00%
منو

نکات مهمی که هنگام آداب و معاشرت با دیگران باید رعایت کنید + ( 20 مورد اساسی آداب معاشرت)

آداب و معاشرت با دیگران

آداب و معاشرت با دیگران

“دانستن آداب و معاشرت اجتماعی، درهایی را به روی شما باز می کند که هیچ آموزشی نمی تواند!” (کلارنس توماس – قاضی دادگاه عالی آمریکا)

همه ما فکر می کنیم که فقط افراد مهم سیاسی و یا افراد خاص باید اتیکت ها و اصول آداب و رفتار اجتماعی را به صورت آکادمیک یاد بگیرند! همانطور که در گذشته نیز روال بر همین بود و پادشاهان و فرزندان آنها معلم های مخصوص برای  آموزش آداب معاشرت داشتند. در حالیکه همه ما نیاز به دانستن اصول آداب و معاشرت داریم…

 

اگر می دانستیم آگاهی از آداب معاشرت در زندگی روزمره تا چه حد در جذابیت و موفقیت ما نقش دارد، اگر آب دستمان بود آن را زمین می گذاشتیم و دانش آداب و معاشرت اجتماعی را از منابع مختلف یاد می گرفتیم!

متاسفانه ما در سیستم آموزش پرورش و مدرسه درسی به نام «یادگیری آداب و معاشرت اجتماعی» نداریم و در مواقع مختلف نمی دانیم چه رفتاری درست است و چه رفتاری غلط…

ما در این نوشتار می خواهیم نکات مهم هنگام آداب معاشرت با دیگران که دانستن آن برای هر شخصی ضروری است را به شما یاد بدهیم. اگر می خواهید فردی آداب دان و کاریزماتیک باشید، تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید آداب معاشرت را یاد بگیریم؟

جک نیکلسون، بازیگر سرشناس آمریکایی، در این باره می‌گوید:

من به آداب معاشرت خیلی فکر می‌کنم. اینکه چگونه یک بشقاب را به فرد دیگری بدهم. اینکه برای صدا کردن فرد دیگری در اتاق دیگر، فریاد نزنم. در اتاق کسی را بدون در زدن باز نکنم. هدف این قوانین بیش از حد ساده ساختن یک زندگی بهتر  و عالی است. من به رفتار و حرکاتم و البته آداب معاشرت خیلی توجه می کنیم.

 

نکات مهم و حیاتی برای آداب و معاشرت اجتماعی

در تمامی نکاتی که در زیر به شما گفته ایم یک وجه اشتراک وجود دارد و آن هم این است: به هنگام معاشرت باید احساسات شخصی دیگران را نیز در نظر بگیرید و نباید راحتی خودتان را مهم تر از هر چیزی بدانید!

به قول معروف: “هر چیزی را که برای خود نمی پسندی را برای دیگران هم نپسند” و احساسات آنها را نیز در نظر بگیر.

 در ادامه 20 مورد اساسی برای آداب معاشرت در جامعه و زندگی را به شما یاد می دهیم.

 

  • نیازها و سلیقه های غذایی خود را به معضلی برای دیگران تبدیل نکنید. درست نیست که در میهمانی ها و جمع های دوستانه به میزبان بگویید من فقط غذاهایی که با روغن زیتون درست شده باشند را می خورم. سعی کنید در جمع ها و میهمانی ها، غذایی که باب میلتان است (لازم نیست کشته مرده اش باشید) را با لذت میل کنید.

 

  • در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و یا فیس بوک، در مورد مسائل شخصی و خصوصی خود صحبت نکنید، این از آداب و معاشرت فضای مجازی به دور است. به یاد داشته باشید که با یک اسکرین شات ساده؛ مسائل خصوصی شما می تواند عمومی شود.

 

  • زمانی که سر میز غذا هستید، تلفن همراه خود را دور از دسترس قرار دهید و در لحظه حال حضور داشته باشیید، وگرنه باعث آزار و اذیت بقیه و نقض آداب و معاشرت غذا خوردن خواهید شد. اگر موضوع مهم است حداقل گوشی خود را روی حالت بی صدا قرار دهید و به صورت مخفیانه پیام ارسال کنید.

 

  • به جای اینکه پیامک من 15 دقیقه دیر می کنم را ارسال کنید، تلاش کنید که به موقع برسید! در نهایت اگر نتواستید به موقع برسید، حتما با زنگ و پیامک میزان تاخیر خود را از قبل اعلام کنید.

نکات مهم و حیاتی برای آداب و معاشرت اجتماعی

  • اگر به مهمانی دعوت شده اید اما نمی توانید در آن شرکت کنید، تصور نکنید که نرفتن به آن مکان به معنای رد دعوت است. او احتمالا برای حضور شما برنامه ریزی کرده. بنابراین با او تماس بگیرید و ضمن تشکر با او توضیح دهید که چرا نمی توانید در میهمانی حضور یابید.

 

  • در محیط های عمومی با صدای بلند با تلفن همراه صحبت نکنید. هیچکسی دوست ندارد صحبت های خصوصی شما را با دوستانتان بشنود و این ناقض آداب معاشرت با غریبه ها است. حداقل سعی کنید نفر اول و یا دومی نباشید که در فضایی عمومی با صدایی بلند با تلفن صحبت می کند.

 

  • زمانی که هدفون در گوشتان دارید تصور نکنید که وظایف اجتماعی شما به پایان رسیده و هر کاری می توانید بکنید چون چیزی نمی شنوید. شما کماکان مسولیت اجتماعی دارید و باید به موقع سلام، خداحافظی، تعارف، عذرخواهی و… کنید. اگر نمی توانید، هدفون را از گوشتان در بیاورید.

 

  • اگر در میهمانی هستید و فرزند شما با فرزند میزبان بازی می کند، پس از اتمام بازی، به میزبان کمک کنید تا خرابی هایی که بچه ها به جای گذاشته اند را تمیز و مرتب کنید.

 

  • سعی کنید از کسی کتاب و یا کالایی را قرض نگیرید و خودتان نیز به دیگران قرض ندهید. افراد معمولا فراموش می کنند که چیزی را قرض گرفته اند و شما بخاطر برنگرداندن امانتی هایتان و قدرنشناسی، آزرده خاطر خواهید شد.

 

  • زمانی که به یک میهمانی می روید، بهتر این است که دست خالی به آنجا نروید. مگر اینکه مستقیما به شما گفت شود چیزی با خود نیاورید. برای رعایت آداب معاشرت در مهمانی یک گلدان و یا یک جعبه شکلات خوشمزه می تواند هدیه جذابی باشد.

 

  • زمانی که به رستوران می روید و گارسون می خواهد از شما سفارش بگیرد، با تلفن صحبت نکنید و به او نگویید که تا پایان تماس تلفنی شما صبر کند. این کار مصداق بارز بی ادبیست و از آداب معاشرت به دور است.

 

  • در میهمانی ها زیاد با گوشی موبایل ویدیو و عکس تهیه نکنید. از گذراندن زمان با خانواده، دوستان و فامیل ها لذت ببرید. ثبت چند تصویر برای یادگاری و تماشای آنها در آینده کافیست. شما به جای لذت بردن از میهمانی، صدها عکس می گیرید در حالیکه بعدها فرصت کافی برای تماشای تمام آن تصاویر را پیدا نخواهید کرد.

 

  • روانشناسی آداب و معاشرت به ما می گوید برخی از چیزها هستند که نباید آنها را از طریق پیام متنی اعلام کنید. مثلا اگر قصد اتمام رابطه ای را دارید و یا قصد دارید خبر فوت کسی را اعلام کنید. حتما به صورت حضوری و یا با تماس تلفنی اینکار را انجام دهید.

 

  • اگر دیر به جایی رسیده اید، مثلا باشگاه، فکر نکنید که حق دارید همه را کنار بزنید و سریعا به نقطه مورد نظرتان بروید. چند متر عقب بایستید تا کسانی که زودتر از شما رسیده اند کارشان را انجام دهند.

 

یادگیری آداب و معاشرت سرگرم کننده است!

آداب و معاشرت چیزی فراتر از این است که بدانید با کدام دست باید قاشق و چنگال را در دستانتان بگیرید! یادگیری آداب و معاشرت کاری سرگرم کننده و بازی وار است. هیچ چیز به اندازه اینکه بدانید با مردم، همکاران و دوستانتان چگونه رفتار کنید، شما را در نظر آنها عزیز نمی کند.

“مهم نیست در چه موقعیت اجتماعی هستید یا مدرکتان چیست. اگر آداب و معاشرت بدانید مردم شما را دوست خواهند داشت”. (کیت ریردون – نویسنده اهل انگلیس)

در عین حال کسانی که آداب و معاشرت بلدند انسان هایی با اعتماد به نفس و عزت نفس بالا هستند که در نظر دیگران راحت و کول به نظر می رسند و این نقطه شروع جذابیت است.

چگونه می توانم آداب و معاشرت را یاد بگیرم؟

چگونه می توانم آداب و معاشرت را یاد بگیرم؟

“آداب معاشرت به افراد این امکان را می دهد که در هماهنگی با محیط خود زندگی کنند”. )فردریک لنز – معلم روحانی بودیسم)

شما از راه های مختلف می توانید آداب و معاشرت را بیاموزید. برخی خوش شانس هستند و توسط والدینی بزرگ می شوند که آداب و معاشرت را به صورت ارثی و یا اکتسابی بلدند و آن را به فرزندان خود انتقال می دهند.

برخی از محیط های اجتماعی و معاشرت با افراد آداب دان این مهارت را یاد می گیرند و از آنها تقلید می کنند.

برخی دیگر نیز از مربی ها و کوچ ها کمک می گیرند. مربی های توسعه فردی می توانند به شما اتیکت و آداب معاشرت اجتماعی را به شما بیاموزند. مزیت کمک گرفتن از کوچ و مربی این است که حتی می تواند به صورت آنلاین باشد و شما موظف هستید درس ها و تکالیف خود را انجام داده و به مربی خود تحویل دهید.

راه حل آخر خود آموزی است. شما از وبسایت های مختلف، اینستاگرام، یوتیوب، پادکست ها و… می توانید در مورد آداب و معاشرت و نکات مهم آن بیشتر بدانید و آن را در زندگی خود بکار بگیرید. شما به توانایی آداب و معاشرت خود از 1 تا 10 چه نمره ای می دهید؟ یک نکته آداب و معاشرتی که به ذهنتان می رسد را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

در پایان

ما در این مقاله سعی کردیم که برای شما از اهمیت زیاد آداب و معاشرت در زندگیتان و تاثیرات مستقیمی که میتواند داشته باشد بگوییم و در ادامه به چند روش که میتوانند آداب و معاشرت شما را بهبود بخشند پرداختیم. امیدواریم که با خواندن این مقاله آداب و معاشرت خود را نسبت به قبل بهبود بخشید. ممنون که با ما همراه بودید.

منبع: https://rastin.ac

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 110

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها