00%
منو

تعمیر اوکی مرجع آموزشی تعمیرات یخچال و اجاق گاز

تعمیر اوکی

تعمیر اوکی

یکی از مواردی که ممکن است عملکرد غیر معمول یخچال را گزارش دهد، برفک زدن است. این مسئله برای یخچال‌هایی که مدلهای قدیمی تری دارند کاملا عادی است. چرا یخچال یخ میزند؟ شاید برای شما هم اتفاق افتاده که به سراغ مواد غذایی داخل یخچال رفته و با خوراکی های یخ زده مواجه شده اید. با تجربه حس ناخوشایند شیر و میوه های یخ زده این سوال پیش می آید که چرا یخچال یخ میزند؟ اما در مورد یخچال‌های مدرن باید از خودتان بپرسید که چرا یخچال برفک میزند و سپس سعی در کشف علت آن داشته باشید.

عدم توجه به علت برفک زدن یخچال باعث ایجاد برفک‌های بیشتر در سایر قسمتهای آن میشود. برفک زدن یخچال نه تنها نشانه‌ای است که خراب شدن یخچال را آشکار میسازد، بلکه سبب چسبیدن مواد غذایی به یخچال، یخ زدن بیش از حد آنها و تنگ شدن فضای داخل یخچال نیز میشود.

دمای نرمال داخل یخچال بین 3 تا 6 درجه سانتی گراد است. در صورتی که دمای یخچال تنظیم نباشد، مواد غذایی یا یخ می زنند و یا به دلیل بالا بودن دما خراب می شوند.

یخ بستن داخل یخچال ممکن است به دلیل پایین بودن بیش از حد دما باشد. درجه دمای یخچال را بررسی کنید در صورتی که زیر 3 درجه بود، کمی آن را افزایش دهید. اما اگر بین بازه 3 تا 6 درجه قرار دارد، به سراغ دلیل بعدی برای یخ بستن داخل یخچال بروید.

چرا اجاق گاز دود می کند

رایج ترین علت دود کردن اجاق گاز، کثیف بودن آن است. ریختن سرریز غذا روی اجاق و باقی ماندن مواد غذایی روی شعله پخش کنِ اجاق گاز، عامل ایجاد دود است. چربی غذا روی اجاق گاز بسیار دودزاست. برای حل این مشکل تنها کافیست روزانه بعد از هر بار استفاده توسط یک پارچه نمدار و مواد شوینده مخصوص سطح گاز را تمیز کنید.

علت دود کردن اجاق گاز ممکن است سوختن ناقص یا زرد سوختن شعله باشد. زرد سوختن گاز نیز به علت کمبود هوا ایجاد می شود. برای رفع زرد سوختن اجاق گاز هر گونه گرفتگی در شعله را چک کنید. ممکن است دریچه ورودی هوا نیز ایراد داشته باشد. تهویه نامناسب آشپزخانه هم دلیل دیگری برای زرد سوختن شعله و در نتیجه دود کردن آن است.

حتما تا به حال برایتان رخ داده که تمام شعله‌های اجاق گاز روشن بمانند به جز یک شعله! در این مواقع قبل از انجام هر کاری، اول پایه‌ی شعله را تمیز کنید. زیرا که ممکن است مواد غذایی ریخته شده بر روی شعله، در پایه گیر کرده و باعث مسدود شدن جریان گاز شده باشد.

برای پاکسازی پایه‌ی شعله، ابتدا توری اجاق گاز را برداشته، سپس کلاهک و پایه شعله را جدا کنید. با یک پارچه نمناک آن قسمت گاز را کاملا از چربی پاک کنید. اکنون پایه را در ظرفی که با آب و مواد شوینده یا آب و سرکه پر کرده‌اید، غوطه‌ور کنید. بعد از اینکه جِرم روی پایه، نرم شد با یک مسواک آن را تمیز کنید. (توجه کنید که به هیچ عنوان از شوینده‌های اسیدی و خورنده استفاده نکنید چون به قطعات اجاق گاز، آسیب وارد می‌کنند.)

برای پیشگیری از این اتفاق، این نکته را به یاد داشته باشید که هر زمان رنگ شعله به جای آبی، زرد و نارنجی دیده شد، یعنی چربی و مواد غذایی در پایه جمع شده؛ در این صورت قبل از مسدود شدن مسیر گاز، پایه را پاک کنید.

علاوه بر اجاق گاز، ممکن است با دود زدن فرگاز نیز مواجه شوید. از دلایل دود کردن فرگاز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ریختن باقیمانده غذا روی صفحه فرگاز

2- زیاد شدن شعله و نفوذ آن به طبقه بالای فر گاز

3- استفاده از ظروف نامناسب داخل فر گاز

4- کم بودن اکسیژن کافی برای سوختن شعله

5- خراب بودن شعله فر گاز

اصلی ترین علت دود کردن اجاق گاز باقی ماندن مواد غذایی روی گاز است. بعد از هر بار استفاده از اجاق گاز حتماً توسط شوینده مناسب سطح آن را تمیز کنید.

لازم است آشپزخانه دارای تهویه مناسب باشد تا سوختن شعله ناقص انجام نشود.

اگر علت دود کردن اجاق گاز را متوجه نشدید حتماً از تکنسین متخصص کمک بگیرید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 83

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها