00%
منو

دلایل خشکی لب

پوست لب بسیار نازک‌تر و ظریف‌تر از پوست قسمت‌های دیگر بدن است. همچنین لب‌ها در معرض عوامل مختلفی از جمله نور خورشید، هوای سرد و خشک و… هستند؛ همین موارد آن‌ها را بیشتر در معرض خشکی، ترک خوردن و پوست پوست شدن قرار می‌دهد. در ادامه بطور مفصل‌تر با این دلایل آشنا خواهید شد.

1. شرایط اقلیمی

پوست نازک و ظریف لب، در معرض هوای سرد زمستان و تابش مستقیم نور خورشید به سادگی آسیب می‌بیند، برای مقابله با این عوامل با استفاده از روغن‌ها و محصولات مخصوص، از لب‌های خود محافظت کنید. با انجام این اقدامات، اگر همچنان دچار خشکی لب می‌شوید، از یک ماسک مناسب برای لب‌ های خود استفاده کنید تا هرچه کمتر لب‌ها با هوای بیرون در تماس باشند. در خانه نیز از دستگاه‌های بخور استفاده کنید تا هوا مرطوب شود.

2. کم آبی

بسیاری از ما آب کافی نمی‌نوشیم و همچنین در رژیم غذایی خود مقدار مطلوبی از سبزیجات تازه و میوه‌های آبدار قرار نمی‌دهیم، این امر باعث کاهش میزان آب بدن می‌شود. برای حل مشکل کم آبی بدن، تا می‌توانید آب بنوشید و مصرف قهوه و الکل که می‌توانند آب زیادی جذب کنند را محدود کنید.
صابون‌های درمانی و درست شده از آب گوشت، آبرسان‌های عالی هستند (کلاژن موجود در این نوع صابون‌ها همچنین برای پوست و ناخن نیز مفید است). بخش عمده‌ رژیم غذایی خود را به سبزیجات اختصاص دهید. یک بطری آب همواره کنار دست‌تان داشته باشید، و مدام آب بنوشید و دوباره آن را پر کنید. اگر به انگیزه‌ی بیشتری برای آب نوشیدن نیاز دارید، از آب‌های طعم دار استفاده کنید.

3.‌تر کردن لب با بزاق دهان

متاسفانه، این روش تاثیری کوتاه مدتی دارد، زیرا بزاق به سرعت از روی لب تبخیر می‌شود. همچنین مواد شیمیایی که برای شروع هضم غذا در بزاق وجود دارد، باعث پوسته شدن لب‌ها می‌شود. هیچ راه درمانی برای این موضوع وجود ندارد، تنها باید از جویدن و‌ تر کردن بیش از حد لب‌ها دست بکشید. هر زمان که از روی عادت، می‌خواهید لب خود را بجوید از یک روغن یا بالم لب استفاده کنید.

4. تنفس دهانی

بدن ما طوری طراحی شده است که تنفس از طریق دهان یا بینی صورت بگیرد. تنفس از طریق دهان به ویژه خوابیدن با دهان باز نه تنها باعث ریختن بزاق روی بالش می‌شود، بلکه یکی از علت‌های خشکی لب است. این موضوع را همچنین زمانی که بینی شما گرفته و مجبورید از دهان نفس بکشید، بیشتر تجربه خواهید کرد. خشکی لب در زمان سرما خوردگی یا گرفتگی بینی اغلب اتفاق می‌افتد، بنابراین در این شرایط تلاش کنید تا از طریق بینی تنفس کنید.

5. نبود چربی‌های سالم در رژیم غذایی

پوست انسان به طور طبیعی یک نوع چربی روان کننده از اسید‌های چرب تولید می‌کند و مصرف کم چربی باعث کاهش تولید این چربی‌ها می‌شود. برای حل این مشکل، از چربی نترسید! از خوردن روغن نارگیل با کیفیت، روغن زیتون، گردو، اسید‌های چرب MCT، کره، و سایر مواد مغذی دارای چربی لذت ببرید. روغن‌های گیاهی را ترجیح ندهید! بسیاری از این روغن‌های تولید شده به صورت صنعتی، ترکیبی از روغن سویا، ذرت و کانولا و مملو از اسید‌های چرب امگا 6 هستند. بسیاری از ما بیش از حد اسید چرب امگا 6 در رژیم غذایی خود داریم.

6. کمبود ویتامین و مواد مغذی

کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند آهن، روی و ویتامین‌های B می‌تواند منجر به ترک گوشه لب شود. سعی کنید رژیم غذایی خود را تنظیم کنید، برای مثال، گوشت، لوبیا، سبزی‌هایی با برگ تیره مانند اسفناج، صدف خوراکی، دانه کدو تنبل و … را به غذای خود اضافه کنید. فولات (B9) عمدتا ازمنابع گیاهی مانند میوه، سبزیجات و دانه‌های کامل تامین می‌شود. ویتامین B6 نیز در لوبیا، مرغ، ماهی و برخی میوه‌ها و سبزیجات موجود است و با مصرف محصولات حیوانی مثل گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات می‌توانید ویتامین B12 به دست آورید.

7. دارو‌ها و مکمل‌ها

مصرف بیش از حد ویتامین A (بیش از 10000 واحد در روز) می‌تواند یکی دیگر از دلایل بی‌شمار علت خشکی لب و البته پوسته پوسته شدن آن باشد. برای مثال، دارو‌های درمان آکنه، همچنین برخی دارو‌های مربوط به فشار خون بالا و تهوع نیز می‌توانند موجب خشکی لب شوند. اگر براساس تجویز پزشک، دارویی مصرف می‌کنید، از عوارض جانبی آن مطلع شوید. درصورتی که خشکی لب شما شدید است، می‌توانید با پزشک خود درباره دارو‌های جایگزین مشورت کنید.
برخی داروها مانند آنتی هیستامین‌ها، داروهای شیمی درمانی و دیورتیک‌ها می‌توانند به عنوان یک عارضه جانبی موجب کم آبی بدن شوند. دارو‌های موضعی درمان آکنه نیز ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای مانند اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید باشند که می‌توانند منجر به خشکی لب شوند. البته توجه داشته باشید که هرگز بدون مشورت پزشک درمان خود را متوقف نکنید.

8. حساسیت به محصولات بهداشتی و خمیردندان

بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی لب حساسیت زا هستند و اگر پوست حساسی دارید استفاده از آن‌ها ایده خوبی نیست. برخی خمیردندان‌ها نیز ممکن است حاوی موادی باشند که موجب واکنش آلرژیک ملایم در برخی افراد شوند. از محصولات چرب کننده یا مراقبت کننده لب شیمیایی صرف نظر کنید و به سراغ روش‌های طبیعی و خانگی بروید.
برخی محصولات آرایشی و بهداشتی لب حاوی موادی هستند که خشکی لب را تشدید می‌کنند. این مواد عبارتند از:
  • مرطوب کننده‌هایی مانند گلیسیرین
  • کافور
  • منتول
  • فنل
برخی افراد ممکن است به مواد تشکیل دهنده محصولات مربوط به لب، به خصوص آنان که رنگدانه یا رایحه دارند حساسیت داشته باشند. استفاده از چنین محصولاتی برای این افراد می‌تواند علت خشکی لب باشد.

9. مواد غذایی تحریک کننده

مرکبات و سایر مواد غذایی اسیدی، غذا‌های شور، تند و خیلی خشک یا خشن می‌توانند لب‌ها را تحریک کنند. با دقت غذا بخورید و سعی کنید این غذا‌ها با لب شما حداقل تماس را داشته باشند، به خصوص اگر لب‌هایتان خشک یا ترک خورده است.

10. بیماری‌ها و تغیرات هورمونی

اگرچه این عامل خشکی لب نادر است، اما برخی از بیماری‌ها هستند که می‌توانند باعث خشکی و ترک لب و گوشه‌های دهان شوند. این بیماری‌ها شامل اختلالات تیروئید، عفونت قارچی کاندیدا، بیماری کاوازاکی، ایمپتیگو و یا عفونت تبخال است. البته این‌ها تنها بیماری‌هایی نیستندکه ممکن است موجب خشکی لب شوند.
علاوه بر این، خشکی لب می‌تواند یکی از علائم رایج یائسگی در زنان باشد. همینطور که در این زمان سطح استروژن کاهش می‌یابد، خشکی لب و پوست، چین و چروک، درد مفاصل و سایر علائم شروع به ظاهر شدن می‌کنند.
اگر خشکی لب شما شدید و دردناک است، و همچنین گوشه‌ی لب‌هایتان نیز زخم می‌شود، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.
علت خشکی لب و راه‌های درمان آن

11. عفونت مخمر

خشکی لب، به خصوص در قسمت گوشه دهان، می‌تواند نشان از این باشد که بدن شما در حال تولید بیش از اندازه مخمر است و شما دچار عفونت شده‌اید. اگر مدت زمان زیادی است که با خشکی لب دست و پنجه نرم می‌کنید، ترجیحا نزد پزشک بروید تا در صورت نیاز برای پاکسازی عفونت برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 236

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها