00%
منو

اطلاعات ایروان پایتخت ارمنستان

اطلاعات مکان و شهر

شهر زیبای ایروان، پایتخت ارمنستان، بر روی رودخانه هرازداران و در 23 کیلومتری مرز ترکیه واقع شده است. نام آن برای اولین بار در سال 607 پس از میلاد در تاریخ ثبت شد، اما شواهد باستانی حاکی از وجود زندگی بشر در بین هزاره های ششم و سوم قبل از میلاد بر روی این زمین است. تاریخ پیوستن آن به پادشاهی این کشور به قرن ششم قبل از میلاد برمی گردد. این شهر مدرن از تپه‌ها و دره‌های عمیق رودخانه هزاره‌داران سرچشمه می‌گیرد و توسط قله‌های آتشفشانی در کوه‌های آراگاتس و اژدهاک و شمال کوه‌های آرارات احاطه شده است. موقعیت جغرافیایی بسیار جذابی که به لطف آن این سرزمین جذاب از زیبایی های طبیعی فوق العاده ای بهره مند شده است. قرار گرفتن ساختمان های مدرن آن در کنار درختان خنک خیابان سنتی این کشور، ترکیبی دیدنی و چشم نواز را در این شهر به وجود آورده است، ترکیبی جذاب که مطمئنا روح هر بیننده ای را نوازش می دهد. در سال 1919 همزمان با ساخت دانشگاه ها و سایر مراکز آموزش عالی در این کشور، این شهر به یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی کشور تبدیل شد، بنابراین آکادمی علوم این کشور یکی از مهم ترین موسسات تحقیقاتی در این شهر است. از این شهر می توان به عنوان میزبان بسیار شایسته آرشیو مانداداران نام برد، گنجینه ای گرانبها که مجموعه ای غنی از دست نوشته های باستانی ارمنی را در خود جای داده است. در این شهر رویایی موزه ها و تئاترهایی به دلخواه خود در خواهید یافت.

جمعیت

جمعیت پایتخت زیبای این کشور 1093485 نفر است.

آب و هوا

این شهر دارای آب و هوای قاره ای متاثر از استپ است و تابستان های طولانی، گرم و خشک و زمستان های کوتاه، اما سرد و برفی را تجربه می کند. اقلیم متاثر از موقعیت جغرافیایی، فاصله آن از دریا و اطراف آن با رشته کوه های متعدد. این شهر معمولا تابستان های بسیار گرمی را تجربه می کند که دمای هوا در ماه اوت به 40 درجه سانتیگراد می رسد. زمستان های آن نیز بسیار سرد همراه با بارش برف شدید است، سرمای شدیدی که گاهی تا منفی 15 درجه سانتیگراد و در ژانویه حتی کمتر می شود. میزان بارندگی سالانه کم و حدود 318 میلی متر است. این شهر به طور متوسط ​​در طول سال 2700 ساعت آفتابی را تجربه می کند.

در میان تمام شهرهای اروپایی، تور ارمنستان زمینی بیشترین تغییرات را در میانگین آب و هوا در تابستان (ژوئن تا آگوست) و زمستان (دسامبر تا فوریه) تجربه می کند.

داستان

این شهر شهری باستانی با تاریخ کهن و فراز و نشیب است. در واقع می توان به قلعه آربونی این کشور اشاره کرد که در سال ۷۸۲ قبل از میلاد توسط آرگیشتی پادشاه اورارتو در نزدیکی این شهر کنونی ساخته شد. نام شهر این شهر از کلمه اربونی یا به عبارتی از نام این قلعه گرفته شده است. کتیبه سنگی مربوط به دوران حکومت ارگیشتی که در تحقیقات باستانی کشف شده است را نیز می توان به عنوان شاهدی بر قدمت و تولد اولیه این شهر نام برد. بر اساس این کتیبه، ارگیشتی ادعا می کند که سازنده این عمارت بزرگ و ستودنی خداوند خالدی است. در واقع این تاریخ 2789 سال پیش و 29 سال قبل از تولد رم بود. در گذشته، یونانیان باستان نقش اساسی در تثبیت زندگی اقتصادی و سیاسی این کشور داشتند. در آن زمان این شهر به دلیل موقعیت عالی که در مسیر کاروان ها داشت از اهمیت تجاری بالایی برخوردار بود. اگرچه این شهر در آن زمان پایتخت این کشور نبود، اما همچنان تاریخ تلخ این کشور را یدک می کشد.

این شهر بین قرن 17 و 11 توسط اعراب و امپراتوری سلجوقی مورد هجوم قرار گرفت، اقداماتی که به شدت به آن آسیب رساند و پیشروی آن را متوقف کرد.

از قرن 15 تا 18 این شهر گرفتار غارت و تجاوزات عثمانی ها و ایرانیان بود که در طی آن 14 بار دست داد و هر بار متحمل ویرانی قابل توجهی شد. یکی از بزرگترین و مخرب ترین آسیب ها فتح این شهر توسط شاه عباس اول صفوی در سال 1604 می باشد. در سال 1679 زلزله ای در این شهر رخ داد و بخش بسیار زیادی را ویران کرد. تور وان سفر باتو را از دست ندهید.

در قرن هفدهم و نوزدهم این شهر به دلیل اختلافات و اختلافات بین روس ها، ترک ها و فارس ها مبادله شد. در جریان این وقایع در اول اکتبر 1827 همراه با امضای عهدنامه ترکمنچای بین روسها و ایرانیان، تحولی شگرف در این شهر به وقوع پیوست که بر اساس آن ایرانیان مجبور به ترک قفقاز از جمله خانات نشین از قفقاز شدند.

این شهر در سال 1920 مجدداً به عنوان پایتخت این کشور انتخاب شد، اما پس از یک تجربه تلخ و تنها یک سال پایتخت بودن در قرن پانزدهم. در آن زمان این شهر شهری کوچک ناامن محسوب می شد که از زلزله، جنگ و تجاوزات رنج می برد. از این رو در دهه 1930 پروژه های عمرانی زیادی در آنجا ایجاد و اجرا شد.

اطلاعات ایروان پایتخت ارمنستان

اطلاعات ایروان پایتخت ارمنستان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 111

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها