00%
منو

پروتز مچ دست چیست؟ چند نوع پروتز مچ دست داریم؟

پروتز مچ دست، ابزاری کمکی برای کسانی است که از ناحیه مچ دست دچار قطع عضو شده اند. اگر می خواهید با این نوع از پروتز آشنا شوید و انواع آن را بشناسید، این مقاله را از دست ندهید.

 

ساخت انواع پروتز مچ دست در کلینیک پایار

ساخت انواع پروتز مچ دست در کلینیک پایار

پروتز مچ دست چیست؟

یکی از کاربردی ترین پروتزهایی که در انجام امورات روزمره، کمک شایانی به افراد آسیب دیده از قطع عضو می کند، پروتز مچ دست می باشد. بسیاری از افراد با این پروتزها به زندگی بازگشته اند.

استفاده از تلفن همراه، کار با صفحه کلید لپ تاپ و کامپیوتر، نگه داشتن اشیاء مختلف و…همه و همه با به همراه داشتن پروتز مچ دست، به آسانی میسر می گردد. برخی از مدل های پروتز مچ دست، پیشرفته تر هستند. با این پروتزها، فرد مصنوعی بودن آن را احساس نمی کند و گویی دست خود را به همراه دارد. در طراحی پروتزهای پیشرفته، مجموعه ای از الکترودها را می بینیم که با آرایشی دقیق در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و به منظور لمس اشیاء از سیگنال های دریافت شده توسط بازو، استفاده می کنند.

و اما طراحی ظاهری پروتز مچ دست؛ برخی در زیبایی پروتز مچ دست تردید دارند و فکر می کنند این ابزار، تنها برای رفع نیاز آن ها طراحی شده و همین کاربردی بودن برای آن کافیست. در صورتی که این طور نیست. این روزها برترین سازندگان پروتز مچ دست، به ظاهر خارجی پروتزها نیز توجه ویژه دارند.

طرح و رنگ تولیدات این شرکت ها، بسیار طبیعی است و ظاهر یک دست کاملاً طبیعی را در ذهن تداعی می کند. این پروتز، یکپارچه در دست قرار می گیرد و مصنوعی بودن آن چندان مشخص نیست. مرکز ارتوپد فنی پایار، کلینک خانه سفید و رنسانس از جمله فعالین برتر در طراحی و ساخت بهترین پروتزها هستند و تولیدات آن ها در کیفیت و زیبایی کم نظیر است.

پروتز مچ دست

پروتز مچ دست

چند نوع پروتز مچ دست داریم؟

دامنه پیشرفت در حوزه فناوری به طراحی و ساخت پروتز مچ دست نیز رسیده است. در سال های اخیر مدل های متنوعی از این ابزارها طراحی و روانه بازار شده و نیاز بیماران تا حدودی تامین شده است.

انواع پروتز مچ دست

پروتز دست مصنوعی وابسته به بدن: این پروتزها به عنوان پروتز بدنی یا بادی پاور نیز شناخته می شوند. امتیاز پروتز مچ دست وابسته به بدن، سبکی وزن و ارزان بودن قیمت آن است. این پروتز، بهترین بازخورد را به بدن می دهد و چنانچه دچار آسیب دیدگی شود، به راحتی قابل ترمیم خواهد بود. واقعیت آن است که برخی افراد، ظاهر ماشینی شکل پروتز دست مصنوعی وابسته به بدن را نمی پسندند. ضمناً استفاده از این نوع پروتز به توان بدنی نیاز دارد و برای همه آسان نیست.

پروتز دست مصنوعی الکترونیکی : امتیاز ویژه پروتز دست مصنوعی الکتریکی، عدم نیاز آن به گیره و نوار است. به همین دلیل سازندگان آن، می توانند پروتز را به گونه ای بسازند که به دست واقعی شبیه باشد. برای استفاده از این پروتزها، نیازی به حرکت دادن بدن نیست و توان مورد نیاز آن ها، از طریق باتری تامین خواهد شد. خوشبختانه این پروتزها، نیروی بسیار خوبی برای نگه داشتن اجسام دارند. با این حال، عملکرد آن ها، به عمر باتری وابسته است. البته این تنها معایب پروتز مچ دست الکترونیکی نیست. وزن بالا، قیمت بیشتر و هزینه تعمیر بالا، از دیگر معایب این نوع پروتزها است.

 

پروتز مچ دست چیست؟ چند نوع پروتز مچ دست داریم

پروتز مچ دست چیست؟ چند نوع پروتز مچ دست داریم

 

سوالات پرتکرار درباره پروتز مچ دست؟

چقدر طول می کشد تا پروتز ساخته شود؟ طراحی و ساخت پروتز، ساده نیست و این پیچیدگی، فرایند ساخت آن را زمانبر خواهد کرد. طولانی شدن دوره ساخت پروتز علت دیگری هم دارد؛ برخی از اجزای پروتز آماده نیست و باید از کشورهای خارجی خریداری شود. این موضوع تاخیر در ساخت پروتز مچ دست را به دنبال دارد. به نظر می رسد که از قالب گیری تا اندازه کردن و آموزش نحوه استفاده از پروتز، بین 1 تا 2 ماه طول می کشد.

کسانی که به تازگی از ناحیه مچ دچار قطع عضو شده اند، برای دریافت پروتز چقدر باید صبر کنند؟ اگر فردی به تازگی دچار قطع عضو از ناحیه مچ شده و مایل به دریافت پروتز مچ دست می باشد، باید تا التیام کامل زخم دست، منتظر بماند. پس از آن، قالب گیری برای نصب پروتز آغاز خواهد شد. به طور میانگین این فرایند 4 تا 6 هفته پس از قطع عضو طول می کشد.

پروتز مچ دست، چقدر دوام دارد؟ این بستگی به جنس پروتز و نوع نگهداری از آن دارد. آن طور که برخی پزشکان می گویند، یک پروتز درجه یک که به خوبی از آن نگهداری شده باشد، 5 سال یا بیشتر دوام دارد.

پروتز مچ دست، چقدر هزینه دارد؟ پارامترهای مختلفی بر تعیین قیمت پروتز مچ دست تاثیر دارد. مهم ترین این عوامل، میزان قطعی عضو و جنس موادی بوده که در ساخت پروتز مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

جمع بندی

در این مقاله گفتیم که پروتز مچ دست چیست و انواع آن کدام است. در انتها نیز سعی کردیم به سوالات رایجی که احتمالاً در ذهن بسیاری از شما نقش بسته پاسخ بدهیم. امیدواریم آنچه تا بدین جا گفته شد، توانسته باشد شما را برای انتخاب و خرید یک پروتز مچ دست مناسب یاری دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 46

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها