00%
منو

چگونه بر افسردگی غلبه کنیم ؟

افسردگی یکی از بیماری های روانی شایع است که انواع مختلفی دارد و ابتلا به آن زندگی روزمره افراد را به شدت دچار اختلال می‌کند. این بیماری با علائمی مانند احساس غم و ناراحتی، خشم ناگهانی، پوچی، ناامیدی، بدبینی، تحریک‌پذیری و زودرنجی، استرس، اضطراب، خستگی مداوم، بیقراری، ناتوانی شدید، عدم تمرکز، اختلالات خواب، به هم ریختگی ظاهری و درونی، خود کم‌بینی، احساس گناه و عذاب وجدان، لذت نبردن از زندگی، تغییر در اشتها، تغییر وزن، یادآوری مشکلات گذشته، کمبود محبت، سردردهای مداوم، افکار مرگ و خودکشی و …. همراه است. بهترین راه برای غلبه بر افسردگی مراجعه به یک دکتر روانپزشک خوب است. روانپزشکی شاخه‌ای از علم پزشکی‌ است که در تشخیص درست، پیشگیری و درمان بیماری های روانی نقش بسیار مهمی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره انواع افسردگی، ویژگی‌های یک دکتر روانپزشک خوب، روش‌های درمانی روانپزشک برای غلبه بر بیماری افسردگی و تفاوت بین روانپزشک و روانشناس صحبت کنیم.

افسردگی

افسردگی

 

انواع اختلال افسردگی که توسط روانپزشک درمان می‌شود، شامل چه مواردی است؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، بیماری افسردگی به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ های روانی انواع مختلفی دارد. دکتر روانپزشک با بررسی علائم بیماران می‌تواند نوع افسردگی را تشخیص دهد و مراحل درمان را شروع کند. انواع اختلال افسردگی عبارت‌اند از:

افسردگی مزمن

یکی از انواع افسردگی که آن را با نام کج خلقی هم می‌شناسند، اختلال افسردگی مزمن (dysthymia) نام دارد. این بیماری به مدت دو سال به طول می‌انجامد‌. افراد مبتلا به افسردگی مزمن تمام علائم مربوط به افسردگی را دارد؛ اما شدت علائم این نوع افسردگی کمتر از انواع دیگر است.

افسردگی روانی

افسردگی روانی نوع دیگری از بیماری افسردگی است که در آن بیمار با علائم شدید افسردگی مواجه می‌شود. در افسردگی روانی و شدید فرد دچار اختلالات روانپریشی مانند توهم، دیدن و شنیدن موارد عذاب آور و ناراحت‌کننده، احساس گناه و بی‌خوابی شدید می‌شود.

افسردگی بعد از زایمان

همانطور که از نام این نوع افسردگی مشخص است، زنان بعد از زایمان به آن دچار می‌شوند. علائم افسردگی بعد از زایمان خفیف بوده و معمولا دو هفته بعد از زایمان بروز پیدا می‌کند. زنان مبتلا به این بیماری دچار احساسات ناراحت‌کننده‌ای مانند غم و ناراحی زیاد، فرسایش و اضطراب شدید می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد که تقریبا از هر شش نفر یک نفر به افسردگی بعد از زایمان مبتلا می‌شود.

افسردگی فصلی

با آغاز فصل زمستان و کاهش مدت زمان تابش نور آفتاب برخی از افراد دچار اختلال افسردگی فصلی می‌شوند. با شروع فصل بهار و تابستان و تغییر آب و هوا این نوع افسردگی درمان می‌شود. افزایش خواب، گوشه‌گیری، گریز از اجتماع و اضافه وزن از مهم‌ترین علائم افسردگی فصلی به شمار می‌روند.

افسردگی قبل از قاعدگی

تعداد زیادی از زنان قبل از شروع دوران قاعدگی ماهانه خود دچار افسردگی قبل از قاعدگی یا pms می‌شوند. این نوع افسردگی با علائمی مانند غم، تحریک پذیری، اضطراب، خستگی، خشم، گریه کردن، فراموش‌کاری، بی‌علاقگی به رابطه زناشویی، تغییر در خواب و تغییر در اشتها همراه است.

اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی با بیماری افسردگی فرق دارد؛ اما با توجه به شباهت برخی از علائم این بیماری به افسردگی می‌توان آن را در لیست انواع افسردگی نیز قرار داد.


یک دکتر روانپزشک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

افسردگی جزو بیماری‌هایی است که در هر شرایطی ممکن است به وجود بیاید؛ اما عواملی مانند علل ژنتیکی، مشکلات شخصیتی مانند اعتمادبه‌نفس و عزت نفس پایین، عدم کنترل اضطراب و استرس، آسیب‌های دوران کودکی، عوامل محیطی مانند فقر، تبعیض، خشونت، تجاوز، طلاق، شکست عشقی، مرگ عزیزان، مشکلات خانوادگی ابتلا به بیماری‌های لاعلاج مانند سرطان، مصرف مواد مخدر و … در بروز این بیماری نقش دارند. بهترین راه غلبه بر بیماری افسردگی مراجعه به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب یا همان دکتر روانپزشک است. قبل از اینکه برای درمان بیماری افسردگی خود اقدام کنید، بهتر است با ویژگی‌های یک دکتر روانپزشک خوب آشنا شوید و با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها از بین تعداد زیادی از پزشکان متخصص مغز و اعصاب بهترین مورد را انتخاب کنید. در ادامه با مهم‌ترین ویژگی‌های یک روانپزشک خوب آشنا خواهید شد.

برخورداری از دانش فنی و مهارت بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دکتر روانپزشک خوب برخورداری از دانش فنی و مهارت بالاست. روانپزشکانی که دارای این ویژگی هستند، با استفاده از جدیدترین و به‌روزترین متدهای درمانی می‌توانند تمام بیماران از جمله افراد مبتلا به افسردگی را درمان کنند.

با حوصله بودن و صبوری زیاد

با حوصله بودن و صبوری زیاد ویژگی دیگریست که بدون شک یک دکتر روانپزشک خوب از آن برخوردار است. برخی از بیماری های روانی مانند انواع افسردگی برای درمان به صبر و حوصله زیادی نیاز دارند.

رازدار بودن

دکتر روانپزشک خوب فردی است که با امضای تعهدنامه پزشکی قسم می‌خورد که رازدار تمام مشکلات بیماران باشد‌. با داشتن این ویژگی‌ها بیماران با آرامش خاطر و خیالی آسوده مشکلات زندگی خود را با روانپزشک در میان می‌گذارند تا مراحل درمان آن‌ها شروع شود.

داشتن مهارت برقراری ارتباط با بیماران

یکی از نکات کلیدی در موفقیت دکتر روانپزشک این است که از توانایی و مهارت کافی برای برقراری ارتباط مفید و موثر با بیماران خود برخوردار باشد. برخی از بیماران مبتلا به افسردگی خیلی دیر به پزشک خود اعتماد می‌کنند؛ اما روانپزشک با برقراری ارتباط مفید با بیماران می‌تواند اعتماد آن‌ها را جلب کند.

بالا بودن قدرت تصمیم‌گیری

یک دکتر روانپزشک خود با بهره‌مندی از قدرت تصمیم‌گیری بالا می‌تواند بهترین روش‌های درمانی را در بهترین زمان ممکن برای درمان بیماران افسرده استفاده کند. با داشتن این ویژگی سرعت فرایند درمان بیماران افزایش می‌یابد. رعایت شرایط اقتصادی بیماران و مماشات با آن‌ها، برگزاری جلسات درمانی در بهترین شرایط، ارائه مشاوره انلاین از ویژگی‌های دیگر یک دکتر روانپزشک خوب به شمار می‌روند.

دکتر روانپزشک برای درمان بیماری افسردگی از چه روش‌هایی استفاده می‌کند؟

روانپزشک برای درمان اختلال افسردگی از سه روش درمانی رایج استفاده می‌کند‌. این روش‌ها شامل موارد زیر است.

روش دارودرمانی

یکی از روش‌های درمان افسردگی روش دارودرمانی است. در این روش متخصص اعصاب و روان با شنیدن حرف‌های بیمار و بررسی مشکلات و علائم او داروهای مورد نیاز را به او تجویز می‌کند. برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است دارای عوارض باشند؛ اما اگر زیر نظر پزشک برای مدت زمان مشخصی مصرف شوند، باعث بهبود علائم افسردگی در بیمار خواهند شد. مصرف داروهای ضد افسردگی به بهبود اشتها، خواب، خلق و خو و کنترل استرس کمک زیادی می‌کند‌.

روش روان‌درمانی

یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش‌های درمان اختلال افسردگی روش روان‌درمانی است. در این روش دلیل ابتلا به اختلال افسردگی با استفاده از تکنیک‌های تخصصی ریشه‌یابی می‌شود. در روان‌درمانی روانشناس بیشتر به رفتارها، افکارها و احساسات بیمار متمرکز می‌شود‌. انواع روان‌درمانی برای درمان افسردگی عبارت‌اند از: درمان CBT یا رفتار شناختی، درمان IPT یا میان فردی و درمان با کمک روش حل مسئله.

روش تحریک مغز با ابزارهای نوروساینس

تحریک مغز با ابزارهای نوروساینس مانند لورتا نوروفیدبک و نورفیدبک یکی از جدیدترین روش‌های درمان افسردگی شدید است که به صورت سرپایی انجام می‌شود. این روش بیشتر زمانی کاربرد دارد که روش دارودرمانی موثر واقع نشده باشد.


دکتر روانپزشک و دکتر روانشناس چه فرقی با هم دارند؟

سوالاتی که در ذهن بسیاری از افراد مبتلا به بیماری افسردگی ایجاد می‌شوند، این است که برای شروع مراحل درمان خود به دکتر روانشناس مراجعه کنیم یا به یک دکتر روانپزشک؟ دکتر روانپزشک و روانشناس یا همان روان‌درمانگر چه فرقی با هم دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که درمان اختلال افسردگی با همکاری بین روانپزشکان و روانشناسان شروع می‌شود. دکتر روانپزشک برای درمان اختلال افسردگی از روش دارودرمانی و تجویز داروهای اعصاب و روان استفاده می‌کند. جلسات روانپزشکی با فاصله بیشتری هر یک ماه یک‌بار یا دو ماه یک‌بار برگزار می‌شوند؛ اما جلسات روان‌درمانی با فاصله کوتاهی در هر هفته یک‌بار یا دو هفته یک بار برگزار می‌شود.

روان‌درمانگر در هر جلسه 45 دقیقه با بیمار صحبت می‌کند. فرقی نمی‌کند که بیماران مبتلا به انواع اختلال افسردگی ابتدا به یک دکتر روانپزشک خوب مراجعه کنند یا یک روان‌درمان‌گر خوب؛ زیرا هر دوی آن‌ها در درمان بیماران مبتلا به اختلات روانی با هم تعامل و همکاری دارند. به عنوان مثال شاید کسی ابتدا به یک روان‌درمانگر مراجعه کند. روان‌درمانگر در صورت تشخیص او را به یکی از روانپزشکان خوب معرفی می‌کند تا بیمار همزمان با روان‌درمانی، دارو درمانی را نیز آغاز کند. یا بالعکس اگر بیماری ابتدا به یک روانپزشک مراجعه کند و روانپزشک تشخیص دهد که بیمار در کنار دارو درمانی باید در جلسات روان درمانی نیزحضور داشته باشد؛ او را به یکی از روان‌ درمانگرهای مطرح معرفی می‌کند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به علائم بیماری افسردگی و بهترین راه غلبه به این بیماری یعنی مراجعه به یک دکتر روانپزشک خوب صحبت کردیم. معرفی انواع افسردگی و ویژگی‌های بهترین دکتر روانپزشک، روش‌های درمان افسردگی و تفاوت بین روانپزشک و روانشناس نکات دیگری بودند که در این مقاله به توضیح آن‌ها پرداختیم. برای پیدا کردن متخصص اعصاب و روان یا روانپزشک مورد نظر خود می‌توانید به یکی از سایت‌های معتبر نوبت‌دهی آنلاین مانند میهن پزشک مراجعه کنید. در میهن پزشک لیستی از بهترین پزشکان متخصص اعصاب و روان کشور در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. در هر نقطه از ایران که ساکن باشید با مراجعه به سایت‌های نوبت‌دهی آنلاین به راحتی می‌توانید از روانپزشک مورد نظر خود وقت بگیرید و در زمان مشخص به صورت حضوری به مطب او مراجعه کنید. امکان مشاوره آنلاین با پزشک مورد نظر خود یکی از ویژگی‌های مثبت میهن پزشک است. امیدواریم با مطالعه این مقاله به تمام اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کرده باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 51

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها