00%
منو

با تست هوش وکسلر بیشتر آشنا شوید

در این مطلب همه چیز را در مورد تست هوش وکسلر خواهید آموخت. تست هوش بزرگسالان وکسلر (WAIS)، مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (WISC) و مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیش دبستانی (WPPSI)، در این مطلب به تفکیک توضیح داده شده اند.

1- تست هوش بزرگسالان وکسلر (WAIS)

تست هوش بزرگسالان وکسلر (WAIS) نوعی آزمون ضریب هوشی است که برای اندازه گیری هوش و توانایی های شناختی (مثل یادگیری یک زبان دوم) در بزرگسالان 16 تا 89 ساله طراحی شده است.

هدف

هدف از انجام تست هوش وکسلر، علاوه بر تعیین بهره هوشی کلی، مشخص نمودن بهره ی هوشی کلامی و عملی نیز هست. دکتر دیوید وکسلر (روانشناسی که نسخه ی اصلی WAIS را منتشر کرد)، هوش را “گنجایش فرد برای درک کردن و فائق آمدن بر محیط اطراف خود” تعریف می کند.

تست هوش وکسلر علاوه بر این که برای ارزیابی هوش استفاده می شود، جهت ارزیابی کارکردهای عصب شناختی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اختلافات زیاد در هوش کلامی و غیرکلامی ممکن است نشاندهنده ی انواع خاصی از آسیب مغزی باشد که در ادامه ی این مطلب به طور کامل توضیح داده شده است.

تست هوش وکسلر گاهی اوقات با اهداف تشخیصی انجام می شود. امتیاز ضریب هوشی (IQ) که توسط تست هوش وکسلر گزارش می شود، می تواند به عنوان بخشی از معیار تشخیص عقب ماندگی ذهنی، ناتوانایی یادگیری خاص و اختلال کمبود توجه – بیش فعالی (ADHD) استفاده شود.

توجه

تست هوش وکسلر معیاری برای اندازه گیری هوش بسیار بالا و پایین نیست (نمرات ضریب هوشی زیر 40 و بالاتر از 160 در این تست اندازه گیری نمی شوند). ماهیت فرآیند نمره دهی در این آزمون، اجازه نمره دهی به خارج از این محدوده را نمی دهد. وکسلر حتی محافظه کارتر بود و تأکید می کرد که مقیاس های وی برای افراد با ضریب هوشی زیر 70 یا بالاتر از 130 مناسب نیست. همچنین برای تفسیر نمرات تست هوش وکسلر برای افراد زیر 20 سال یا بالاتر از 70 سال، باید احتیاط کرد. مقیاس هوشی وکسلر شامل مقیاس هوشی وکسلر بزرگسالان یا WAIS، مقیاس هوشی وکسلر کودکان یا WISC و مقیاس هوشی وکلسر برای کودکان پیش دبستانی یا WPPSI است.

برای مدیریت و امتیازدهی تست هوش وکسلر، به یک مدیر فعال و آموزش دیده احتیاج است که بتواند با آزمون دهنده بخوبی ارتباط برقرار کند و از پروتکل و مشخصات آزمون اطلاع داشته باشد. وکسلر بزرگسالان شامل ۱۱ آزمون فرعی است که از ۶ آزمون کلامی و ۵ آزمون عملی تشکیل شده است. آزمون کنندگان تست هوش وکسلر باید آموزش های لازم را ببینند و از تمام دستورالعمل های آزمون آگاه باشند.

کلیات

مقیاس هوشی وکسلر کودکان یا WISC و مقیاس هوشی وکلسر برای کودکان پیش دبستانی یا WPPSI، پرکاربردترین ارزیابی هوشی و همچنین پرکاربردترین ارزیابی های عصب روانشناختی می باشند. وکسلر اولین نسخه تست هوش خود را در سال 1939 منتشر کرد که در ابتدا آزمون هوش وکسلر-بلویو نام داشت. پس از آن، WAIS-III معرفی شد (که نسخه سوم و آخرین ویرایش در سال 1997 بود). وکسلر در سال 1981 از دنیا رفت و در همین سال، تست WAIS-R که فرم اصلاح شده WAIS بود، منتشر شد.

مبنای نظری WAIS و مقیاس های دیگر وکسلر، از اعتقاد وکسلر مبنی بر اینکه هوش یک توانایی پیچیده است که شامل مهارتهای مختلف می باشد، سرچشمه می گیرد. وکسلر معتقد بود از آنجا که هوش چند گانه است، آزمایش تست هوش باید بتواند این مهارت ها را منعکس کند. علاوه بر این، وکسلر پدیده هوش را عاملی واحد نمی داند و اعتقاد داشت که هوش می تواند در اشکال مختلف مانند حالت هوش عملی، کلامی، اجتماعی و انتزاعی وجود داشته باشد. وکسلر پس از تقسیم هوش به دو نوع مهارت عمده (کلامی و عملکردی) از تکنیک تحلیل آماری برای تعیین مهارت های خاص این دو حوزه استفاده کرد.

همانطور که گفته شد، مقیاس هوش وکسلر برای بزرگسالان، از 11 خرده آزمون تشکیل شده است که 6 تای آن مقیاس کلامی (شامل اطلاعات عمومی، فراخنای ارقام، گنجینه لغات، محاسبات، درک و فهم، شباهت ها) است و 5 تای آن شامل هوش عملی (شامل تکمیل تصاویر، تنظیم تصاویر، طراحی با مکعب ها، الحاق قطعات و نماد ارقام) می باشد.

تست هوش وکسلر-III شامل 14 خرده آزمون است و تکمیل آن حدود 60-75 دقیقه طول می کشد. این آزمون به صورت جداگانه برگزار می شود و حضور یک مدیر برای ارائه دستورالعمل ها لازم است. هر خرده آزمون به طور جداگانه ارایه می شود و از موارد بسیار آسان به موارد بسیار سخت تنظیم شده است..

تست هوش وکسلر معیار معتبر و قابل اعتمادی برای تعیین هوش عمومی (و هوش آموزش) در نظر گرفته شده است. سایر تست های هوش هنگام انجام مطالعات قابل اطمینان و معتبر، اغلب با مقیاس های وکسلر مقایسه می شوند. محققان از این تست، در بسیاری از زمینه های روانشناسی به عنوان معیاری از هوش استفاده می کنند. بسیاری از تحقیقات، همبستگی بین نمرات ضریب هوشی تست هوش وکسلر و ویژگی های اقتصادی – اجتماعی، فیزیولوژیکی و محیطی را نشان داده است.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 169

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها