00%
منو

خواص شگفت انگیز زینک

ضروری ترین مکمل و ویتامین پس از آهن زینک می باشد که کمبود این ماده عوارض زیادی بر روی بدن دارد. زینک به عنوان یک ترکیب موثر برای پوست و مو تاثیر به سزای در سلامت آن ها دارد. این ماده فواید زیادی دارد و در حفظ ایمنی بدن و کاهش التهاب موثر می باشد. فرقی نمی کند این ماده را به صورت شربت و یا قرص مصرف کنیم چیزی که اهمیت دارد استفاده مداوم آن است. زینک یک ماده معدنی فراوان است که در تمامی اندام ها، بافت ها و مایعات بدن یافت می شود. آنچه مصرف مداوم این ماده را با اهمیت می کند این است که این ماده در بدن زخیره نمی شود و باید از طریق مواد غذایی به بدن برسد.

۱۶ فایده مهم زینک که باید بدانید - سبک زندگی

چه علائمی نشان می دهد کمبود زینک داریم

کمبود زینک در بدن علائمی به دنبال دارد که با توجه به این علائم می توان دریافت که به کمبود زینک دچار هستیم یا خیر:

  1. کاهش وزن
  2. عفونت مزمن
  3. تاخیر در ترمیم زخم ها
  4. ریزش مو
  5. پوست دارای جوش و خشن
  6. افسردگی و ناراحتی روحی
  7. کاهش اشتها

خواص زینک

روی یا زینک دارای خواصی است که هر کدام از این خواص ها روی عملکرد بخشی از بدن تاثیر به سزایی دارد و می تواند به طور کلی عملکرد بدن را بهبود ببخشد.

  1. آنتی اکسیدان: قرص زینک می تواند در افراد مسن چربی خون را کاهش دهد و همچنین شکستگی DNA را در زنان کاهش می دهد. قرص زینک رباینده های رادیکال سوپراکسید را در اسپرم مردان مبتلا به آستنوسپرمی( تحریک اسپرم ضیف) به سطح نرمال می رساند و در بیماری ویلسون اثربخشی مناسبی نشان می دهد.
  2. کاهش و کنترل التهاب: زینک بسیاری از سیتوکین های التهابی را مهار می کند و اثربخشی قابل توجهی در رابطه با اختلالات التهابی مثل سندرم روده تحیریک پذیر، آکنه و آسم دارد.
  3. جلوگیری از رد پیوند: مطالعات حاکی از آن است که زینک با تحریک لنفوسیت تی تنظیم کننده، واکنش های ایمنی ناخواسته را مهار می کند. در بیمارانی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند، پس از دریافت زینک تغییراتی مثبت در تورم مفاصل، سفتی صبحگاهی و زمان پیاده روی مشاده شده است. بنابراین می توانید پس از خرید یک تور کیش ارزان دقیقه 90، باخیال راحت به پیاده روی و مسافرت بپردازید.

زینک چیست؟ +فواید و عوارض مصرف مکمل‌ها

  1. مبارزه با آسم و آلرژی: زینک می تواند التهاب و واکنش بیش از حد مجاری هوا در نمونه های آزمایشگاهی مبتلا به آسم کاهش بدهد.
  2. تسریع التیام زخم: روی باعث بهبود زخم های پوستی در بیماران دیابتی می شود.
  3. حفظ سلامت مو، پوست و ناخن: مصرف زینک می تواند اختلالات پوستی، مانند لک، جوش، اگزما و آکنه را درمان کند. این ماده همچنین اگر به طور موضعی مصرف شود می تواند ریزش مو و طاسی مردان را برطرف نماید.
  4. کم کردن درد قاعدگی: کمبود روی، روی اختلالات هورمونی که می تواند به مشکلات تخمدان منجر شود تاثیر زیادی دارد و مصرف خوراکی آن در دوران قاعدگی، در این دوران را برای خانم ها کاهش می دهد.
  5. مکمل ضد سرطان: کمبود روی خطر ابتلا به سرطان های دهان، مری و معده را افزایش می دهد و روی سرطان های سر، گردن، ریه، پروستات، تخمدان و مثانه ارتباط مستقیم دارد.
  6. داروی ضد تشنج: زینک به عنوان یک داروی آرام بخش، قادر به آن است که مشکلات عصبی و بیش فعالی و یا حملات ناشی از صرع را کاهش دهد.
  7. چاقی صورت: قرص زینک می تواند برای کسانی که می خواند صورت چاق تری داشته باشند، مفید واقه شود.
  8. رشد طبیعی بدن
  9. تسریع دوران سرماخوردگی

و تعداد بیشمار خواص دیگر.

زینک در چه غذاهایی به میزان بیشتری وجود دارد؟

مصرف مکمل های جاوی زینک مثل انواع قرص ها و شربت ها، یکی از راه های دریافت روی می باشد. اما برخی ترجیح می دهند از استفاده این مکمل ها خودداری کنند و این ماده را از مصرف مواد طبیعی و غذایی بدست آورند. می توان این ماده را از گوشت قرمز، غلات کامل و غنی شده با زینک, تخم مرغ، صدف، تخمه کدو، آجیل، انواع لوبیاها و گوشت مرغ بدست آورد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 38

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها