00%
منو

بهترین خمیردندان بدون فلوراید بازار ایران

با وجود این که استفاده از فلوراید و ترکیبات آن در محصولات بهداشتی دهان و دندان بسیار رایج است، اما اخیراً بحث هایی درباره این ماده معدنی وجود دارد. آیا فلوراید برای شما مفید است یا باید به جای آن از خمیردندان بدون فلوراید استفاده کنید؟ بیایید با هم به بررسی دقیق تر این سوال بپردازیم.

سالهاست که از پوسیدگی دندان و سایر مشکلات مربوط به دهان و دندان در جامعه جلوگیری می شود. این کار به دلیل افزودن فلوراید در آب های آشامیدنی و خمیردندان های موجود در بازار است. تقریباً می توان گفت که خمیردندان حاوی فلوراید تنها راه اثبات شده برای جلوگیری از ایجاد حفره در دندان هستند. اما کارشناسان دندانپزشکی هشدار می دهند که برخی از مصرف کنندگان در این باره نگران بوده و به دنبال راه های جایگزین هستند.

تاکنون عدم استفاده از محصولات حاوی فلوراید تنها برای کودکان زیر دو سال توصیه می شد؛ اما حالا حتی بزرگسالان نیز با احتیاط بیشتری از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده می کنند. طبیعتاً مانند هر ماده افزودنی دیگری، فلوراید نیز مزایا و معایبی برای ما دارد که باعث شده اکنون به یک مسئله بحث برانگیز برای دندان پزشکان و محققان مختلف تبدیل شود.

در ادامه می خواهیم با نگاهی دقیق تر به فلوراید و مکانیسم عملکرد آن روی دندان، مزایا و معایب آن را بررسی کرده و ببینیم که آیا باید حتماً از خمیردندان های فاقد فلوراید استفاده کنیم یا خیر؟

بهترین خمیردندان بدون فلوراید بازار ایران

بهترین خمیردندان بدون فلوراید بازار ایران

فلوراید چیست؟

قبل از هر چیز، بیایید ببینیم که فلوراید چیست؟ فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که در سنگ‌ها، گیاهان و اکثر منابع آبی مانند دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اقیانوس یافت می شود. در 70 سال گذشته، فلوراید به اکثر منابع آب عمومی در ایالات متحده اضافه شده است.

وقتی این ماده معدنی به خمیردندان و محصولات دندانی اضافه می شود، با تقویت مینای دندان یا سطح سخت دندان از ایجاد حفره جلوگیری می کند. مطالعات نشان داده است که داشتن فلوراید در سیستم های آب عمومی از پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان حداقل تا 25 درصد جلوگیری کرده است.

فلوراید به عنوان یک عامل ضدپوسیدگی، به محافظت از سطح دندان‌های شما در برابر اسید کمک می کند. فلوراید همچنین برای موارد زیر موثر است؛

  • محافظت مینای دندان ضعیف
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان

فلوراید طبیعی برای محافظت از دندان‌های شما کافی نیست، بنابراین مقادیر کمی از آن به خمیردندان و دهانشویه‌ها اضافه می شود. با این حال، خمیردندان حاوی دوز بالای فلوراید و نیز مواد شیمیایی دیگر می تواند برای کودکان زیر 6 سال مضر باشد، زیرا آن ها عادت به تف کردن خمیر اضافی ندارند.

در صورت بلعیده شدن مقادیر بالای فلوراید توسط کودک شما، ممکن است در معرض ابتلا به فلوروز قرار گیرد. فلوروز رشد مینای دندان آن ها را محدود کرده و ممکن است باعث ایجاد لکه ها یا حفره هایی روی دندان ها شود. بنابراین، استفاده از فلوراید نیز مانند هر ماده افزودنی دیگری ملزم به رعایت برخی محدودیت ها خواهد بود.

مکانیسم اثر خمیردندان ها

اکثر خمیردندان های موجود در بازار، حاوی فلوراید هستند. از آنجا که باکتری ها و قندها درون دهان اسیدهایی را ایجاد می کنند که به آرامی منجر به پوسیدگی می شوند، فلوراید مینای دندان را که سطح محافظ اطراف همه دندان های شماست، تقویت می کند. بنابراین دندان ها در برابر پوسیدگی مقاومت بیشتری داشته و دیرتر خراب می شوند. قبل از رویش دندان های اولیه نوزاد، مینای دندان آن ها با فلوراید طبیعی دریافت شده از طریق غذاها و نوشیدنی ها تقویت می شود.

اما این اثر، مختص بچه ها نیست! فلوراید در بزرگسالان نیز از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. فلوراید موجود در خمیردندان و دهانشویه ها، که از آن به عنوان فلوراید موضعی یاد می شود، بر روی دندان های افراد در هر سنی تأثیر می گذارد.

اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از مقادیر بالای فلوراید نه تنها از پوسیدگی دندان ها جلوگیری نمی کند، بلکه حتی ممکن است منجر به ایجاد لکه هایی در دندان شود. این همان مسئله ای است که این روزها باعث ایجاد شک در افزودن فلوراید به خمیردندان ها می شود تا جایی که برخی برندهای تولیدکننده خمیردندان مانند آلفادنت، اقدام به تولید خمیر دندان های fluoride-free کنند.

خمیردندان fluoride-free چیست؟

در بیشتر خمیردندان های بدون فلوراید یا fluoride-free، از ترکیبات جایگزین استفاده می شود. این ترکیبات جایگزین عبارت است از؛

  • زغال چوبی
  • خاک رس
  • جوش شیرین
  • ترکیبات طبیعی مانند آلفاپاینن
بهترین خمیردندان بدون فلوراید بازار ایران

بهترین خمیردندان بدون فلوراید بازار ایران

مضرات مقادیر بالای فلوراید

بیش از 70 سال تحقیق و اثربخشی فلوراید و ترکیبات آن در محصولات تخصصی دهان و دندان، ثابت می کند که استفاده از این ماده طبیعی نسبت به استفاده نکردن آن، بهتر است. آنچه که باید بیشتر به آن دقت کرد، عدم استفاده از مقادیر بالای فلوراید است که می تواند اثرات سوء روی دندان ها داشته باشد. 7 عارضه جانبی استفاده از مقدار زیاد فلوراید را در ادامه می بینید.

1. تغییر رنگ دندان؛ مصرف بیش از حد فلوراید منجر به زرد شدن یا قهوه ای شدن دندان ها می شود.

2. پوسیدگی دندان؛ مصرف زیاد فلوراید می تواند منجر به ضعیف شدن مینای دندان شود.

3. ضعف ساختار اسکلتی دندان؛ مصرف بیش از حد فلوراید بر دندان ها تأثیر می گذارد و به سیستم اسکلتی نیز آسیب می رساند.

4. مشکلات عصبی؛ فلوراید نه تنها بر استخوان ها و دندان ها تأثیر می گذارد، بلکه بر رشد کودکان نیز تأثیر دارد. قرار گرفتن در معرض فلوراید قبل از تولد می تواند منجر به پیامدهای شناختی ضعیف تری در آینده شود.

5. فشار خون بالا؛ طبق تحقیقات انجام شده، ارتباط معنی داری بین فشار خون بالا و مصرف آب های حاوی فلوراید زیاد وجود دارد.

6. آکنه؛ علاوه بر عوارض جانبی داخلی فلوراید، ممکن است باعث مشکلات پوستی نیز شود.

7. تشنج؛ فلوراید به تنهایی باعث تشنج نمی شود، بلکه تنها می تواند مبتلایان به تشنج را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

خرید خمیردندان طبیعی فاقد فلوراید

فلوراید بهترین راه برای تقویت مینای دندان است اما مصرف زیاد آن می تواند به بدن شما آسیب برساند. برای کاهش علائم عوارض جانبی این ماده، بهتر است از شستشوی کامل دندان ها بعد از مسواک زدن مطمئن شوید. اما اگر هنوز هم نگران عوارض جانبی فلوراید یا نحوه تعیین سطح فلوراید در خمیر دندان های خود هستید، می توانید از خمیر دندان های فاقد فلوراید استفاده کنید. امروزه برخی از تولید کنندگان محصولات بهداشتی دهان و دندان، محصولات fluoride-free را در تولیدات خود قرار داده اند. برند آلفادنت نیز یکی از تولید کننده های موفق در این زمینه است.

شرکت تولیدی آلفادنت، با تکیه بر دانش روز متخصصان، اقدام به تولید انواع مختلف خمیردندان ها با استفاده از ترکیبات طبیعی کرده است. خمیردندان طبیعی بدون فلوراید آلفادنت که به مدل ” مانترا ” شهرت دارد، حاوی ترکیبات ضد باکتریایی، ضد التهاب، طعم دهنده ها و نگهدارنده های با منشاء طبیعی است و از این رو کمترین آسیبی برای بافت طبیعی دندان ها ندارند.

اسانس طبیعی درخت بنه که حاوی ماده آلفاپاینن است، ماده اصلی تشکیل دهنده این محصول است. خمیر دندان بدون فلوراید آلفادنت، یکی از بهترین نمونه های موجود در بازار است که می توانید آن را به طور مستقیم از وب سایت alphadentcare.ir خریداری کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 169

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها