00%
منو

مزایا و معایب ختنه کردن چیست؟

مزایا و معایب ختنه کردن

مزایا و معایب ختنه کردن

ختنه کردن چه مزایا و معایبی دارد و چرا باید نوزادان را ختنه کرد؟ در این مقاله به بررسی مزایا و معایب ختنه کردن می پردازیم.

ختنه چیست؟

به طور معمول بیشتر نوزادان را کمی پس از تولد ختنه می‌کند. ختنه به عنوان یک مراسم مذهبی در برخی کشورها مرسوم بوده و انجام می‌شود و امروزه این عمل به دلایل مذهبی، پزشکی و فرهنگی انجام می‌شود. بسیاری از نوزادان پسر معمولاً در هفته اول زندگی ختنه می شوند. بزرگسالان نیز می توانند ختنه شوند، اما این موضوع رواج خیلی کمی دارد.

ختنه برداشتن پوستی است که نوک آلت تناسلی را پوشانده است. این روش برای پسران تازه متولد شده در نقاط خاصی از جهان، از جمله ایالات متحده، نسبتاً رایج است. ختنه بعد از دوره نوزادی امکان پذیر است، اما کمی پیچیده‌تر است. برای برخی خانواده‌ها ختنه یک مراسم مذهبی است. این روش همچنین می‌تواند مربوط به سنت خانوادگی، بهداشت شخصی یا مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه باشد. با این حال، برای دیگران، ختنه غیرضروری یا بد شکل به نظر می‌رسد.

چرا ختنه انجام می‌شود؟

ختنه یک مراسم مذهبی یا فرهنگی برای بسیاری از خانواده‌های یهودی و اسلامی و همچنین برخی از قبایل بومی در آفریقا و استرالیا است. ختنه همچنین می‌تواند یک موضوع سنتی خانوادگی، بهداشت شخصی یا نوعی مراقبت بهداشتی پیشگیرانه باشد.

گاهی اوقات نیاز پزشکی به ختنه وجود دارد، مانند زمانی که پوست ختنه گاه بیش از حد سفت است که نمی‌توان آن را به عقب (جمع شدن) بر روی سر باز کرد. در موارد دیگر، به‌ویژه در بخش‌هایی از آفریقا، ختنه برای پسران یا مردان مسن‌تر توصیه می‌شود تا خطر برخی از عفونت‌های مقاربتی کاهش یابد.

ختنه ممکن است فواید سلامتی مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • بهداشت راحت تر: ختنه شستن آلت تناسلی را ساده‌تر می کند. با این حال، می توان به پسرانی که آلت تناسلی ختنه نشده دارند، آموزش داد که زیر پوست ختنه گاه را به طور مرتب بشویند.
  • کاهش خطر عفونت ادراری: خطر عفونت ادراری در مردان کم است، اما این عفونت‌ها در مردان ختنه نشده شایع‌تر است. عفونت‌های شدید در اوایل زندگی می توانند بعداً منجر به مشکلات کلیوی شوند.
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی: در مردان ختنه شده خطر ابتلا به برخی از عفونت‌های مقاربتی از جمله HIV کمتر است. با این حال، اقدامات جنسی ایمن همچنان ضروری است.
  • پیشگیری از مشکلات آلت تناسلی: گاهی اوقات، بازکردن پوست ختنه گاه در آلت تناسلی ختنه نشده دشوار یا غیرممکن است (فیموز). این موضوع می‌تواند منجر به التهاب پوست ختنه گاه یا سر آلت تناسلی شود.

مراقبت‌ها و احتیاطات بعد از ختنه

معمولاً 7 تا 10 روز طول می‌کشد تا آلت تناسلی خوب شود. نوک آلت تناسلی احتمالاً در ابتدا دردناک است و ممکن است قرمز، متورم یا کبود به نظر برسد. ممکن است مقدار کمی مایع زرد رنگ در نوک آلت تناسلی نیز مشاهده کنید.

اگر با از بین رفتن داروی بیهوشی، نوزادتان بی قرار است، او را به آرامی در آغوش بگیرید و مراقب باشید به آلت تناسلی او فشار وارد نکنید.

شستن آلت تناسلی برای التیام یافتن مشکلی ندارد. برای نوزادان، با هر بار تعویض پوشک، بانداژ را عوض کنید. پوشک را مرتب عوض کنید و مطمئن شوید که شل بسته شده است.

اگر به جای باند، یک حلقه پلاستیکی وجود داشته باشد، معمولاً در عرض یک هفته به خودی خود رها می‌شود. پس از بهبود آلت تناسلی، آن را در طول حمام کردن با آب و صابون معمولی بشویید.

مشکلات بعد از ختنه غیر معمول است اما اگر با هر یک از موارد گفته شده در ادامه روبه رو شدید فورا با دکتر ختنه تماس بگیرید:

  • اگر 12 ساعت پس از ختنه ادرار طبیعی سر گرفته نمی‌شود؛
  • خونریزی مداوم وجود دارد؛
  • ترشحات بدبویی از نوک آلت تناسلی مشاهده می‌شود؛
  • حلقه پلاستیکی تا دو هفته پس از ختنه در جای خود باقی مانده است؛

عوارض ختنه

شایع ترین عوارض مرتبط با ختنه خونریزی و عفونت است. عوارض جانبی مربوط به بیهوشی نیز ممکن است وجود داشته باشد.

به ندرت، ختنه ممکن است منجر به مشکلات پوست ختنه گاه شود. مثلا:

  • پوست ختنه گاه ممکن است خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشد؛
  • ممکن است پوست ختنه گاه به درستی بهبود نیابد؛
  • ممکن است پوست ختنه گاه باقی مانده، دوباره به انتهای آلت تناسلی بچسبد که نیاز به ترمیم جراحی جزئی دارد.
عوارض ختنه

عوارض ختنه

چرا باید ختنه انجام بشود؟ (مزایای انجام ختنه)

ختنه فواید متعددی دارد. نه تنها به جنبه‌های سلامت آلت تناسلی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند بهداشت را بهبود بخشد؛ چرا که آلت تناسلی ختنه شده برای تمیز کردن و شستن آسان‌تر است. (مخصوصاً برای کودکان)

از مزایای ختنه می‌توان به کاهش خطرات زیر اشاره کرد:

  • برخی از بیماری‌های آلت تناسلی: این اختلالات آلت تناسلی شامل بالانوپوستیت (التهاب غده و پوست ختنه گاه)، پارافیموز و فیموز است. (زمانی که پوست ختنه گاه از جای خود گیر می‌کند.)
  • سرطان دهانه رحم برای شریک جنسی: شرکای جنسی مردان ختنه شده کمتر به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند.
  • سرطان آلت تناسلی: مردانی که ختنه کرده‌اند کمتر در معرض ابتلا به سرطان آلت تناسلی هستند.
  • عفونت‌های مقاربتی: مردانی که ختنه کرده‌اند در خطر کمتری برای ابتلا به برخی بیماری‌های مقاربتی از جمله HIV هستند.
  • عفونت های دستگاه ادراری: عفونت ادراری در مردان ختنه نشده شایع‌تر است.

چه کسانی نباید ختنه شوند؟

دکتر ختنه ممکن است توصیه کنند که در شرایط زیر ختنه را به تعویق بیندازید یا اصلاً انجام ندهید:

  1. اگر نگرانی‌های پزشکی وجود دارد؛
  2. اگر مشکلات جسمی در آلت تناسلی دارد که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. (گاهی اوقات، جراحان برای اصلاح مشکل به پوست ختنه گاه نیاز دارند.)
  3. در صورتی که کودک نارس به دنیا آمده است.

آیا ختنه بر باروری یا لذت جنسی تأثیر می گذارد؟

ختنه بر باروری (توانایی تولید فرزند بیولوژیکی) تأثیر نمی گذارد و محققان معتقدند که این عمل به لذت جنسی آسیب نمی‌رساند یا آن را افزایش نمی‌دهد.

بهترین سن برای انجام ختنه

ختنه را می‌توان در هر سنی انجام داد. به طور سنتی، رایج‌ترین زمان انجام آن بلافاصله پس از تولد نوزاد یا در ماه اول زندگی است. از آنجایی که این فرآیند دردناک است، از بی حسی موضعی برای بی حس کردن این ناحیه استفاده می‌شود و در حالی که نوزاد هنوز بیدار و به هوش است، جراحی انجام می‌شود.

معایب انجام ختنه

اکثر متخصصان معتقدند که مزایای بالقوه ختنه به اندازه کافی قوی نیست که ختنه معمول دوران کودکی را توجیه کند.

منتقدان ختنه معتقدند که این عمل سرپایی معایبی دارد. از جمله:

  • کاهش حساسیت: آلت تناسلی ختنه نشده حساس تر از آلت تناسلی ختنه شده است، به این معنی که مردان ختنه شده ممکن است لذت کمتری را در طول رابطه جنسی تجربه کنند.
  • عوارض بالقوه ختنه: این عوارض شامل خونریزی بیش از حد، عفونت بعد از عمل و در موارد نادر، آسیب به مجرای ادرار است. تصور می‌شود که این عوارض بیشتر از مزایای بالقوه است.

منتقدان همچنین استدلال کرده‌اند که ختنه کردن معمول نوزادان پسر به دلایل پزشکی، اصل رضایت از درمان را نقض می‌کند. آن‌ها می‌گویند که ختنه تنها زمانی باید انجام شود که پسر به اندازه کافی بزرگ باشد و بتواند آگاهانه تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد ختنه شود یا خیر.

برای ختنه کردن باید به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اورولوژیست، متخصص زنان و زایمان یا متخصص اطفال می‌توانند ختنه نوزاد را در بیمارستان انجام دهند. یک پزشک عمومی نیز می تواند این عمل را در مطب انجام دهد. در بریس (مربوط به یهودیان)، یک متخصص آموزش دیده به نام موهل ختنه را انجام می‌دهد.

برای پیدا کردن دکتر ختنه تهران می‌توانید سری به وبسایت دکترتو بزنید. پس از خواندن نظرات سایر مراجعین و براساس شرایط هر پزشک نیز می‌توانید مناسب‌ترین پزشک را برای نوزادتان انتخاب کنید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 38

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها