00%
منو

ورم بعد از کاشت مو ؛ از علت تا درمان

ریزش مو تجربه ای ناخوشایند است که ممکن است برای بسیاری از افراد اتفاق بیفتد. عوامل وراثتی، سبک زندگی غلط، تغذیه نادرست و مشکلات هورمونی، از مهم ترین دلایل ریزش مو هستند. از دست دادن حجم زیادی از موها، علاوه بر اینکه ظاهر ناپسندی برای موها ایجاد می کند، می توانند باعث کاهش اعتماد به نفس شما شود. اما نگران نباشید، روش های نوین کاشت مو به کمک شما آمده اند تا با درمان قطعی ریزش مو، شما را در رسیدن به ظاهری زیبا یاری کنند. امروزه کاشت مو به کمک برترین تجهیزات پزشکی انجام می شود، از این رو، این جراحی دارای بیشترین اثربخشی و کمترین عوارض جانبی است. با وجود اینکه در اغلب موارد کاشت مو بدون خطر است، اما ممکن است این روش درمانی مانند هر جراحی دیگری با عارضه همراه باشد. ورم بعد از کاشت مو، یکی از عوارضی است که ممکن است برخی بیماران بعد از جراحی آن را تجربه کنند.

ورم بعد از کاشت مو

بعد از انجام کاشت مو ممکن است مقداری تورم در نواحی پوست سر، پیشانی و اطراف چشم ها تجربه کنید. اما نگران نباشید، زیرا ورم بعد از کاشت مو امری طبیعی است و بسیاری از بیماران ممکن است آن را تجربه کنند. درمان تورم بعد از پیوند مو کار سختی نیست و براحتی با رعایت دستورالعمل ها می توانید تورم را کاهش دهید. حتی در برخی شرایط می توانید با اقدامات پیشگیرانه احتمال بروز این عارضه را کاهش دهید.تورم بعد از کاشت مو عموما بلافاصله بعد از جراحی ظاهر می شود و ممکن است در نواحی مختلف صورت ایجاد شود. در صورتی که بعد از جراحی دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید، دوره بهبودی شما کوتاه تر می شود و تورم براحتی درمان می شود.

دلایل ایجاد تورم بعد از کاشت مو

بعد از انجام هر نوع جراحی، بروز عوارض جانبی قابل پیش بینی است. کاشت مو نیز نوعی جراحی است که با وجود بی خطر بودن، عاری از عارضه نیست. ورم بعد از کاشت مو یکی از عوارض بعد از پیوند مو است که در واکنش به تغییرات ناشی از این عمل ایجاد می شود. در حین عمل کاشت مو، شکاف هایی روی سر ایجاد می شود و فولیکول ها در این شکاف ها پیوند می خورند. سیستم ایمنی بدن در واکنش به ایجاد این جراحت ها و جابجاشدن فولیکول ها، به شکل تورم واکنش نشان می دهد. بنابراین ورم بعد از پیوند مو امری طبیعی است و اصلا نگران کننده نیست و با رعایت مراقبت های بعد از کاشت مو براحتی قابل درمان است.

رایج ترین دلایل ایجاد تورم بعد از کاشت مو عبارتند از

  • تزریق سرم حین جراحی : برای پیوند فولیکول ها لازم است محل مورد نظر از فضای کافی برخوردار باشد تا پیازهای مو براحتی در این شکاف قرار بگیرند. بنابراین، در حین جراحی کاشت مو، بعد از تزریق بی حسی موضعی، مقداری سرم به پوست سر تزریق می شود. این سرم باعث ایجاد فاصله در این شکاف می شو و کمک می کند فولیکول ها براحتی پیوند زده شوند. بعد از اتمام جراحی به دلیل اینکه سرم نمی تواند از بدن خارج شود ورم بعد از کاشت مو اتفاق می افتد. در ابتدا بعد از بلند شدن بیمار از تختخواب، به دلیل حرکت این سرم، مقداری تورم در پوست سر ایجاد می شود. سرم به دلیل تاثیر جاذبه زمین به طرف پایین حرکت می کند و ممکن است باعث ایجاد تورم در نواحی چشم ها شود. از این رو توصیه ما این است که در روزهای ابتدایی بعد از عمل، بیماران سر خود را به سمت پایین خم نکنند تا احتمال بروز تورم در صورت کاهش پیدا کند. میزان تورم بسته به مقدار سرم تزریق شده متفاوت است. هرچقدر سرم بیشتری حین جراحی به پوست تزریق شود، گستردگی و بزرگی تورم بیشتر خواهد شد.
  • فرایند جراحی کاشت مو : یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد ورم بعد از کاشت مو، ماهیت جراحی کاشت مو است. زیرا در حین این عمل، سوراخ ها و برش های کوچکی روی پوست سر ایجا می شود. این شکاف های ایجاد شده باعث باز شدن پوست سر می شوند و نوعی زخم محسوب می شوند. از آنجایی که تعداد این برش ها در حین جراحی زیاد است، بدن برای ترمیم و بازسازی تلاش می کند تا دوره بهبودی سریع تر اتفاق بیفتد. در نتیجه، بدن برای ترمیم این زخم ها تلاش می کند و به شکل تورم به این تغیرات پاسخ می دهد.
  • تاثیر داروهای بیهوشی : داروهایی که برای بیهوشی در حین عمل به پوست تزریق می شوند، ممکن است منجر به بروز تورم شوند. میزان تورم بعد از جراحی بسته به مقدار داروهای تزریق شده متغیر است. از طرفی عوامل آلرژیک نیز در بروز تورم نقش دارند. زیرا در صورتی که بیمار به ترکیبات موجود در داروهای بیهوشی آلرژی داشته باشد، بدن به صورت تورم به این آلرژی واکنش نشان می دهد.

ورم بعد از کاشت مو

تورم بعد از کاشت مو در کدام نواحی رخ می دهد؟

ناحیه ای که چار ورم بعد از کاشت مو می شود، در درجه اول پوست سر است. اما با بلند شدن و حرکت کردن بیماران بعد از جراحی، مایعات زیر پوست به سایر نواحی حرکت کرده و باعث ایجاد تورم می شود. از آنجایی که نمی شود این مایعات را براحتی از پوست خارج کرد، آن ها به سمت پایین حرکت کرده و باعث تورم در نواحی پیشانی، چشم ها و حتی گررن می شوند. اما لازم به ذکر است که این تورم کاملا طبیعی است و بصورت موقت ایجاد می شود.

چه زمانی تورم از بین می رود؟

زمان از بین رفتن تورم برای افراد مختلف متفاوت است. اما با رعایت دستورالعمل های پزشک این تورم ظرف ۳ تا ۵ روز بعد از جراحی از بین خواهد رفت. در صورتی که ورم نواحی مختلف بعد از گذشت این مدت بهبود نیافت و علائم شدیدتری همچون تب و درد را تجربه کردید، حتما بلافاصله به کلینیک کاشت مو مراجعه کنید.

ورم بعد از کاشت مو چگونه درمان می شود؟

  • با وجود اینکه بروز عوارض جانبی همچون تورم در برخی شرایط اجتناب ناپذیر است، اما می توان با اقدامات پیشگیرانه احتمال بروز تورم را کاهش داد. مهم ترین توصیه های مراقبتی برای پیشگیری و درمان تورم به شرح زیر است :
  • بلافاصله بعد از جراحی به منزل رفته و در رختخواب استراحت کنید. بهتر است تا 5 روز بعد از کاشت مو از ایستادن به مدت طولانی پرهیز کنید.
  • در روزهای اول بعد از عمل، از خم کردن سر به طرف پایین اجتناب کنید.
  • از مصرف غذاهای تند و شور و غذاهای پرچرب بعد از کاشت مو پرهیز کنید.
  • مصرف مایعات و بخصوص آب را بعد از عمل پیوند مو افزایش دهید. مصرف مایعات به دفع شدن تورم از طریق ادرار کمک خواهد کرد.
  • به مدت 2 هفته بعد از جراحی از انجام ورزش و سایر فعالیت های سنگین خودداری کنید. همچنین لازم است طی این مدت از فعالیت جنسی و سایر فعالیت های مشابه اجتناب کنید.
  • داروهایی که پزشک برای درمان تورم و التهاب تجویز کره است را طبق دستورالعمل مصرف کنید.
  • برای کاهش تورم بعد از کاشت مو از کمپرس سرد در نواحی متورم استفاده کنید. کمپرس سرد از طریق کاهش جریان خون به درمان تورم کمک می کند. با این حال مراقبت باشید که کمپرس سرد را بطور مستقیم روی پیوندها قرار ندهید، زیرا یخ می تواند روی رشد فولیکول ها تاثیر منفی بگذارد.
  • بعد از انجام جراحی، هنگام خواب و استراحت، سر را در زاویه 45 درجه قرار دهید. قرار دادن دو بالشت زیر سر می تواند کمک کند تا سر در ارتفاع بلاتری نسبت به بدن قرار بگیرد و تورم کاهش پیدا کند.
  • یک هفته بعد از کاشت مو از مصرف داروهای مانند ایبوپروفن، آسپیرین و سایر داروهای رقیق کننده خون اجتناب کنید. زیرا این نوع داروها از طریق رقیق کردن خون، باعث افزایش سرعت خونرسانی به پوست سر شده و تورم را افزایش می دهند.

 

منبع : www.saeeclinic.com

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 124

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها