00%
منو

انواع بازی فکری برای بزرگسالان

با ظهور ویروس کرونا اکثر افراد در خانه به دنبال راهی برای پر کردن اوقات خود هستند و بیشتر سرگرم تلویزیون یا گوشی می‌شوند. شاید شما هم جزو کسانی باشید که بازی را فقط مختص کودکان می‌دانید در حالی  که بازی کردن فقط برای بچه‌ها ضروری نیست بلکه می‌تواند منبع مهمی برای آرامش و تحریک انرژی بزرگسالان باشد.

بازی فکری در خانه برای بزرگسالان می‌تواند سرگرمی خوبی باشد تا بهترین استفاده را از این زمان  ببرند. انجام انواع بازی فکری هم ورزشی برای تقویت مغز، ذهن و حافظه است و هم لحظاتتان را در کنار خانواده شاد می‌کند.

بازی فکری چیست؟

بازی فکری چیست؟

بازی یعنی هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که به صورت فردی یا گروهی، انجام شود اما بازی فکری چیست؟ بازی فکری یک نوع سرگرمی سالم محسوب شده که کمک زیادی به رشد ذهنی، اجتماعی، فکری و عاطفی می‌‌کند و برای بزرگسالان نیز بسیار مفید است.

این نوع بازی‌‌ها را می‌‌توان هم به صورت فردی و هم گروهی انجام داد و با درگیر کردن ذهن کودکان و بزرگسال و قدرت حل مسئله بیش از پیش به باروری ذهنی آن‌ها کمک می‌‌کند. این افراد با انجام بازی فکری می‌‌توانند احساس‌‌های منفی را از خود دور کرده و احساس مثبتی را تجربه کنند.

بازی فکری در خانه برای بزرگسالان از بهترین سرگرمی‌ها به شمار می‌رود؛ اما بهترین نوع آن برای آن‌ها بازی‌هایی هستند که معمایی باشند و ذهن و مغز را به فعالیت بگیرند. با انجام این بازی‌ها ذهن شما تلاش می‌کند تا با برنامه‌ریزی، حریف را شکست دهید و این تلاش برای بهبود حافظه، قدرت تفکر ذهن و افزایش سرعت انتقال و تقویت مهارت‌های شناختی مفید است.

انواع بازی فکری

درست است که بازی فکری محدودیت سنی ندارد و همه افراد از هر گروه سنی می‌توانند ذهنشان را با آن به چالش بکشند؛ اما بهتر است برای تهیه این بازی‌ها از دسته‌ی معمایی انتخاب کنید و برای کودکان از دسته‌ی مناسب سنشان بخرید.

بازی فکری زیادی وجود دارد که مناسب بزرگسالان است و هر کدام به تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های مشخصی می‌پردازند. دسته‌بندی این بازی‌ها شامل بازی‌های تخته‌ای یا رومیزی، بازی‌ با کارت، بازی‌های ساختنی، بازی‌های معمایی است.

در ادامه چند نمونه از بازی فکری ایرانی را معرفی می‌کنیم:

بازی فکری زینگو مدل تبانی

این بازی دارای سبک معمایی و از دسته‌ی کارتی است و مهارت‌هایی که در این بازی تقویت می‌شوند: تصمیم گیری، تفکر منطق، تعامل اجتماعی، دقت و تمرکز، مهارت‌های ارتباطی.

بازی فکری پنتاگو

سبک این بازی معمایی است و مهارت‌های آموزشی پنتاگو شامل تقویت دقت و تمرکز، تقویت هوش سه‌ بعدی، افزایش سرعت عمل و دقت و تقویت حافظه و مهارت حل مسئله می‌شود.

بازی فکری پنتاگو

بازی فکری جنگا

این بازی  دارای سبک فکری است و مهارت‌های تمرکز، دقت و خلاقیت را تقویت می‌کند.

بازی فکری مدل تایلو

یک بازی خانوادگی از محصولات شرکت های ایرانی تولید بازی فکری است که پر از هیجان و رقابت بر سر ساختن الگوی کارتها و امتیاز بیشتر. در این بازی، باید فرز و چابک باشید، از حافظه تان به درستی کمک بگیرید و اولین کسی باشید که با کاشی هایش، الگوی کارت را می سازد و زنگ را می زند.

فواید بازی فکری برای بزرگسالان

به چالش کشیدن خود برای استفاده از این بازی‌ها برای ذهن و بدن مفید هستند، داشتن ذهنی تیزبین که دائما به کار گرفته می‌شود به این معنی است که در طولانی مدت از سلامت بیشتری برخوردار خواهید بود.

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش ذهنی که قدرت مغز شما را آزمایش می‌کند، ممکن است فعالیت مغز شما را تقویت کند. این امر خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد و تمرکز و حافظه را بهبود می‌بخشد. در ادامه از مزایای این بازی‌ها می‌گوییم.

حافظه شما را بهبود می‌بخشد

ارتباط بین سلول‌های مغز، آن را تقویت می‌کند که منجر به یک حافظه کوتاه مدت تیزتر می‌شود. هنگامی که بازی‌های مغزی انجام می‌دهید، دائما باید اشکال و الگوها را به خاطر بسپارید که باعث استحکام حافظه می‌شود. همچنین بازی‌های چالش برانگیز، عملکرد شناختی کلی مغز را بهبود می‌بخشد و حتی می‌تواند آسیب مغزی را در مبتلایان به آلزایمر کاهش دهد.

هر دو طرف مغز شما کار می‌کند

مغز دو طرف دارد: راست و چپ. گفته می‌شود سمت چپ مغز شما مسئول تفکر تحلیلی و منطقی است در حالی که سمت راست خلاقیت را کنترل می‌کند. هنگامی که بازی‌های فکری  از دسته‌ی چالشی مانند اتاق فرار یا پازل را انجام می‌دهید، در حال کار در هر دو طرف مغز خود هستید که منجر به بهبود مهارت‌های منطقی و خلاقیت می‌شود.

مهارت‌ حل مسئله

انجام بازی‌های فکری منظم به بهبود مهارت‌های حل مسئله، حافظه و توانایی یادگیری شما کمک می‌کند. این مهارت‌ها در زندگی ضرورت دارد که انجام این بازی‌ها یک روش عالی برای بهبود آن‌ها است. شاید فکر کنید که خواندن برای کار کردن ذهن شما کافی است، اما در واقع اینطور نیست و ذهنتان باید به چالش کشیده شود، بنابراین انجام برنامه‌های فکری منظم کمک زیادی می‌کند و به شما فرصتی مناسب برای انعطاف‌پذیری مهارت‌های تفکر انتقادی خود می‌دهد.

افزایش خلاقیت

یکی از مزایای کمتر شناخته شده بازی‌های فکری این است که باعث بهبود روحیه شما می‌شوند. بازی‌هایی مانند پازل باعث افزایش تولید دوپامین (ماده شیمیایی مغز) می‌شود که خلق و خو را تنظیم می‌کند. بعد از اتمام موفقیت‌آمیز یک بازی فکری چالش برانگیز، مغز این ماده شیمیایی را آزاد می‌کند و باعث  احساس شادی بیشتری می‌شود.

فواید بازی فکری برای بزرگسالان

سطح استرس شما را پایین می‌آورد

تکمیل معما تاثیر درمانی بر ذهن ما دارد و تمرکز روی یک کار باعث کاهش استرس می‌شود. همچنین این بازی‌ها به بهبود استدلال بصری و مکانی کمک می‌کند. بازی سرگرم کننده است می‌تواند باعث شود بدن ماده اندورفین را ترشح کند، اندورفین باعث بهبود روان شده و حتی می‌تواند به طور موقت درد را تسکین دهد.در نتیجه این دلیل دیگری است که چرا بازی‌های فکری برای سلامت روان شما عالی هستند.

ذهن خود را تیز نگه دارید

وقتی ذهن خود را در حل انواع مختلف معماها تمرین می‌کنید، این توانایی را به شما می‌دهد که سریع فکر کنید که درست مثل تمرین کردن است. هنگام تمرین، عضلات قدرت بیشتر و استقامت بیشتری برای انجام فعالیت‌های بدنی دارند و اساساً بدن شما قوی‌تر و بهتر می‌شود. بنابراین همانطور مغز خود را درگیر بازی‌های فکری می‌کنید، ذهنتان قوی‌تر می‌شود.

بازی‌های فکری برای کسانی که از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند مفید است زیرا علاوه بر کاهش تنش‌های ذهنی باعث بکارگیری بیشتر مغز می‌شود. برای حل مسائل، این بازی‌ها بهترین گزینه برای افراد مسن می‌باشند زیرا که علاوه بر به کارگیری ذهن، برای‌شان سرگرم کننده نیز می باشد.

در بین تمامی بازی‌های فکری، شطرنج که بهترین بازی محسوب می‌شود، بسیار برای تقویت ذهن و هوش عالی است. افرادی که فعالیت‌های ذهنی انجام می‌دهند هوششان بهتر از بقیه می‌شود. اکنون که می‌دانید بازی‌های فکری چالش برانگیز چگونه می‌توانند سلامت روانی و عملکرد شناختی شما را بهبود ببخشند، منطقی است که آن‌ها را در زندگی روزمره خود بگنجانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 722

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها