واژه ” گی “ به معنای لباس و یا لباس فرم و ” شیتا “ به معنی شلوار می باشد از این رو لباس کاراته \” گی کاراته \” شناخته می شود. لباس کاراته در واقع ژاکت سفیدی از جنس نخ پنبه است که در داخل آن گره ای برای بستن لباس از داخل قرار دارد که پس از بسته شدن لباس بقه آن مانند حرف v لاتین قرار می گیرد. این ژاکت سفید به همراه ” شیتا “ شلوار پوشیده شده و یک کمربند رنگی بنا بر درجه مهارت ورزشکار بر روی لباس بسته می شود. رنگ لباس رسمی کاراته سفید است اما  رنگ های مشکی ، قرمز و آبی نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود.

مشخصات لباس (ژاکت ) کاراته

لباس کاراته باید به اندازه ای آزاد باشد که ورزشکار بتواند به آسانی مچ ها و بازو را حرکت داده و ضربه بزند. طول لباس باید به قدری باشد که باسن را پوشانده و تا ران ها امتداد داشته باشد و زمانی که کمربند بر روی لباس بسته می شود بایستی بین ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر در زیر کمربند امتداد داشته باشد تا در زمان اجرای حرکات لباس باز نشود. آستین لباس باید بر روی مچ قرار گیرد اما می تواند به قدری کوتاه باشد که تا روی ساعد دستان قرار گیرد در هنگام پوشیدن لباس قسمت سمت چپ لباس بر روی قسمت راست قرار گرفته و بسته می شود.

مشخصات شلوار کاراته (شیتا)

اندازه شلوار کاراته باید به قدری باشد که ورزشکار بتواند به آسانی و بدون محدویت حرکات پا را اجرا کند زیرا ورزش کاراته دارای مجموعه از حرکات و ضربات پا است از این رو باید در قسمت ران های شلوار به مقداری آزاد باشد که موجب محدویت در قسمت کشاله ران ورزشکار در هنگام ضربه زدن نشود.

  • شلوار باید تا دو سوم ساق پای ورزشکار امتداد داشته  و طول آن به قوزک پاها نرسد.
  • شلوار استاندارد بایستی از طول پای ورزشکار به میزان 8 الی 11ساتی میلیمتر کوتاه تر باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 92

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها