00%
منو

عوامل طلاق چه هستند؟

معمولا گذشته افراد زندگی طولانی تر و با ثبات تری داشتند و طلاق کمتر در میان افراد دیده می­شد. اما امروزه این موضوع تغییر کرده است و طلاق دیگر امری غیر عادی و عجیب دیده نمی­شود. البته همچنان هم زوج هایی هستند که به دلایل مختلف از جمله، خانوادگی، فرهنگی، و غیره مجبور می­شوند به زندگی با هم ادامه دهند که معمولا این موضوع به طلاق عاطفی می­انجامد. جالب است بدانید که این امر معمولا در خانواده هایی که زن و شوهر نگران مسائل مالی هستند بیشتر دیده می­شود. البته ما نباید طلاق را نمونه بی مسئولیتی یا بی تعهدی بدانیم زیرا حتی کسانی که بسیار به اخلاق پایبند هستند، تعهد به زندگی مشترکشان دارند و … هم گاهی اوقات مجبور به طلاق می­شوند و چاره دیگری ندارند. متاسفانه در سال های اخیر طلاق در کشور خودمان ایران هم رشد داشته است. بنابراین ضروری است بدانیم که عوامل طلاق چه هستند و چگونه می­توان با دانستن این عوامل از طلاق پیشگیری کرد. پس سوالی که اینجا برای ما بوجود می آید این است که عوامل طلاق چه هستند؟

شاید شما هم در زندگی چنین عواملی را داشته باشید، و با اصلاح آن ها بتوانید از بروز اتفاق بد جلوگیری کنید.

1- مشکلات مالی

مشکلات مالی در طلاق

فقر و مشکلات مالی قطعا یکی از شاخص هایی است که باعث بالا رفتن خطر طلاق می­شود چرا که این زوج ها زمانی که بدهی زیادی داشته باشند و یا دائما با مسائل مالی سر و کار داشته باشند، تمرکزشان را از همدیگر از دست می­دهند، عصبی می­شوند و دائم نگران این هستند که چه باید بخرند و چه نخرند. و چگونه پول پس انداز کنند و دائم نگرانی دارند. بنابراین می­توان گفت که این زوج ها در خطر جدی برای طلاق هستند. این موضوع نیز وجود دارد که معمولا مشکلات مالی باعث می­شود که زوج ها نتوانند احساس خوبی از زندگی مشترک داشته باشند، زیرا معمولا کمتر می­توانند شادی را تجربه کنند. افرادی که با فشار مالی زیادی مواجه هستند متاسفانه در صورتی که مشکلی در زندگی آنها بوجود آید، نمی­توانند به مشاوره مراجعه کنند زیرا این موضوع نیز هزینه هایی دارد و به مشکلات آنها می­افزاید.

2- نارضایتی از روابط جنسی

در موارد زیادی نارضایتی جنسی از همسر باعث طلاق می­شود. معمولا این مورد خیلی بیشتر از آن چیزی که تصورش در جامعه است باعث بوجود آمدن مشکل در زندگی می­شود و باید به آن توجه زیادی داشت زیرا که یکی از عوامل اصلی طلاق قلمداد می­شود. ضمنا باید این موضوع را در نظر گرفت که در خیلی از موارد نارضایتی جنسی از همسر به صورت مستقیم باعث طلاق نمی­شود بلکه باعث بوجود آمدن مشکلات دیگری مانند خیانت می­شود که در نهایت به طلاق می­انجامد.

یکی از مواردی که باعث ایجاد نارضایتی جنسی می­شود، تمایل متفاوت افراد به رابطه است. این مشکل زمانی بوجود می­آید که یک طرف احساس می­کند تحت فشار است و دارد از طرف مقابل بی اعتنایی می­بیند در صورتی که دلیل اصلی صرفا تمایل متفاوت است. گاهی هم عامل دیگری وجود دارد و افراد بعد از سال ها احساس تکراری شدن رابطه را دارند و می­خواهند تنوع ایجاد کنند و به اشتباه ایجاد تنوع را رابطه داشتن با فرد جدید می­بینند.

3- تعداد زیاد فرزندان

داشتن فرزند قطعا یک نعمت است. اما بعضی خانواده ها هستند که بدون توجه به شرایط خود بیش از حد اقدام به فرزندآوری می­کنند یا گاهی اوقات بچه های آنها چند قلو می­شود. بزرگ کردن چندقلو ها نیاز به زمان بیشتر، پول بیشتر و همینطور تلاش بیشتر دارد. بنابراین این خانواده ها معمولا دچار مشکلات مالی می­شوند که همانطور که بالا گفته شد یکی از مهم ترین عوامل طلاق است.

4- نبود آموزش های کافی

روابط زناشویی هم مانند هر روابط مهم دیگری در دنیا نیاز به آموزش دارد. باید بدانیم که مشاوره های قبل از ازدواج توانسته آمار طلاق را به صورت کاملا قابل مشاهده، کاهش دهد. بنابراین باید بدانیم که ازدواج نیاز به مهارت دارد. مهارت حل اختلافات با ارتباط برقرار کردن و صحبت کردن یکی از مهم ترین این مهارت هاست. بنابراین باید بدانیم که چقدر آموزش مهم است و همین آموزش می­تواند مشکلاتی را حل کند که اگر توسط گفت و گو و به صورت درست حل نشوند بعد ها می­توانند به بزرگ ترین مشکلات و عوامل طلاق تبدیل شوند.

5- خیانت

خیانت معمولا یکی از مواردی است که به شدت زندگی زناشویی را تحت تاثیر قرار داده است و متاسفانه آماری نگران کننده و قابل توجه دارد. به صورت کلی خیانت البته در رابطه های بلند مدت و رابطه هایی که مرد و زن با هم زندگی می­کنند اما هنوز ازدواج نکرده اند بیشتر است. البته خیانت به عوامل متفاوتی وابسته است. برای مثال سن و سال، و همینطور آموزش های مختلف می­تواند از خیانت جلوگیری کند زیرا که افرادی که مسن تر هستند و یا آموزش های بیشتری دیده اند معمولا افراد متعهد تری هستند.

6- طلاق والدین

کودکان پس از طلاق

متاسفانه کودکانی که والدین آنها طلاق گرفته اند نسبت به کودکان عادی مشکلات بیشتری را در زندگی تجربه می­کنند. همین امر باعث می­شود که کسی که در خانواده ای زندگی کرده که طلاق در آن خانواده تجربه شده، احتمال جدایی خودش هم بسیار زیاد تر باشد. بنابراین اگر در یک خانواده ای زن و مرد هر دو از خانواده هایی باشند که پدر و مادر آنها طلاق گرفته اند، آنها بسیار بسیار بالاتر از افراد عادی در معرض خطر طلاق هستند. بنابراین باید توجه داشت زوج هایی که قصد گرفتن طلاق را دارند باید توجه ویژه ای به فرزندشان داشته باشند، و بهترین سن برای طلاق کودکان را انتخاب کنند تا طلاق آن ها بعد ها برای فرزندشان ایجاد مشکل نکند.

7- اعتیاد

اعتیاد یک موضوع پیچیده است. همه ما زمانی که اسمش را می­شنویم احساس بدی پیدا می­کنیم. باید به این نکته توجه کنیم که اعتیاد یکی از بدترین سم ها برای روابط زناشویی است. البته باید به این نکته توجه داشت که خود استفاده از مواد مخدر نیست که زندگی زناشویی را تحت تاثیر قرار می­دهد بلکه این عوارض استفاده و نتایج استفاده از مواد مخدر است که می­تواند برای زندگی زناشویی خطرناک باشد. برای مثال فردی که الکل مصرف می­کند و یا مواد مخدر دیگر، پتانسیل زیادی برای شکستن هنجار ها، بی قانونی و دروغگویی دارد. این رفتار ها باعث می­شود همسران این افراد با آنها به مشکل بخورند.

8- مشکلات سلامت روان

عوامل طلاق

افسردگی، اضطراب و مشکلات روحی و روانی، وسواس فکری و غیره همگی می­توانند باعث شوند که احتمال طلاق بالا رود. البته این مشکلات خود می­توانند از مسائل دیگر مثل اعتیاد بوجود آیند و می­توانند خود باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری شوند. برای مثال کمتر از 10 درصد ازدواج هایی که در آنها یکی از طرفین اختلال شدید دو قطبی دارد موفق است. البته باید توجه داشت در این مورد در سایر بیماری های روانی به مراتب کمتر است. اما باز هم بیماری های روانی باعث بالا رفتن آمار طلاق می­شوند. مثلا این مورد در یکی از مطالعات در هند در باره بیماری شیزوفرنی، منجر به گزارش طلاق 42 درصدی از زوج هایی شده است که مبتلا به شیزوفرنی هستند.

به فکر راه حل باشید.

اگر با مشکلات بالا در زندگی روزمره مواجه هستید و یا فکر می کنید که عوامل طلاق که در بالا گفته شد در زندگی شما وجود دارند، بهتر است به فکر یک راه حل باشید تا بتوانید این عوامل را از بین ببرید. البته مهم نیست که چقدر شانس موفقیت دارید، بلکه مهم ترین مسئله این است که بتوانید تمام تلاش خود را برای زندگیتان انجام دهید و زندگی خود را نجات دهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 76

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها