00%
منو

چرا دعوای خانوادگی رخ می دهد؟ چه باید کرد؟

مشکلات و دعوای خانوادگی می تواند درهر خانواده ای بروز کند و در نتیجه آن تعاملات چالش برانگیز، ناامیدکننده و دردناک شوند. از موضوعات ساده گرفته تا کینه های گذشته، از مشاجرات شدید گرفته تا احساس گناه در مورد اشتباهات، خانواده ها درگیر موضوعات حاشیه ای می شوند.

بررسی و درمان مشکلات خانوادگی از نظر مرکز مشاوره ستاره شامل:

نگرانی ها و علائم رایج در دعوای خانوادگی

در ایده آل ترین حالت، خانواده ما کسانی هستند که می توانیم همیشه به حمایت آن ها دلگرم باشیم، با آن ها احساس صمیمیت و نزدیکی داشته و در مورد مشکلات خود با آن ها صحبت کنیم.

در حقیقت، تعداد کمی از خانواده ها به طور کامل این انتظار را برآورده می سازند، در برخی موارد، خانواده با استرس، درگیری و مشکلات زیادی همراه است.

مشکلات خانواده از خفیف تا شدید در هر مرحله از زندگی خانواده را به چالش می کشاند. این موارد می تواند به دلیل مشکلات رفتاری و بهداشت روان در خانواده یا به دلیل وقایع استرس زای خارجی رخ دهد. مشکلات شایع خانوادگی عبارتند از:

  • مسائل مالی
  • غم و اندوه
  • سوء مصرف مواد
  • مسائل رفتاری و نگرانی های تحصیلی در کودکان و نوجوانان
  • بهداشت روان
  • جدایی، طلاق یا تعدیل خانواده
  • بیماری مزمن

عصبانیت در منزل | آیا خانه مکانی امن برای تخلیه ی خشم است؟

دلیل این مشکلات هرچیزی که باشد باعث اختلال در پویایی خانواده شده و می تواند عملکرد هر یک از اعضای خانواده، از جمله خانواده بزرگ را تا حد زیادی مختل کند.

دعوای خانوادگی

به خاطر داشته باشید که رفتار اعضای خانواده به شدت بر دیگر اعضا اثر می گذارد. وقتی اعضای خانواده باهم کنار نمی آیند این تنش می تواند بر سلامت روحی و جسمی، روابط و حتی توانایی هر یک از اعضای خانواده در انجام کارهای معمول نیز تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهند که مشکلات خانوادگی می تواند از طریق درگیری های مکرر خانوادگی، تغییر رفتار چشمگیر در کودکان و نوجوانان، تغییرات خلقی و افسردگی تشخیص داده شوند.

حل و فصل مسائل خانوادگی به همکاری همه افراد در خانواده نیاز دارد و این موضوع فرصت خوبی برای تقویت روابط خانوادگی و تعاملات فراهم می کند.

 

روان درمانی برای حل مشکلات خانوادگی

خانواده درمانی به منظور افزایش میزان همکاری بین اعضای خانواده ایجاد شده است. دوره درمان غالباً مختصر بوده و به دنبال سبک های ارتباطی (کلامی و غیرکلامی) در خانواده برای بهبود رابطه میان اعضا می باشد.

خانواده ها با کار با یک درمانگر می توانند یاد بگیرند که بهتر یکدیگر را درک کنند، ارتباط موثرتری برقرار کنند و از ایجاد الگوهای ناسالم پیشگیری کار کنند.

مشاور ازدواج و خانواده ممکن است پیشنهاد دهند که در هر جلسه خانواده به صورت گروهی جمع شوند و یا جلسات فردی مجزا داشته باشند.

در حالت ایده آل، مشکلات خانوادگی در طول  زمان از بین می روند، اما بسیاری از اوقات مشکلات خانوادگی به موقع و گاهی اوقات به هیچ وجه رسیدگی نمی شوند. بنابراین حضور موثر مشاور و درمانگر برای بررسی این مشکلات بسیار الزامی است و میزان سلامت روانی اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

مثال های موردی برای مشکلات خانوادگی

چندین سال پیش مادر پدری به من مراجعه کردند که به دلیل “مشکل عصبانیت” دخترشان سارا که تنها 13 سال داشت درمانده شده بودند. در طی جلسه خانواده درمانی متوجه شدم که هنگامی که والدین درباره رفتار ضعیف سارا بحث می کنند، سارا نیز از رفتار کنایه آمیز و عصبی استفاده می کرد، در جلسات بعدی او ساکت و غمگین تر بود و کم تر صحبت می کرد.

با گذشت جلسات مشکلات ریشه ای خانواده که به دلیل رابطه ضعیف میان والدین بود مشخص شد و درمانگر سعی کرد که جلسات جداگانه برای زوج درمانی کنار بگذارد تا والدین بتوانند در ابتدا رابطه خود را بهبود ببخشند.

دعوای خانوادگی

چگونه دعوای خانوادگی را حل کنیم؟

مشاجره و دعوا

اختلاف نظر در مورد موضوعات مختلف طبیعی است. بالاخره همه ی ما نظرات خودمان را داریم. با این حال، این اختلاف نظر در برخی از شرایط باعث مشاجره و دعوا بین زوجین می شود زیرا هیچ یک نمی تواند نظر دیگری را درک کند. این اختلاف نظر چه با همسر و چه با فرزندانان، می تواند باعث ایجاد تنش در خانواده شود.

بسته به شدت اختلاف نظر، این موضوع حتی می توانند به طور دائم به روابط نیز آسیب برسانند. بنابراین، بحث بر سر اختلاف نظرات باید به آرامی انجام شود. نگذارید که احساساتتان به جای عقل شما تصمیم بگیرد، در عوض بر روی مسئله موجود تمرکز کنید و از خود بپرسید: “چرا این شخص به این موضوع اعتقاد دارد؟” شما اغلب می توانید همسرتان یا کودکتان را درک کنید ولی به دلایلی این کار را انجام نمی دهید.

 

اختلاف نظر در امر فرزندپروری

زوجین هنگامی که تصمیم به فرزندآوری می کنند، به طور ناگهانی متوجه می شوند که اختلاف نظر زیادی در این مورد با همسران خود دارند، به یاد داشته باشید که این اختلاف نظر در سبک های فرزندپروری برای همه اتفاق می افتد و اجتناب ناپذیر است. اما مانند هر بحث دیگری، رویکردی آرام و منطقی در باره این موضوع می تواند به حل اختلافات در مورد والدین کمک کند.

به یاد داشته باشید که فرزند شما باید ارزش های هردو شما را یاد بگیرد نه تنها یکی از شما را.

 

تعادل زندگی کاری

کار ممکن است اولویت خیلی از زوج ها در زندگی مشترک باشد. تنش بین تأمین نیاز مالی خانواده و کنار یکدیگر بودن می تواند چالش سخت و دشواری برای بسیاری از زوجین باشد.

چند راه برای ترک اعتیاد به کار وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • به یاد داشته باشید که خانواده شما مهم ترین چیزی است که دارید
  • وظایف کاری خود را با دیگران تقسیم کنید
  • به یاد داشته باشید که دیگر نمی توانید به عقب برگردید و کنار خانواده خود باشید
  • برای کارهای خود برنامه ریزی کنید

دعوای خانوادگی

مشکلات مالی

یک مشکل قابل توجه در زندگی بسیاری از خانواده ها  مشکلات مالی است که می تواند تنش قابل توجهی را به هر خانوار اضافه کند. مشکلات مالی را می توان از طرق مختلف حل کرد، به طور مثال می توان به مدیریت منابع مالی پرداخت و تا جای ممکن صرفه جویی کرد.

چند نکته کلی برای مدیریت بهتر پول عبارتند از:

  • قطع خریدهای غیرضروری
  • پس انداز حتی به میزان بسیار کم
  • ارزان خریدن یا به دنبال قیمت های ارزان گشتن
  • انجام کارهای خانگی و دورکاری
  • فروش کالاهای باارزش

بی وفایی

متاسفانه  خیانت در دنیای امروز به یکی از دلایل اصلی طلاق و تنش بین زوجین تبدیل شده است. نمی توان دلیل مشخصی برای بی وفایی یا خیانت پیدا کرد اما تحقیقات نشان می دهند که خیانت در 90 درصد موارد باعث جدایی زوجین می شود.

برای جلوگیری از بی وفایی بهتر است که زوجین سعی در پیشرفت و بهبود روز به روز رابطه خود داشته باشند. به یاد بسپارید که رابطه شما مانند یک گل است که همیشه نیاز به مراقبت و توجه دارد و در صورت عدم رسیدگی از بین می رود.

 

کودکان

ارتباط با کودکان می تواند دشوار باشد، به خصوص برخی از کودکان که تمایل زیادی برای شیطنت دارند. گاهی اوقات والدین ممکن است عصبی شوند و رفتار نشان دهند که بلافاصله از آن پشیمان می شوند.

به یاد داشته باشید که همیشه سعی کنید با کودک خود بازی کنید، بازی برای کودک به این معنی است که صدای او را می شنوید، اینگونه رابطه میان شما نیز محکم تر می شود.

سعی نکنید مدام مشکلات را بر گردن همسر خود بیندازید، هردوی شما در تربیت کودک به یک اندازه نقش دارید و مسئول هستید.

شما به راحتی می توانید با مراکز برتر مشاوره خانواده ” مرکز مشاوره ستاره ” تماس حاصل کنید، رزرو وقت از طریق شماره های 02122354282 و 02122247100 و  09035673050 و 09108347597 امکان پذیر است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 292

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها