00%
منو

با این رژیم غذایی ژاپنی حداقل 100 ساله شوید!

رژیم غذایی ژاپنی

رژیم غذایی ژاپنی

اهالی جزیره اوکیوانای ژاپن، ملقب به “جزیره دراز عمری”، مرگ را نمی پذیرند. اوکیوانا بین شرق چین و دریای فیلیپین قرار دارد و جزو 5 منطقه جهان است که به مناطق آبی معروف هستند. افرادی که در این مناطق هستند، زندگی فوق العاده طولانی و سالمی در مقایسه با بقیه جمعیت جهان دارند.

در این مقاله از سوییت زمینی قصد داریم به بررسی این راز بزرگ بپردازیم، پس با ما همراه باشید!

طول عمری که اوکیوانایی ها از آن لذت می برند بالای 100 سال گزارش شده است و ممکن است تحت تاثیر عواملی مثل ژنتیک، شرایط محیطی و شیوه زندگی باشد اما کارشناسان یک عامل دیگری که نقش اصلی بر این موضوع دارد را کشف کردند، رژیم غذایی.

راز عمر طولانی

رژیم غذایی اوکیناوا به الگوهای سنتی غذا خوردن مردم ساکن جزیره ژاپنی اوکیناوا اشاره دارد. رژیم غذایی و سبک زندگی منحصر به ‌فرد آن‌ ها باعث می‌ شود تا برخی از طولانی‌ترین طول عمرها را در بین مردم جهان داشته باشند.

رژیم سنتی اوکیناوا کالری و چربی کمی دارد در حالی که کربوهیدرات بالایی دارد. بر سبزیجات و محصولات سویا در کنار مقادیر کم نودل، برنج، گوشت و ماهی تاکید دارد.

در سال‌های اخیر، نوسازی تولید غذا و عادات غذایی منجر به تغییر در محتوای درشت مغذی‌ های رژیم غذایی اوکیناوا شده است. اگرچه هنوز کالری کمی دارد و اساساً بر پایه کربوهیدرات است، اما اکنون حاوی پروتئین و چربی بیشتری است.

تجزیه درشت مغذی های رژیم غذایی اوکیناوا در این جدول مشخص شده است:

[ اصلی ]

کربوهیدرات: 85 %

پروتئین: 9%

چربی: 6٪، شامل 2٪ چربی اشباع

[ مدرن ]

کربوهیدرات: 58 %

پروتئین: 15 %

چربی: 28٪، شامل 7٪ چربی اشباع

علاوه بر این، در فرهنگ اوکیناوا از بسیاری از شیوه های طب سنتی چینی استفاده می شود به این ترتیب، رژیم غذایی آن ها شامل گیاهان و ادویه‌ هایی است که به ‌خاطر فواید فراوانی که برای سلامتی دارند شناخته می‌ شوند، مانند زردچوبه.

سبک زندگی اوکیناوا نیز بر فعالیت بدنی روزانه و شیوه های تغذیه آگاهانه تأکید دارد. مزایای سلامتی رژیم غذایی سنتی اوکیناوا باعث شده است که این رژیم به یک نسخه اصلی برای ترویج کاهش وزن تبدیل شود.

نباید های رژیم اوکیناوا

موارد ممنوعه در رژیم اوکیناوا

موارد ممنوعه در رژیم اوکیناوا

رژیم سنتی اوکیناوا در مقایسه با رژیم غذایی مدرن و غربی کاملاً محدود کننده است. به دلیل انزوای نسبی اوکیناوا و جغرافیای جزیره ای این منطقه، در دوران ها مختلف، طیف گسترده ای از غذاها در آن در دسترس نبودند. بنابراین، برای پیروی از این رژیم غذایی، باید گروه ‌های غذایی زیر را محدود کنید:

  • گوشت ها: گوشت گاو، مرغ و محصولات فرآوری شده مانند بیکن، ژامبون، سالامی، هات داگ، سوسیس و سایر گوشت های پخته شده
  • فرآورده های حیوانی: تخم مرغ و لبنیات از جمله شیر، پنیر، کره و ماست
  • غذاهای فرآوری شده: قندهای تصفیه شده، غلات، غلات صبحانه، میان وعده ها و روغن های پخت و پز فرآوری شده
  • حبوبات: بیشتر حبوبات، غیر از سویا
  • سایر غذاها: بیشتر میوه ها و همچنین مغزها و دانه ها

از آنجایی که نسخه مدرن و اصلی رژیم اوکیناوا اساساً بر محتوای کالری است، انعطاف پذیری بیشتری را امکان پذیر می کند. برخی از مواد کم کالری مانند میوه ممکن است مجاز باشند، اگرچه بیشتر غذاهای با کالری بالاتر، مانند لبنیات، آجیل و دانه ها، هنوز جزو پرهیزات این رژیم هستند.

مواد غذایی دخیل در افزایش طول عمر

بسیاری از مزایای رژیم غذایی اوکیوانا ارتباط مستقیمی با غنی بودن این رژیم از غذاهای سرشار از مواد معدنی، آنتی اکسیدان و در مجموع مفید برای شما دارد. مواد مغذی برای عملکرد مناسب بدن ضروری هستند، در حالی که آنتی اکسیدان ها بدن شما را در برابر آسیب های سلولی محافظت می کنند.

برخلاف اکثریت جمعیت ژاپن، اوکیوانایی ها برنج بسیار کمی مصرف می کنند و در عوض منبع اصلی کالری آنها سیب زمینی شیرین است. البته در کنار سیب زمینی شیرین از غلات سبوس دار، حبوبات و سبزیجات غنی از فیبر نیز استفاده می کنند.

برای خواندن مطالب مفید همچون این مقاله می توانید به بخش بلاگ سایت سوییت زمینی مراجعه کنید!

غذاهای ثابت در رژیم غذایی اوکیوانا

  • سبزیجات (58 الی 60 درصد): سیب زمینی شیرین نارنجی و بنفش، تربچه دایکُن، خربزه تلخ، کلم، هویج، بامیه چینی و کدو تنبل
  • دانه ها (33%): ارزن، گندم، برنج، ارزن
  • غذاهای حاوی سویا (5%)
  • گوشت و غذاهای دریایی (1 الی 2 درصد): معمولا ماهی سفید و هر از گاهی گوشت کم
  • دیگر (1%): چای، ادویه جات مانند زردچوبه

پیدا کردن این خوراکی ها برای داشتن رژیم غذایی اوکیناوا در ایران ممکن است یک مقدار دشوار به نظر برسد چرا که بسیاری از این غذا ها، به خصوص در گروه سبزیجات، هنوز در ایران متداول نشده اند. سیب زمینی شیرین بیشترین درصد از این رژیم را به خود اختصاص داده است و به تازگی در ایران در حال گسترش است. این سبزی سرشار از مواد معدنی، فیبر، ویتامین و پروتئین است که نقش به سزایی در تامین انرژی بدن شما و تولید انرژی دارد و برای تهیه آن می توانید به سایت های دیجیکالا، ترب و سوییت زمینی مراجعه کنید.

چرا باید از همین الان این رژیم را شروع کنید؟

مزایای این رژیم عموما به دلیل غذاهای غنی از مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که به همراه آن ها، خوراکی های بسیار سالم و مفید را میل می کنید.

بزرگ ترین مزیت رژیم اوکیناوا

قابل توجه ترین منفعت رژیم غذایی سنتی اوکیناوا تاثیر به وضوح آن برروی طول عمر است. اوکیناوا به اصطلاح خانه 100 ساله هاست و تعداد افراد با طول عمر بالای 100 سال در این جزیره بیشتر از هر نقطه ای در جهان می باشد.

همانطور که گفته شد، عواملی مثل ژنتیک، شرایط محیطی و سبک زندگی نقش قابل توجهی روی طول عمر شما می گذارد. همچنین تحت تاثیر استرس و اضطراب زیاد قرار گرفتن ممکن است به پیری سرعت ببخشد.

تحقیقات نشان داده است که مصرف کافی غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان، می تواند با محافظت از سلول های شما در برابر فشارهای کاری، اقتصادی و …، مانع پیری زودرس شود و جوانی شما را حفظ کند.

رژیم سنتی اوکیناوا در مرحله اول برپایه گیاه است که آنتی اکسیدان زیادی را ارائه می دهند و طول عمر را افزایش می دهند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن

اوکیناوایی ها نه تنها عمری طولانی را تجربه میکنند، آن ها همچنین آمار بسیاری کمی از مبتلایان به بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و دیابت را دارند.

رژیم غذایی در این موضوع نقش به سزایی ایفا می کند، همانطور که این رژیم تشکیل شده است ازغذاهای سرشار از مواد معدنی، فیبر و ترکیبات ضد التهابی در حالی که دارای کم کالری، قند تصفیه شده و چربی اشباع شده است.

سیب زمینی شیرین و رژیم اوکیناوا

سیب زمینی شیرین در رژیم اوکیناوا

سیب زمینی شیرین در رژیم اوکیناوا

سیب زمینی شیرین دوز سالمی از فیبر را فراهم میکند و شاخص قند خون پایینی دارد، به این معنی است که قند خون شما را افزایش نمی دهد. سیب زمینی شیرین همچنین منبع فوق العاده ای برای کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین A و ویتامین C هستند. این سبزی حاوی مقدار قدرتمندی از کاروتنوئید ها است که دارای مزایای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند و ممکن است در جلوگیری از بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 نقش داشته باشند.

آیا این رژیم مناسب شما است؟

ورزش برای سلامتی و افزایش طول عمر بسیار موثر است، به همین دلیل هم اوکیناوایی ها حرکات فیزیکی نسبتا متفاوتی با آنچه شما با آن آشنا هستید انجام می دهند. اهالی این منطقه صدها یا هزاران بار در طول روز می نشینند و بلند می شوند. این ورزش پاها، عضلات پشت و شکم را تحت تاثیر قرار می دهد و ورزش طبیعی و آسانی به شمار می رود.

ورزش دیگر آنها نشستن چهارزانو و دوزانو برروی زمین است که قدرت کلی بدن، انعطاف پذیری و قابلیت تحرک را در کنار بهبود حالت ایستادن، تاثیر تاثیر قرار می دهد.

اوکیناوایی ها برخلاف دیگر مناطق آبی در جهان، ناهار ندارند. به جای آن، صبحانه بسیار کامل و مقوی را به همراه یک وعده شام در ساعت 4 بعد از ظهر میل می کنند. آنها معتقدند باید از غذا خوردن دست بکشند هرموقع 80 درصد احساس سیری کردند.

هماهنگ کردن خود با رژیم غذایی جدید ممکن است چالش برانگیز باشد اما ما شما را دعوت میکنیم تا برای داشتن عمری طولانی، این چالش را برای یک ماه بپذیرید و تاثیرش را روی سلامتی خود متوجه می شوید. توصیه می شود قبل از شروع این رژیم، حتما با دکتر خود مشورت کنید تا از مناسب بودن این رژیم برای شما کسب اطمینان کنید.

سخن پایانی

رژیم غذایی اوکیناوا بر اساس غذاها و سبک زندگی ساکنان جزیره اوکیناوا در ژاپن است. این رژیم بر سبزیجات غنی از مواد مغذی و با فیبر بالا و منابع پروتئین بدون چربی تاکید دارد و در عین حال از مصرف چربی های اشباع شده، شکر و غذاهای فرآوری شده جلوگیری می کند. اگرچه مزایای آن ممکن است شامل طول عمر بیشتر باشد، اما می تواند محدود کننده و دارای سدیم بالا باشد. با این حال، شکل مدرن این رژیم غذایی برخی از این محدودیت ها را برطرف می کند و برای کاهش وزن طراحی شده است اما به خاطر داشته باشید که این نسخه مدرن آن هنوز مورد مطالعه علمی دقیق قرار نگرفته است.

اگر به بهبود سلامت کلی و افزایش طول عمر خود علاقه مند هستید، رژیم غذایی اوکیناوا می تواند ارزش امتحان کردن را داشته باشد. برای شروع این رژیم فوق العاده هم می توانید از تهیه سیب زمینی شیرین تازه از سوییت زمینی اقدام کنید!

 

 

برچسب ها : سیب زمینی شیرین,تغذیه,سلامت,رژیم غذایی سالم,رژیم غذایی,افزایش طول عمر,عجایب

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 106

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها