00%
منو

پرش پلک چشم نشانه چیست؟ 7 روش درمانی موثر برای پرش پلک

پرش پلک چشم (eye twitching) که به آن تیک یا پریدن پلک چشم هم می‌گویند، نوعی اسپاسم و گرفتگی غیرقابل کنترل در ماهیچه‌‌های پلک است. در پزشکی به مشکل پرش پلک چشم مایوکیمیا (myokymia) هم گفته می‌شود. علت پریدن پلک به‌طور دقیق، مشخص نیست و معمولاً جای نگرانی ندارد. بااین‌حال، این وضعیت ریشه عصبی دارد و در برخی مواقع خطرناک می‌شود.

برای درمان پریدن پلک، باید به متخصص چشم مراجعه کنید. استرس، خستگی چشم و مصرف بیش از حد کافئین باعث پریدن پلک می‌شوند. خستگی چشم بر اثر کار زیاد، نوشیدن الکل و خشکی چشم هم از دلایل انواع پرش چشم هستند. گاهی‌اوقات هم علت پریدن چشم، تغذیه ناسالم و حتی بروز برخی از حساسیت‌ها یا نور شدید است.

پرش پلک چشم نشانه چیست

پرش پلک چشم نشانه چیست

پریدن پلک چیست؟

انقباض چشم یک اسپاسم یا گرفتگی در حرکت ماهیچه پلک است. کنترل این وضعیت مقدور نیست. در بسیاری از موارد، پریدن پلک جای نگرانی ندارد، اما در برخی موارد هم علت، چیزی بیشتر از خستگی یا مصرف زیاد کافئین است.

احساس لرزش در پلک می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به بیماری بلفارواسپاسم (Blepharospasm) باشد. این وضعیت با افزایش پلک‌زدن شروع می‌شود و  منجر به بسته شدن چشم‌ها می‌شود.

پرش پلک معمولاً در دوره‌های غیرقابل پیش‌بینی و بین چند ثانیه تا ساعت اتفاق می‌افتد. امکان دارد که انقباضات مزمن تا چند روز یا چند هفته هم طول بکشند. بیشتر مواقع، پرش پلک بدون درد و بی‌ضرر است. در این صورت، بدون مداخله پزشکی برطرف می‌شود.

در موارد نادر، اسپاسم پلک علامت هشداردهنده‌ای از یک اختلال حرکتی مزمن است. به‌ویژه، اگر نواحی دیگری از صورت هم دچار تیک باشند. با بروز چنین شکلی از تیک عضلانی پلک، باید به‌فکر مراجعه به دکتر چشم باشید.

دکتر چشم پزشک در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های چشم و سیستم بینایی تخصص دارد. معاینه منظم چشم توسط متخصص چشم پزشک، بهترین راه برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های چشم و درمان به‌موقع آن‌ها است. متخصص چشم، انواع عفونت‌های چشمی، آسیب‌های چشمی، مشکلات پلک و مجاری اشکی را مدیریت و درمان می‌کند.

درمان پریدن پلک چیست؟

متوقف‌کردن مشکل پرش چشم و درمان پریدن پلک سخت نیست، فقط باید علت بروز آن را شناسایی کنید. گاهی اوقات، با ایجاد تغییرات اندکی در رژیم غذایی و سبک زندگی، تا حد قابل قبول و زیادی خطر ابتلا به این مشکل را کم می‌کنید.

در بیشتر اوقات، می‌توانید با رعایت نکات زیر پرش پلک را از بین ببرید:

  • استراحت چشم
  • گذاشتن کمپرس آب سرد روی چشم
  • کمی خوابیدن و کشیدن یک نفس عمیق

اگر علت پریدن پلک، ابتلا به یک وضعیت و بیماری جدی باشد، نیاز به پیگیری درمان تحت نظر پزشک وجود خواهد داشت.

درمان خانگی پرش پلک

برای اینکه پریدن پلک را در منزل حل کنید، به راه‌کارهای خانگی زیر دقت داشته باشید:

  • از وسایلی مانند لپ‌تاپ، موبایل و تلویزیون استفاده نکنید.
  • از کمپرس آب گرم یا سرد برای التیام پرش کمک بگیرید.
  • مصرف کافئین را به صفر برسانید.
  • بخوابید و استراحت کنید.

خستگی، فشار دیجیتالی چشم و آلرژی می‌توانند منجر به خشکی چشم شوند. خشکی با انقباض عضلات و پرش چشم همراه است. بنابراین، مصرف قطره‌های چشمی بدون نسخه  هم می‌تواند به تسکین خشکی چشم و پریدن پلک کمک کند. استفاده از اشک مصنوعی هم ایده خوبی است.

درمان پزشکی پرش پلک

اگر پرش چشم‌تان طولانی‌مدت شده، نیاز به بررسی علت پریدن پلک، تشخیص و درمان وجود دارد. برای درمان پرش چشم، پزشک در ابتدا، ارزیابی بالینی انجام می‌دهد و سابقه پزشکی مخصوصاً در ناحیه چشم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

باید علت نبض‌زدن چشم را با کمک پزشک مشخص کنید. براساس وضعیت چشم و تشخیص متخصص، از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • تزریق بوتاکس
  • عمل جراحی
  • تحریک عمقی

البته با تجویز داروهای خوراکی هم شاید بتوان این مشکل را کنترل کرد.

تحریک عمقی مغز

این درمان نسبتاً جدید است و از آن برای درمان گروهی از اختلالات عصبی و عضلانی هم استفاده می‌شود. در این روش با جراحی، یک الکترود درون جمجمه قرار داده می‌شود.

الکترود درون جمجمه پالس‌های الکتریکی ارسال می‌کند. با این روند، نقاط دچار اختلال مغزی تنظیم می‌شوند. این روش ساده است و پیچیدگی یا عارضه خاصی به‌همراه ندارد.

عمل جراحی

اگر پریدن پلک چشم‌ها ناشی از بیماری‌هایی مانند همی‌فاسیال یا بلفارواسپاسم باشد. باید از عمل‌های جراحی برای درمان استفاده شود. البته زمانی نیاز به عمل پیش می‌آید که اقدامات درمانی دیگر و تزریق بوتاکس هم نتیجه‌ای به‌همراه نداشته باشند.

دو نوع جراحی رایج در این زمینه ضروری وجود دارد. با یک نوع جراحی، عضله صورت که باعث ایجاد اسپاسم شده، از بین می‌رود. نوع دیگری از اقدامات جراحی هم وجود دارند که طی آن‌ها، بخشی از عصب را برمی‌دارند، تا از شدت اسپاسم و گرفتگی ماهیچه‌ها کم شود.

ویتامین برای تیک عصبی

پزشکان برای درمان تیک عصبی مخصوصاً در ناحیه چشم، مصرف محلول‌های خوراکی را توصیه می‌کنند. برای مثال، مصرف منیزیم و ویتامین B۶ از سوی پزشک تجویز می‌شود. این ویتامین‌‌ها تیک کودکان مبتلا به سندرم تورت را به‌شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند.

دقت کنید که مصرف هرگونه مکملی باید با بررسی دقیق نیاز بدن همراه باشد. پزشکان با انجام آزمایش‌های لازم و بررسی شواهد و علائم بیمار، اقدام به تجویز می‌کنند. بنابراین، چنین روشی نیازمند آگاهی علمی است و نباید سرخودانه انجام شود.

جراحی و بوتاکس پرش پلک

در موارد نادر، علت پرش پلک مشخص است و روش‌های درمانی مختلفی به‌کار گرفته می‌شود، اما مشکل هنوز از بین نمی‌رود. اگر مشکل پلک چشم ماندگار و مزمن شود، باید به‌سراغ روش‌های دیگری بروید که نتایج فوری دارند.

تزریق بوتاکس از جمله اقداماتی است که برای رفع پریدن پلک استفاده می‌شود. این اقدام نتیجه فوری دارد و باعث از بین‌رفتن پرش پلک و عوارض آن می‌شود. با تزریق بوتاکس، انقباضات ماهیچه‌ای غیرارادی پلک چشم توقف پیدا می‌کنند. یادتان باشد، که این روش برای درمان تیک عصبی چشم نیاز به مشاوره پزشک دارد.

وظیفه متخصص چشم، جلوگیری از بروز بیماری‌های چشم و درمان آن‌ها است. آب ‌مروارید، آب سیاه، شب‌کوری، بیماری‌های شبکیه و قرنیه، رتینوپاتی دیابتی، آستیگماتیسم، دوربینی و نزدیک‌بینی شایع‌ترین انواع بیماری‌های چشم هستند. متخصص چشم پزشک با معاینه چشم و مطالعه دقیق آناتومی چشم و عملکرد آن، تست بینایی و اندازه‌گیری فشار چشم، به بررسی و تشخیص مشکلات چشم می‌پردازد.

دارو و قطره برای پرش پلک چشم

استفاده روزانه از اشک مصنوعی یا قطره‌های چشمی آنتی‌هیستامین به آرامش عضلات چشم کمک می‌کند. اگرچه قطره‌های آنتی‌هیستامین معمولاً برای آلرژی‌های فصلی استفاده می‌شوند، اما ثابت شده که در موارد دیگر هم می‌توانند به رفع پرش پلک کمک کنند.

در موارد خفیف، ممکن است که پزشک داروهایی مانند موارد زیر را تجویز کند:

  • کلونازپام (کلونوپین)
  • لورازپام (آتیوان)
  • تری هگزی فنیدیل هیدروکلراید (آرتان، تری هگزان، تریتان)

دقت کنید که مصرف هیچ قرص یا مکملی را بدون مشورت با پزشک انجام ندهید.

ویتامین برای تیک عصبی

برخی مشاهدات و تحقیقات نشان می‌دهند که تیک عصبی یا پرش پلک، ناشی از کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن است. بنابراین، توصیه می‌شود که برای از بین‌بردن این مشکلات از مکمل‌ها و مواد حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر استفاده شود:

  • ویتامین B۱۲
  • ویتامین D
  • منیزیم

البته هنوز هم به تحقیقات بیشتری درباره این موارد نیاز است. در واقع، دانشمندان با قطعیت، رابطه میان کمبود مواد فوق و پرش پلک را تأیید نکرده‌اند. در هر حال، برای مصرف هرگونه مکملی باید نظر پزشکان را بپرسید. هرگز سرخودانه، اقدام به استفاده از مکمل‌های ویتامینی یا مواد معدنی مختلف نکنید. امکان دارد که مصرف ناآگاهانه چنین مواردی روی کبد و کلیه‌هایتان اثرات منفی جبران‌ناپذیر بگذارند.

برای پیگیری و درمان پرش پلک به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن مشکلات زیر باید بلافاصله به دکتر چشم پزشک مراجعه کنید. همه‌ این موارد، علائم وجود مشکلاتی جدی هستند که باید به‌دقت بررسی شوند:

  • پرش پلک چشم ماندگار و مزمن
  • تغییر ناگهانی در ظاهر و حرکات نیمی از صورت، از جمله پلک‌ها
  • چفت‌شدن پلک‌ها تا حدی که امکان باز کردن چشم‌ها وجود نداشته باشد.

خوشبختانه برای مشاوره با دکتر جشم پزشک، انتخاب‌های بسیاری پیش رویتان است. مثلا اگر ساکن شهر تهران هستید و دچار پریدن پلک هستید، با ثبت اینترنتی نوبت دکتر چشم تهران ، هرچه سریع‌تر در مسیر درمان قرار می‌گیرید. با کشف علت پریدن پلک، درمان ساده خواهد شد.

بهترین دکتر چشم تهران، خدمات درمانی همچون بررسی و تشخیص مشکلات چشم و درمان بیماری‌های چشم همچون نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را ارائه می‌دهد. متخصص چشم تهران، در درمان بیماری‌های چشم مانند آب‌ مروارید، آب سیاه، شب کوری، تنبلی چشم و رتینوپاتی دیابتی تخصص دارد.

گاهی‌اوقات، استفاده بیش از حد از صفحه نمایش لپ‌تاپ و موبایل باعث بروز چنین مشکلی می‌شود. در برخی مواقع هم پای اضطراب به‌میان است. ابتلا به برخی بیماری‌ها هم می‌تواند موجبات پرش پلک را فراهم کند.

در هرحال، این انقباض غیرارادی و ناگهانی عضلات پلک را با درمان‌های مناسب رفع خواهید کرد. با مراجعه به سامانه دکتردکتر، بهترین پزشکان را شناسایی کنید و از آن‌ها به‌طور آنلاین، نوبت بگیرید.

منبع: وبسایت پزشکی دکتردکتر (drdr.ir)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 4

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها