00%
منو

پیچ خوردگی مچ پا و درمان با ورزش

یکی از شایع‌ترین اختلالات و آسیب‌دیدگی‌های بدن که برای هر فردی در مراحل مختلف زندگیش ممکن است اتفاق بیفتد، پیچ‌ خوردگی مچ پا است. حتی گاهی اوقات مچ پای یک فرد چندین بار به صورت مداوم دچار پیچ خوردگی شده و رباط‌های متصل کننده استخوان‌ها و غصروف‌ها در این ناحیه از پا به شدت دچار پارگی یا کشیدگی می‌شوند. کشیدگی و پارگی رباط‌ها به مرور زمان تاندون‌ها و عضلات را هم به شدت درگیر می‌کند‌ و باعث ایجاد درد شدید در مفصل مچ پا می‌شود‌.

همه افراد آسیب دیده برای درمان درد ناشی از پیچ خوردن مچ پای خود باید به پزشک مراجعه کنند تا مراحل درمان با استفاده روش‌های معتبر درمانی مانند فیزیوتراپی مچ پا، تکار درمانی، لیزر پرتوان و مگنت درمانی طی شوند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره این درمان‌ها در کلینیک‌های فیزیوتراپی در اختیار شما قرار دهیم.

پیچ خوردگی مچ پا و درمان با ورزش

پیچ خوردگی مچ پا و درمان با ورزش


فیزیوتراپی مچ پا چیست و برای کدام بیماران انجام می‌شود؟

یکی از مفاصل مهم بدن در قسمت تحتانی اندام بدن مچ پا است که پیچ خوردگی آن در بین همه مردم به ویژه ورزشکاران شیوع بسیار زیادی دارد. درد مچ پا باعث کاهش کیفیت زندگی افراد می‌شود. یکی از بهترین روش‌های درمان پیچ خوردگی مچ پا روش فیزیوتراپی مچ پا است که علاوه بر پیچ خوردگی برای درمان بیمارانی که با مشکلاتی مانند پارگی رباط، شکستگی‌ ناحیه پاشنه، شکستن جونز، خار پاشنه، سندروم تونل تارسال، التهاب فاشیای پلانتار، التهاب تاندون‌های تیبیالیس خلفی، آرتروز مچ پا، دررفتگی، شکستگی، کشیدگی رباط‌های قسمت داخلی مچ پا، درد عضلات کف پا، افتادکی قوس یا صاف بودن کف پا، هالوکس ریجیدوس و والگوس، بیماری سیور و غیره درگیر هستند نیز کاربرد دارد.

پیچ خوردگی پا با علائمی مانند درد، تورم، سفت شدن مفاصل، سفت شدن عضلات اطراف مفاصل مچ پا، دشوار شدن تحمل وزن بدن در قسمت مچ، احساس ضعف، کاهش تعادل در زمان ایستادن و راه رفتن، بروز مشکل در زمان ایستادن روی انگشت‌های پا همراه است و هر چه سریع‌تر باید درمان شود.

نحوه انجام فیزیوتراپی مچ پا چگونه است؟

در کلینیک‌های فیزیوتراپی معتبر، فیزیوتراپیست فیزیوتراپی مچ پا را با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ انجام می‌دهد. البته به این نکته توجه داشته باشید که در فیزیوتراپی مچ پا، پزشکان علاوه بر استفاده از این دستگاه‌ها، تمرین‌های ورزشی متنوعی را نیز به بیماران تجویز می‌کنند.

ورزش‌هایی که برای فیزیوتراپی مچ پا و تقویت این قسمت از بدن انجام می‌شود عبارتند از: کشیدن حروف الفبا روی هوا در حالت نشسته با استفاده از انگشت بزرگ پا، بلند کردن ساق و پاشنه پا از روی زمین و ایستادن روی یکی از پاها. فیزیوتراپی مچ پا به عنوان یک روش غیر تهاجمی در کاهش التهاب و درد ناشی از پیچ خوردگی مچ پا تاثیر بسزایی دارد.‌ دوره درمان با این روش معمولا دو الی هشت هفته به طول می‌انجامد.


فیزیوتراپی مچ پا چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین هدف و مزیت استفاده از روش فیزیوتراپی برای درمان پیچ‌خوردگی مچ پا این است که درد و تورم این بخش از پا کاهش و مشکلات حرکتی آن درمان شود.‌ تعداد جلسات فیزیوتراپی نیز با توجه به میزان آسیب‌های ناشی از پیچ خوردگی تعیین می‌شود. فیزیوتراپیست با استفاده از تمرین‌های ورزشی و حرکات اصلاحی باعث می‌شود که سرعت بهبودی حرکت در مچ پا افزایش یابد.

آموزش حرکات کششی و تقویتی برای درمان مچ پا توسط فیزیوتراپیست و کاهش چشم‌گیر درد به دلیل انجام صحیح و منظم تمرین‌های ورزشی آموزش داده شده توسط فیزیوتراپیست، بازیابی تعادل بدن، کمک به انجام کارهای روزمره، کمک به استحکام مفاصل مچ پا، تقویت عضلات ساق پا و کمک به افزایش دامنه حرکتی از دیگری مزایای فیزیوتراپی به شمار می‌رود.

برای درمان پیچ خوردگی مچ پا از طریق فیزیوتراپی از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

در این بخش با روش‌های درمان پیچ خوردگی مچ پا در کلینیک‌های فیزیوتراپی آشنا خواهید شد. این روش‌ها شامل موارد زیر است.

  • تکار درمانی مچ پا

تکار درمانی مچ پا یکی دیگر از روش‌های غیر تهاجمی ایمن است که با استفاده از دستگاهی به نام تکار و تولید امواج الکترومغتاطیسی در کلینیک‌های فیزیوتراپی برای درمان آسیب‌های ناشی از پیچ‌ خوردگی مچ پا انجام می‌شود و با ایجاد احساس ماساژ در مچ پای بیمار به بهبود او کمک می‌کند‌‌‌. از مهم‌ترین فواید تکار درمانی در قلهک می‌توان به مواردی مانند بهبود جریان خون و لنف در مچ پا، کاهش تورم و ادم، آزاد کردن هورمون تسکین درد، بهبود عضلات، افزایش دامنه حرکتی مفصل مچ پا، کاهش دوران نقاهت، ترمیم بافت‌ها و غیره اشاره کرد.

  • لیزر پرتوان مچ پا

یکی دیگر از روش‌های پرکاربرد که در کلینیک‌های فیزیوتراپی برای درمان پیچ خوردگی مچ پا استفاده می‌شود، استفاده از دستگاه لیزر پرتوان است. لیزر پرتوان مچ‌ پا گردش خون را در ناحیه پیچ خوردگی افزایش می‌دهد و به ترمیم رباط آسیب دیده، ترشح هورمون اندروفین، کاهش درد، بازیابی حرکات مچ پا، سرعت بهبود و کاهش تورم کمک زیادی می‌کند. لیزر پرتوان یک روس درمانی غیر تهاجمی، ایمن و موثر در زمان پیچ خوردگی مچ پا به شمار می‌رود.

  • مگنت درمانی مچ پا

در روش مگنت درمانی مچ پا به عنوان یک روش درمانی بدون عارضه و بسیار امن از امواج مغناطیسی برای درمان تاندون‌ها و عضلات آسیب دیده مچ پا استفاده می‌شود. مگنت درمانی در افزایش ترشح هورمون اندروفین و کاهش درد ناشی از پیچ خوردگی تاثیر زیادی دارد. فیزیوتراپیست با بررسی میزان آسیب دیدگی مچ پا تعداد جلسات مگنت درمانی را تعیین می‌کند. هر یک از جلسات مگنت درمانی چیزی در حدود بیست تا سی دقیقه به طول می‌انجامد.


درمان پیچ خوردگی مچ پا در کلینیک فیزیوتراپی دایان

مرکز فیزیوتراپی دایان یکی از پیشرفته‌ترین کلینیک‌های ایران است که با ارائه خدمات متنوع فیزیوتراپی مچ پا مانند لیزر پرتوان مچ پا، تکار درمانی در قلهک و مگنت درمانی مچ پا به درمان پیچ خوردگی مچ پای افراد کمک زیادی می‌کند. در این کلینیک برای راحتی بیماران، کابین‌های جداگانه‌ای برای خانم‌ها و آقایان طراحی شده است. وجود سالن ورزشی مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات ورزشی برای انجام تمرین‌های ورزشی فیزیوتراپی تحت نظر فیزیوتراپ یکی دیگر از ویژگی‌های کلینیک فیزیوتراپی دایان است. ارائه خدمات فیزیوتراپی در منزل یکی دیگر از مزایای کلینیک دایان محسوب می‌شود. امیدواریم مطالعه این مطلب در افزایش آگاهی شما درباره فیزیوتراپی مچ پا تاثیرگذار بوده باشد.

 

برچسب ها : فیزیوتراپی دایان,فیزیوتراپیست علی حیدریان,فیزیوتراپی مچ پا,تکار درمانی,لیزر پرتوان مچ پا,مطهره حسین پور

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 36

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها