00%
منو

هر آنجه درباره تومورها و شکستگی کاسه چشم باید بدانید

چشم ها با توجه به اینکه دریچه دید جهان اطراف ما هستند از حساسیت های ویژه ای برخوردارند. این عضو از بدن می توانند دچار عارضه های مختلفی شوند. تومور های چشمی و شکستگی کاسه چشم یا اربیت چشم از بیماری های کمتر رایج چشم ها هستند.

دو نوع تومور چشم وجود دارد یکی تومورهای ثانویه ناشی از سرطان‌هایی هستند که از سایر قسمت‌های بدن به ویژه سینه، ریه، روده یا پروستات پخش شده‌اند. نوع دیگر تومور اولیه که در خود چشم ایجاد می‌شود . این تومور ها که انواع مختلفی دارند، می توانند علائم مختلفی نیز داشته باشند.

شکستگی کاسه چشم اغلب در اثر تصادفات و حوادث ورزشی اتفاق می افتد. درمان به موقع این عارضه می تواند از عوارض بلند مدت آن جلوگیری کند. در این مقاله به بررسی شکستگی اربیت و تومور اربیت خواهیم پرداخت.

شکستگی کاسه چشم

شکستگی کاسه چشم

تشخیص تومور چشم

علاوه بر آسیب رساندن به بینایی، تومورهای چشمی می‌توانند به عصب بینایی، مغز و بقیه بدن سرایت کنند. بنابراین تشخیص و درمان زودهنگام بسیار مهم است. انتخاب بهترین چشم پزشک می‌تواند نقش مهمی در تشخیص دقیق و تعیین پیشرفت تومور دارند.

برای کودکان، بیشتر کارهای تشخیصی در اتاق بازی انجام می‌شود و شامل تکنیک‌هایی می‌شود که برای کودکان دوست‌داشتنی طراحی شده‌اند. ام آر آی، سی تی اسکن و معاینه مستقیم پزشک و در برخی موارد نمونه برداری از مهم ترین روش های تشخیص تومورهای چشمی محسوب می شود.

درمان تومورهای چشمی

روش های مختلفی برای درمان تومورهای چشمی وجود دارد که بستگی به تشخیص، اندازه و تهاجمی بودن تومور و عوامل دیگر دارد. برخی موارد، برداشتن تومور از طریق جراحی امکان پذیر است و همچنان بینایی حفظ می شود. برای جراحی فرد باید به بهترین جراح تومور چشم مراجعه کند.

روش پرتودرمانی را برای تومورهای چشم تنظیم و آن را با دقت بیشتری بر روی چشم متمرکز می‌کند. این امر میزان اشعه‌ای را که به بافت سالم می‌رسد به حداقل می‌رساند.

اگر سرطان چشم پیشرفته باشد و باید به طور تهاجمی درمان شود یا برداشته شود، جراحان پلاستیک جراحی ترمیمی چشم را انجام می‌دهند. چشم‌های مصنوعی یا ایمپلنت های امروزی تقریباً به طور معمول حرکت می‌کنند و عملاً از چشم‌های طبیعی قابل تشخیص نیستند.

شکستگی کاسه چشم

شکستگی های کاسه چشم در هر یک از استخوان های اطراف ناحیه چشم (همچنین به عنوان اربیت چشم یا حفره چشم شناخته می شود) است. شکستگی حفره چشم یا شکستگی اربیت زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند استخوان اطراف چشم شکسته شوند.

این شکستگی‌ها تقریباً همیشه در نتیجه آسیب‌های ناشی از تروما با نیروی بلانت، چه بر اثر تصادف و چه در اثر ورزش، ایجاد می‌شوند. شکستگی‌های اربیت بسته به اینکه در کجا قرار دارند و چه آسیب‌های مرتبط دیگری ممکن است وجود داشته باشند، می‌توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند. به همین دلیل، ارزیابی دقیق چشمی برای مشاهده اینکه کدام شکستگی ممکن است به اصلاح نیاز داشته باشد تا عملکرد بینایی طبیعی را بازیابی کند، بسیار مهم است.

علائم شکستگی اربیت چیست؟

هر کودک ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کند، اما شایع ترین علائم شکستگی اربیت چشم عبارتند از:

  • تورم پلک
  • کبودی اطراف چشم
  • درد در چشم
  • دوبینی
  • کاهش حرکت چشم آسیب دیده

انواع شکستگی های کاسه چشم

شکستگی‌های اربیت را می‌توان به سه نوع مجزا طبقه بندی کرد:

شکستگی فوران: شایع‌ترین شکستگی که با آن مواجه می‌شود، در حفره چشم در امتداد کف یا دیواره داخلی نزدیک بینی رخ می‌دهد و اغلب به دلیل برخورد نیرویی به چشم است، مانند توپ تنیس یا راکت. این شکستگی‌ها ممکن است بدون علامت باشند و قابل مشاهده باشند یا باعث ایجاد مشکلاتی در دوبینی یا تغییر موقعیت کره چشم شوند و نیاز به ترمیم جراحی داشته باشند.

شکستگی لبه اربیت: این شکستگی‌ها در لبه های بیرونی حدقه چشم قرار دارند و برای ایجاد آن به نیروی زیادی نیاز دارند. شکستگی های لبه اربیت اغلب در نتیجه تصادفات اتومبیل، همراه با آسیب های دیگر به سر و صورت است و ممکن است به صورت یک کانتور نامنظم در امتداد لبه حفره چشم ظاهر شود.

شکستگی های مرکب: ضربه به قسمت میانی صورت ممکن است منجر به ترکیبی از شکستگی ها از جمله لبه اربیتال، کف و گونه شود و ممکن است به عنوان شکستگی سه پایه یا ZMC (کمپلکس zygomaticomaxillary) شناخته شود. این شکستگی ممکن است هم بر حفره چشم و هم فک بالا تاثیر بگذارد و در نتیجه ناهنجاری هایی در گاز گرفتن یا جویدن ایجاد شود. سایر پیوندهای شکستگی مرکب شامل استخوان های بینی، کالواریوم (حفره ای که شامل مغز است) و قاعده جمجمه است.

شکستگی اربیت چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص معمولاً پس از تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی بیمار انجام می‌شود. علاوه بر این، پزشک ممکن است آزمایش‌های زیر را برای کمک به تأیید تشخیص تجویز کند:

اشعه ایکس: یک آزمایش تشخیصی که از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای تولید تصاویری از بافت های داخلی، استخوان ها و اندام ها بر روی فیلم استفاده می‌کند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (که سی تی اسکن نیز نامیده می شود): یک روش تصویربرداری تشخیصی که از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای تولید تصاویر مقطعی از بدن استفاده می‌کند.

شکستگی اربیت چگونه درمان می شود؟

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ممکن است برای ارزیابی کامل چشم کودک ، مشاوره با فوق تخصص اربیت، پزشکی که در مراقبت جامع چشم تخصص دارد، ضروری باشد.

برخی از شکستگی‌ها نیازی به درمان فوری ندارند. بسته به آسیب، ممکن است زمان لازم باشد تا تورم و کبودی قبل از درمان شکستگی از بین برود.

دوبینی معمولاً بدون درمان طی سه تا چهار روز برطرف می‌شود.

برای شکستگی‌های شدید یا درگیری چشم ممکن است نیاز به جراحی باشد. جراحی ممکن است بلافاصله یا تا چند روز پس از ضربه انجام شود.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 113

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها