00%
منو

تعداد مناسب فرزند در خانواده که زوجین را میتواند خوشبخت کند؟

بررسی تعداد مناسب فرزند در یک خانواده در گذشته و امروز با روانشناسان گپچه

بررسی تعداد مناسب فرزند در یک خانواده در گذشته و امروز با روانشناسان گپچه

در گذشته، خانواده ها معمولا از تعداد فرزندان زیادی تشکیل می شد و این امر برای والدین بسیار عادی بود زیرا هر فرزند را یک نیروی کار برای خود برمی شمردند که میتوانست کمک حال آنها باشد؛ امروزه داشتن فرزند کم یا زیاد بستگی به شرایط خانوادگی افراد و همچنین موقعیت مالی و اجتماعی و سلامت از نظر روان و … آنها دارد؛ به طوری که برخی از افراد به تک یا دو فرزندی علاقه دارند و برخی دیگر به تعداد بیشتر از دوتا مایلند؛ جهت تصمیم‌گیری درباره تعداد مناسب فرزند و آگاهی از مزایا و معایب آن، با توجه به ویژگی های خانوادگی و شرایط زندگی هر فرد، مشاوره خانواده می تواند بهترین گزینه برای شما عزیزان باشد.

چه عواملی بر تعداد فرزندان یک خانواده تاثیر گذارند؟

1. موقعیت مالی خانواده ها

امروزه موقعیت مالی و اقتصادی هر خانواده، تاثیر بسیار زیادی بر تک تک اعضای آن خانواده دارد، خانواده باید توانایی رفع نیازهای اولیه و ضروری مانند: خوراک، پوشاک، مسکن، آموزش و تفریحات و … را برای فرزندان خود مهیا کند، اگر تعداد فرزندان با شرایط مالی و اقتصادی خانواده هماهنگ باشد مسلما فرزندان در رفاه بیشتری زندگی خواهند کرد ولی اگر برعکس این باشد مشکلات بسیاری در پی خواهند داشت.

2. سازگاری والدین

برای داشتن تربیت مناسب و درست فرزندان، نیاز است که والدین در روش فرزند پروری خود یک‌صدا و هماهنگ عمل کنند و از هم پشتیبانی کنند؛ ولی اگر زوجین با همدیگر چنین هماهنگی نداشته باشند ممکن است بعد از فرزنددار شدنشان با مشکلات بسیار زیادی مواجه شوند.

3. شخصیت اخلاقی و سلامت روان والدین

سلامت روان والدین، نقش بسیار پر رنگی در خانواده دارد زیرا پدر و مادرانی که از شخصیت و روان سالم برخوردارند میتوانند فرزندان سالمی را نیز تربیت کنند و در کنار سلامت روان نیاز است که خصوصیاتی مانند: صبوری و گذشت و محبت داشته باشند تا بتوانند این خصوصیات را نیز برای تربیت فرزند خود بکار ببرند ولی والدینی که از سلامت روان برخوردار نیستند قبل از تولد فرزندان خود باید مشکلاتشان را با مشاوره فردی تلفنی برطرف کنند.

داشتن چند فرزند مناسب یک خانواده در جامعه امروزیست؟

امروزه داشتن دو فرزند برای خانواده ها مورد قبول میباشد زیرا معتقدند دو فرزند با هم بزرگ میشوند و تا حدودی میتوانند خواسته های یکدیگر را رفع و رجوع کنند؛ هم بازی و دوست و رفیق یکدیگر باشند و کمتر به دوستی با افراد خارج از خانواده بپردازند.

مشکلات تک فرزندی و تعداد مناسب فرزند در خانواده و دانستن اصول تربیت فرزند.

مشکلات تک فرزندی و تعداد مناسب فرزند در خانواده و دانستن اصول تربیت فرزند.

تک فرزندی چه مشکلاتی خواهد داشت؟

امروزه اکثر والدین، علاقه به داشتن یک فرزند دارند و تک فرزندی در بین افراد اصلا انتخاب غلط محسوب نمیشود، ولی از نظر روانشناسان بهتر است که کودک یک خواهر یا برادر داشته باشد تا با او بازی کند و حس تنهایی به او دست ندهد و زمانی که به سن بلوغ می‌رسد ممکن است تا حدودی از والدین فاصله بگیرد و نیاز شدید تری به یک دوست دارد، با خواهر یا برادر خود بتواند درد و دل کند و با او وقت بگذراند، همچنین والدینی که یک فرزند دارند مسئولیت و دلهره بیشتری را نیز باید تحمل کنند.

از نظر رشدی برای تک فرزندان هیچ گونه مشکلی رخ نخواهد داد و حتی میتوان گفت از مهارت های هوشی بالایی برخوردار هستند چون والدین به آنها از همه لحاظ توجه زیادی دارند، پس شما با بدست آوردن آگاهی و ارتباط با روانشناس کودک و با دانستن اصول تربیت فرزندان می‌توانید فرزندانی با سلامت جسمی و روانی کامل پرورش دهید.

تصمیم‌گیرنده نهایی برای داشتن تعداد مناسب فرزند در خانواده

والدین تنها افرادی هستند که نسبت به شرایط و موقعیتی که در زندگی دارند، تصمیم میگیرند که چند فرزند داشته باشند و به هیچ عنوان کسی نمیتواند آنها را مجبور به داشتن فرزند بیشتر کند، ولی پدر و مادرها نیز باید همه جوانب را برای خوشحالی و عواطف کودک خود در نظر بگیرند و فقط به مسائل مالی و اجتماعی خود فکر نکنند.

والدین می‌توانند با هم صحبتی با والدین دیگر و یا مشورت با یک مشاور خوب ، از مزایا و معایب تک فرزندی و چند فرزندی آگاهی کسب کنند و بعد با کمک این آگاهی بهترین تصمیم را برای داشتن تک فرزندی یا چند فرزندی بگیرند.

نداشتن آگاهی، باعث تربیت غلط میشود و همچنین فرزندتان را دچار مشکلات روانی و شخصیتی خواهد کرد؛ این مشکلات روانی و شخصیتی، جامعه و خانواده فرد را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، پس والدین باید علاوه بر در نظر گرفتن توانایی مالی، به توانایی عاطفی و روانی خود نیز توجه کنند.

یکی از موثرترین شیوه ها برای کسب آگاهی و خودشناسی در رابطه با توانایی فردی پدر و مادرها، داشتن مشاوره با متخصصان حوزه روانشناسی میباشد که میتواند به والدین در گرفتن تصمیم نهایی کمک کند؛ پیشنهاد ما به شما عزیزان ارتباط با مشاور خوب گپچه است که برای آگاهی بیشتر میتوانید به آدرس gapche.ir در تماس باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 308

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها