00%
منو

اهمیت وجود روانشناس و مشاوره روانشناسی در ازدواج و خانواده چیست؟

هر خانواده، بسیار منحصر به‌ فرد است و مجموعه‌ای خاص از نیازها و تاریخچه‌ای غنی را به همراه دارد. هنگامی‌که علاقه‌مند به یادگیری بیشتر در مورد فرآیند درمانی و چگونگی سودمندی آن هستید، همیشه بهتر است از خود بپرسید مشاوره ازدواج و خانواده چیست و چگونه می‌توانید در آن شرکت کنید.

مشاوره روانشناسی ازدواج و خانواده نوعی روان‌ درمانی است. یک روانشناس طیف وسیعی از مشکلات بالینی جدی را درمان می‌کنند، از جمله: افسردگی، مشکلات زناشویی، اضطراب، مشکلات روان‌ شناختی فردی و مشکلات کودک و والدین.

مشاوره روانشناسی در ازدواج و خانواده

مشاوره روانشناسی در ازدواج و خانواده

چرا از یک مشاور روانشناسی ازدواج و خانواده استفاده کنیم؟
مطالعات پژوهشی بارها اثر بخشی خدمات روانشناس در ازدواج و خانواده و … را در درمان طیف گسترده‌ای از اختلالات روانی و عاطفی و مشکلات سلامت نشان می‌دهد. اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر، افسردگی، اعتیاد به الکل، چاقی و زوال عقل در سالمندان و همچنین پریشانی و تعارضات زناشویی تنها برخی از شرایطی است که روانشناسان و مشاوران ازدواج و خانواده به شکلی مؤثر درمان می‌کنند.
همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که مراجعان از خدمات مشاوران ازدواج و خانواده رضایت بالایی دارند. مشتریان بهبود قابل‌ توجهی در بهره‌ وری کار، روابط همکار، روابط خانوادگی، روابط شریک زندگی، سلامت عاطفی، سلامت کلی، زندگی اجتماعی و مشارکت اجتماعی را گزارش می‌دهند.
پس از دریافت درمان، تقریباً 90٪ از مراجعان بهبودی در سلامت عاطفی خود را گزارش می‌کنند و تقریباً دو سوم بهبودی را در سلامت کلی جسمانی خود گزارش می‌دهند. اکثر مراجعین بهبود عملکرد خود را در محل کار گزارش می‌دهند و بیش از سه‌ چهارم از کسانی که درمان زناشویی/ زوجین یا خانواده‌ درمانی دریافت می‌کنند، بهبود را در روابط زوجین گزارش می‌دهند.

7 دلیل برای اینکه مشاوره روانشناسی ازدواج برای هر رابطه‌ای مهم است:
بیایید در مورد نکاتی صحبت کنیم که اهمیت مشاوره ازدواج را نشان می‌دهند:
1. به زوج‌ها کمک می‌کند تا وقت بگذارند.
این‌یک مشکل رایج در دنیای مدرن است که همه مشغول چیزی هستند. مشاوره خانواده به زوج‌ها کمک می‌کند تا زمانی را از زندگی پرمشغله خود صرف کنند و گرد هم‌آیند تا واقعاً روی خود تمرکز کنند.
2. واسطه بین زوجین.
روانشناس یا مشاور به‌عنوان واسطه بین زوجین عمل می‌کند و ارتباط سالم و مؤثر را تسهیل می‌کند. این به‌ ویژه در مواردی مفید است که زوج‌ ها آماده بهبود روابط خود هستند اما مطمئن نیستند که چگونه رابطه در آینده بهبود خواهد یافت.
3. به تجزیه‌ و تحلیل الگوهای رفتاری کمک می‌کند.
روانشناس یا مشاور خانواده می‌تواند به تجزیه‌ و تحلیل الگوهای رفتاری زوج‌ها و شناسایی کسانی که منجر به تعارض می‌شوند کمک کند. هنگامی‌که چنین الگوهایی شناسایی شدند، زوجین می‌توانند با کمک یک مشاوره روانشناسی، روی اصلاح آن‌ها کار کنند.
4. به برقراری ارتباط مؤثر کمک می‌کند.
ارتباط مؤثر یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر ازدواج است. این غیرمعمول نیست که زوج‌ها توانایی به اشتراک گذاشتن احساسات و نیازهای خود را با یکدیگر از دست بدهند.روانشناس یا مشاوران خانواده و ازدواج به برقراری ارتباط مؤثر کمک می‌کنند.
5. ابزارهایی برای بهبود ارتباطات فراهم می‌کند.
مشاوره خانواده می‌تواند شروع به ارائه ابزارهایی برای بهبود ارتباطات زوجین کند و به حذف عادت‌های بد کمک دهد. مثلاً مدام حرف طرف مقابل را قطع کنید یا زیاد صحبت کنید و به‌ طرف مقابل فرصتی برای پاسخ دادن ندهید.
6. مشاوره خانواده به رفع سوءتفاهم‌ ها کمک می‌کند.
روانشناس ها به رفع و جلوگیری از سوءتفاهم‌ ها کمک می‌کنند. همچنین به ایجاد تصویر واقعی‌ تر از آنچه طرف مقابل می‌خواهد باشد کمک می‌کنند. اگر زوج‌ها خواسته‌ها و انگیزه‌های یکدیگر را بدانند و به آن‌ها احترام بگذارند، مطمئناً یافتن نقاط مشترک بسیار آسان است.
7. به پاسخگو ماندن کمک می‌کند.
مشاوره خانواده و ازدواج همچنین راهی برای پاسخگویی زوجین به یکدیگر فراهم می‌کند. برای بهره‌مندی از این امر، این ابزارها باید عملی شوند و جایگزین عادات ناسالم قبلی گردند. در تلاش برای ایجاد الگوهایی که در آزمون زمان مقاومت می‌کنند، روانشناس یا مشاور اغلب تکالیف را به زوجین محول می‌کند.

مشاوره ازدواج چه زمانی مؤثر است؟
مانند هر نوع مشاوره روانشناسی دیگری، همسران باید مایل به انجام مشاوره ازدواج باشند. در حالت ایده آل، آن‌ها باید خودشان تصمیم گرفته باشند که به‌جای دست‌اندازی، می‌خواهند روی ازدواج کار کنند و به مشکلات پیش‌آمده رسیدگی کنند. علاوه بر این، همسران باید انتظارات واقع‌ بینانه‌ای در رابطه با فرآیند مشاوره خانواده و ازدواج داشته باشند. یک ازدواج نمی‌تواند یک‌ شبه نجات یابد، چند جلسه طول می‌کشد تا واقعاً وارد پویایی شوید و روند تغییر را آغاز کنید.

مزایای مشاوره روانشناسی خانواده چیست؟
•    ایجاد و حفظ مرزهای سالم.
•    تسهیل انسجام و ارتباطات.
•    ترویج حل مسئله با درک بهتر پویایی خانواده.
•    ایجاد همدلی و درک.
•    کاهش تعارضات درون خانواده.

برخی از مشکلاتی که ممکن است مشاور در جلسات مشاوره خانواده با آن مواجه شود، چیست؟
موارد زیر رایج‌ ترین مسائلی است که در جلسات مشاوره روانشناسی خانواده، مشاهده می‌کنیم:
•    مشکلات ارتباطی. ارتباطات برای عملکرد صحیح خانواده بسیار مهم است.
•    بحران مالی. وقتی مشکلات اقتصادی بر خانواده‌ای وارد می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات اساسی شود.
•    مشکلات خشم. خانه نباید مکانی پر از خشم باشد.

چه کسانی باید به دنبال مشاوره روانشناسی ازدواج باشند؟
زوج‌هایی که درگیر یکی از موارد زیر در زندگی خود هستند، می‌توانند از یک روانشناس یا مشاور خانواده متبحر کمک بگیرند:
•    در مورد انتخاب‌ های تربیتی، مالی یا سبک زندگی اختلاف‌ نظر دارند.
•    افرادی که احساس می‌کنند که شریک زندگی آن‌ها از نظر عاطفی در دسترس نیست.
•    زوج‌ هایی که احساس می‌کنند رابطه جنسی یا عاشقانه خود را از دست‌ داده‌اند.
•    اگر با سوء مصرف مواد و مسائل مربوط به‌ سلامت روان سر و کار دارند.
•    اخیراً ضرری را تجربه کرده‌اند و در پردازش آن با هم مشکل‌ دارند.
•    زوج‌هایی که احساس می‌کنند مسئولیت‌های خانه نابرابر است و نمی‌توانند راه‌ حل‌ های خود را پیدا کنند.

چه کسانی از مشاوره روانشناسی ازدواج بیشتر بهره می‌برند؟
•    زوج‌های جوان‌تر.
•    زوج‌های غیرجنسی.
•    زوج‌هایی که هنوز عاشق هم هستند.
•    زوج‌هایی که آماده تغییر هستند.
•    شرکایی که آماده دیدن خود و نقص‌هایشان هستند.

5 ویژگی مشاور روانشناس ازدواج و خانواده
برخی از ویژگی‌های اساسی مشاوران در زمینه مشاوره خانواده به شرح زیر است:
1. رابطه سازان مؤثر
درمانگران ازدواج و خانواده به‌طور مستقیم با افراد به‌طور منظم کار می‌کنند و باید به‌ سرعت روابط قابل‌ اعتمادی ایجاد کنند تا بتوانند به‌ طور مؤثر با مشتریان خود کار کنند.
2. حل‌کننده‌های مشکل
مشاوران متعهد به شناسایی علائم و کمک به مراجعان برای حل مشکلات مربوط به رفتار، فرآیندهای عاطفی، شناختی و رابطه هستند. حل مشکلات به‌ عنوان یک درمانگر ازدواج و خانواده نیازمند دانش کامل تئوری سیستم‌های خانواده و تحقیقات مرتبط با مشاوران ازدواج و خانواده، تفکر انتقادی و مهارت‌های بالینی بسیار توسعه‌ یافته است.
3. از نظر فرهنگی حساس
در جامعه متنوع ما، مشاوران می‌توانند انتظار داشته باشند که با افراد مختلف از هر طبقه‌ای کار کنند. به همین دلیل، آن‌ها باید بتوانند مسائل مربوط به تنوع، از جمله فرهنگ، قومیت، جنسیت، ملیت، نژاد، مذهب، گرایش جنسی و معنویت را درک کنند.
4. ایجاد کننده روابط اخلاقی قابل‌ اعتماد
مشاوران حرفه‌ای باید بتوانند روابط قابل‌ اعتمادی با مشتریان خود برقرار کنند که این امر مستلزم آگاهی از مسائل محرمانه بودن و مسئولیت‌ ها و تعهدات قانونی عمل و تحقیقات بالینی است.
5. دارای مجوز
همه مشاوران ازدواج و خانواده باید دارای مجوز حداقل مدرک کارشناسی ارشد و حداقل دو سال تجربه بالینی تحت نظارت پس از فارغ‌ التحصیلی باشند.

جمع‌بندی:
سه هدف اصلی مشاوره ازدواج و خانواده: بهبود ارتباطات، مقابله با تعارضات خانوادگی و ایجاد یک محیط خانه با عملکرد بهتر است. نبود آرامش خانواده برای مدت طولانی، ممکن است منجر به مشکلات سلامت روان برای هر یک از اعضای خانواده شود. به همین دلیل مشاوره روانشناسی ازدواج و خانواده بسیار مهم است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 1,800

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها