00%
منو

علائم تشخیص اوتیسم چه مواردی می باشد؟

امروزه آشنایی با علائم تشخیص اوتیسم، یکی از ضروری ترین مسائل برای والدین می باشد. این اختلال  از دوران کودکی بروز پیدا می کند و شامل مشکلاتی در رفتار و پردازش اتفاقات و همچنین مشکلات ارتباطی و تعاملات اجتماعی است که حتی تا دوران نوجوانی و بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند.

 

فوق تخصص اوتیسم کودکان

 

علت و علائم تشخیص اوتیسم چیست؟

اوتیسم یک اختلال رایج میان کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان است که از زمان تشخیص این اختلال در افراد، اشکالات ژنتیکی را به عنوان علت اصلی آن شناسایی کردند. اما با تحقیقات گسترده بر روی این اختلال، امروزه به تاثیر عوامل زیست محیطی بر بروز آن پی برده اند. حدود ۶۲ درصد از علت بروز این بیماری، عوامل زیست محیطی عنوان شده که ترکیب آن ها با اشکالات ژنتیکی، موجب به وجود آمدن این اختلال در افراد مختلف می شود.

به طور کلی این اختلال در سه سطح بروز پیدا می کند و برخی از علائم در همه سطوح آن یکسان می باشد. علائم تشخیص اوتیسم با آزمایشات خون، اسکن های مغزی و یا دیگر راه های پزشکی امکان پذیر نیست و تنها درمانگران، با بررسی علائم اجتماعی و رفتاری افراد می توانند این بیماری را تشخیص دهند‌.

 

علائم بیماری اوتیسم از چه سنی آشکار می شود؟

این اختلال مغزی به دوران کودکی باز می گردد و اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمانی برای آن صورت نگیرد، می تواند در دوران نوجوانی و بزرگسالی نیز گریبان گیر افراد شود. طبق تحقیقات انجام شده ایالات متحده آمریکا، علائم تشخیص اوتیسم معمولا در سنین ۱۸ الی ۲۴ ماهگی بروز پیدا می کند. البته علائم این بیماری در ۲ سالگی بیشتر مشخص می شود و اگر این اختلال در حالت حاد خود قرار داشته باشد، زودتر از این سن بروز پیدا خواهد کرد.

از آن جایی که این اختلال رابطه نزدیکی با ژنتیک افراد دارد، اگر یکی از والدین و یا فرزندان دیگر یک خانواده به اوتیسم مبتلا باشند، بهتر است که نظارت بر روی فرزند تازه متولد شده نیز بیشتر گردد تا درمانگران به علائم تشخیص اوتیسم به موقع پی ببرند. با این که همچنان درمان قطعی برای این اختلال رشدی وجود ندارد، اما روش های رفتار درمانی نیز می تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش و کنترل این اختلال بگذارد.

 علائم تشخیص اوتیسم در کودکان

 

علائم تشخیص اوتیسم در کودکان

کودکان، از آن دسته قشر های جامعه هستند که احتمال بروز این اختلال در آن ها بیشتر است. در واقع دوران کودکی، دوران بسیار حساسی است که می تواند سرنوشت فرد را تعیین کند. علائم تشخیص اوتیسم در کودکان اگر به موقع صورت گیرد، می توان تا حد بسیار زیادی از افزایش این اختلال جلوگیری کرد. به همین دلیل والدین موظف هستند که رفتار های کودکان ۲ الی ۵ ساله خود را با یک درمانگر ماهر بررسی کنند. معمولا کودکانی که به این اختلال دچار هستند، توانایی برقرار کردن تماس چشمی با والدین و یا افراد دیگر را ندارند.

کودکان مبتلا به اوتیسم، همچنین حس و علاقه ای نسبت به والدین خود ندارند و تمایلی برای بازی کردن با دیگر کودکان نشان نمی دهند. آن ها بسیار کم حرف هستند و با کوچک ترین تغییر در روتین روزانه خود، دچار پریشان حالی شدید می شوند. این ها تمام علائم اولیه اختلال اوتیسم در کودکان است. اما باید توجه داشتید باشید که این علائم در هر کودکی متناسب با سطح اختلال اوتیسم، بیشتر و یا کمتر می باشد. رشد جسمانی کودک نیز باید مرتب توسط پزشک چک شود. زیرا که کودکان مبتلا به این اختلال ممکن است به صورت طبیعی رشد جسمانی نداشته باشند.

 

علائم تشخیص بیماری اوتیسم در نوجوانی

علائم تشخیص اوتیسم در بزرگسالان ریشه در کودکی آن ها دارد. افرادی که اختلال اوتیسم ان ها در سنین نوجوانی تشخیص داده می شود، یا دچار اختلال بسیار اندک اوتیسم هستند و یا در دوران ۲ الی ۵ سالگی، درمانگران تشخیص اشتباهی داده اند. نوجوانان مبتلا به اوتیسم خفیف، معمولا علائمی نظیر بروز رفتار های تکراری، علاقه وسواسی به یک موضوع و یا یک شی، عدم درک احساسات خود و دیگران، بروز مشکلاتی در تعاملات اجتماعی و عدم برقراری تماس چشمی، الگو خواب نامنظم، گفتار کاملا رسمی، ناتوانی در بروز حالات رفتاری و تاکید بیش از اندازه در نظم و اصول زندگی، را از خود نشان می دهند.

اما نوجوانانی که از اوتیسم بسیار حاد رنج می برند، علاوه بر شدت بروز علائم گفته شده، به هیچ عنوان توانایی گفتار کلامی ندارند و حتی برای انجام کوچک ترین فعالیت های خود نظیر لباس پوشیدن، حمام کردن و غذا خوردن، به کمک افراد دیگری نیاز دارند. آن ها از اضطراب شدیدی رنج می برند و رفتار های پرخاشگرانه ای دارند.

 

علائم تشخیص اوتیسم در بزرگسالان

علائم اوتیسم در خانم ها بیشتر است یا آقایان؟

اوتیسم از اختلالاتی است که حتی گریبانگیر خانم ها و آقایان بزرگسال نیز می شود. البته شدت و میزان این اختلال در بزرگسالان بسیار اندک است، به گونه ای که در بیشتر موارد در تشخیص آن اشتباه می شود. علائم تشخیص اوتیسم در آقایان، ۴ برابر بیشتر از خانم ها بروز پیدا می کند. اما با این وجود تعداد زنان مبتلا به این اختلال، اندک نیست.

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، به سختی ارتباط چشمی با دیگر افراد برقرار می کنند و همچنین حفظ این ارتباط برای آن ها بسیار دشوار است. ان ها در روابط دوست یابی نیز مشکل دارند و نمی توانند مکالمات خود با افراد دیگر را ادامه دهند. از دیگر علائم این اختلال در افراد بزرگسال، این است که نمی توانند به درستی احساسات طرف مقابل خود مانند شوخی کردن، کنایه زدن و … را درک کنند. پریشان حالی و همچنین وسواس در انجام یک عادت، از دیگر علائم این اختلال در خانم ها و آقایان بزرگسال می باشد.

 

درمان بیماری اوتیسم

بررسی علائم تشخیص اوتیسم و همچنین درمان اختلال اوتیسم در کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان از حساسیت بالایی برخوردار است و باید تحت نظر درمانگران ماهر و باتجربه صورت بگیرد. درمان این اختلال، متناسب با شدت و میزان ان، می تواند یکی از روش های گفتار درمانی، بازی درمانی، کار درمانی و یا حتی دارو درمانی را در بر بگیرد. کلینیک درمانی دکتر حسینی سیانکی یکی از بهترین و معتبر ترین کلینیک های توانبخشی کودکان در تهران است که از بهترین و به روز ترین روش های درمانی برای درمان کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بهره می گیرد.

تیم درمانی این کلینیک، دربرگیرنده بهترین درمانگران رفتاری و همچنین متخصصان مغز و اعصاب است که با همکاری یکدیگر، بهترین درمان برای کودکان مبتلا به اوتیسم را به کار می گیرند. این کلینیک تخصصی علاوه بر تشخیص و درمان اختلال اوتیسم، در درمان اختلالات یادگیری، لکنت زبان، بیش فعالی و اختلال نقص توجه، بیماری فلج مغزی و … به صورت تخصصی فعالیت می کند.  شما می توانید از طریق شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با ما تماس حاصل فرمایید.

 

منبع: مرکز فوق تخصصی درمان اوتیسم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 1
  • 144

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسدی
اسدی
2 سال قبل

سلام بسیار عالی و مفید بود.
خداقوت