00%
منو

فرق جگر گوسفندی با گوساله

جگر یکی از مواد پروتئینی مفید بوده که بسیار مناسب برای تمامی گروه‌های سنی است؛ مصرف این ماده برای درمان کم‌خونی بسیار توصیه شده و معروف‌ترین غذایی که با جگر طبخ می‌شود را می‌توان جغور بغور یا واویشکا دانست. اما بد نیست بدانید که جگر گوسفند، جگر گوساله و جگر مرغ تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

1. میزان کالری

میزان کالری 100 گرم از جگر گوساله، از جگر گوسفند کمتر بوده و اصطلاحا گوشت گوساله طبع سرد و گوشت گوسفند طبع گرم دارد. یعنی می‌توان گفت که جگر گوسفند باعث نشاط و انرژی بیشتر‌ی در بدن، نسبت به جگر گوساله می‌شود. (کالری بالاتر جگر گوسفند به دلیل چرب‌تر بودن این جگر است.)
منبع : Meat calories

2. سرعت هضم

جگر گوسفند موافق‌ترین مزاج را با طبع و مزاج بدن انسان دارد و سرعت هضم آن بیشتر از جگر گوساله است. لازم به ذکر است که گوشت گاو نیز در مقایسه با گوساله، چاق‌کننده و دیر هضم‌تر است.
فرق جگر گوسفندی با گوساله

3. پروتئین

جگر گوسفند بافت نرم و طعمی دلچسبی دارد، اما باید بدانید جگر گوسفند و گوساله از نظر ارزش غذایی با یکدیگر برابری می‌کنند و میزان روی، آهن و ویتامین B12 در آن‌ها یکسان است. از طرفی حجم بافت پروتئینی جگر گوساله نسبت به بافت چربی، در مقایسه با جگر گوسفند بیشتر بوده و به همین دلیل به افزایش قدرت و حجم عضلانی بدنسازان کمک می‌کند.

4. چربی

جگر گوسفند بسیار چرب و افزاینده کلسترول و تری‌گلیسیرید خون است، اما جگر گوساله علاوه بر آن‌که کم‌چرب‌تر است در مقایسه با گوشت گوسفند کلسترول پایین‌تری دارد.

نکات مهم در رابطه با مصرف جگر

  • بیمارانی که مبتلا به چربی خون هستند، برای تأمین آهن مورد نیاز بدن خود باید از مواد غذایی حاوی آهن و جایگزین جگر، همچون مغز پسته و بادام و نان‌های سبوس‌دار استفاده کنند.
  • از زمانی که جگر سیاه تازه تهیه می‌شود، تنها دو روز فرصت دارید که آن را استفاده کنید. همچنین بدانید جگر پس از خرید برای مصرف نباید در فریزر نگهداری شود.
  • مصرف جگر برای کودکان زیر یک سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اما دانش آموزان برای تأمین انرژی بدن خود، می‌توانند هفته‌ای 90 گرم جگر مصرف کنند.
  • خوب است بدانید که مصرف جگر مرغ با جگر گاو و گوسفند تفاوتی نداشته و جگر مرغ در بیشتر موارد شبیه به جگر گوسفند است.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 720

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها