00%
منو

چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

زندگی سالم با ذهن سالم رابطه مستقیم دارد برای اینکه بتوانیم وضعیت زندگیمان را نسبت به آن چه که ما را ارضا می کند بهبود بخشبم، باید به ذهنمان رجوع کنیم و برای رسیدن به آن خواسته ها تلاش کنیم. زندگی سالم به خودی خود برایمان شکل نخواهد گرفت بلکه خودمان آنرا بوجود می آوریم یا حتی باعث از بین رفتن آن می شویم.

زندگی سالم فقط خوردن سالاد و هر غذایی که فکر می کنیم سالم است نیست؛ زندگی سالم فقط به تفکرات موجود در ذهن خودمان نیست بلکه باید مطالعه کنیم و جویای حقیقت شویم. چراکه عوامل بسیار مهم دیگری را نیز شامل می شود و در ادامه به آن ها خواهم پرداخت.

باید بدانیم که همه ی ما انسانها گاهی دچار یکنواختی در زندگی هایمان می شویم، این اتفاق دلایل متفاوتی دارد، میتواند شامل مواردی مثل: کلافگی از روش زندگیمان،  نرسیدن به بسیاری از آرزوها و رویاهایمان، ناامیدی از بهبود وضعیتمان، نارضایتی از تناسب انداممان، بی پولی، فقر، عدم ارتباط موثر با دیگران و بسیاری از موارد دیگر باشد.

باید بپذیریم و بدانیم که گاهی دچار یکنواختی خواهیم شد اما مهم چگونگی گذر از آن است، مهم اراده و غزت نفس ماست.

گاهی ممکن است احساس عدم زندگی سالم داشته باشیم اما با فهم آن و تلاش برای داشتن زندگی سالم می توانیم احساس رضایت را در خود ایجاد نماییم.

مشغله های بسیار زیاد در زندگی های امروزی باعث شده تا با بی خیالی از این موضوع بگذریم و به فکر سلامت جسم و روحمان نباشیم.

تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی

چطور سبک زندگی ناسالم  خود را به سبک زندگی سالم تغییر دهیم؟

اصلی‌ترین سوال در تغییر سبک زندگی این است که از کجا باید شروع کنیم؟ اولین قدم بعد از تصمیم به تغییر در زندگی این است که بخواهید واقعا این کار را انجام دهید. میان خواستن و انجام دادن فاصله بسیاری وجود دارد. قدم دوم ترک عادت‌های ناسالم و سبک زندگی ناسالم است. برای دستیابی به این هدف بیایید تا قدم به قدم با هم پیش برویم.

  • عادت‌های بد یا ناسالم را که می‌خواهید تغییر دهید شناسایی کنید. سپس برای تغییر هر یک دلیلی منطقی بیاورید. ممکن است برخی از آن‌ها به جسم شما کمک کند و برخی به روان
  • خودتان را مسئول انجام تغییرات بدانید و دیگران یا کمبود وقت را بهانه قرار ندهید.
  • هر چیز منفی که پیش روی شما است را کنار بگذارید. به عنوان مثال اگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی سبب می‌شود تا به خود حس بدی داشته باشید باید استفاده از آن‌ها را متوقف کنید. اگر هوس سیگار یا الکل می‌کنید سریعا خود را از رفتن به سمت آن‌ها منع کنید. یا اگر سیگار می‌کشید، به دنبال بهترین راه برای ترک سیگار باشید.
  • به خود باور داشته باشید که می‌توانید تغییر کنید. نیمی از موفقیت در نبرد با عادات ناسالم این است که به خود بگویید می‌توانید این کار را انجام دهید.
  • تغییر همیشه نیاز به زمان دارد پس صبور باشید. در صورت شکست خوردن فورا عقب نشینی نکنید و به خود فرصت دهید.
  • برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی حتما برنامه داشته باشید. پیروی از یک برنامه منظم جلوی دلسرد شدن شما را می‌گیرد.

10 نکته برای داشتن یک زندگی شاد و سالم

در کنار یک زندگی ساده اگر آرامش روح و روان و سلامت جسمی وجود داشته باشد بهترین زندگی برای یک فرد به حسابد می آید. در اینجا چند نمونه از نکات مهمی که می تواند ما را به یک زندگی سالم و پرنشلط سوق دهد را بیان خواهیم نمود.

1. خواب خوب و کافی

خواب یکی از مهمترین نکات برای داشتن آرامش در فرد می باشد خوابیدن 8 ساعته، شب به موقع خوابیدن و صبح زود بیدار شدن از نکات مهم خوابیدن می باشد. اما اینکه چگونه بخوابیم نیز مهم است. برای اینکه بتوان یک خواب آرام داشت، بهتر است قبل از خواب ابتدا تمام لوازم الکترونیکی را خاموش نمایید. لوازمی همچون: تلوزیون، تفلن همراه، تلفن منزل، رایانه و … به عبارتی تمام لوازمی که باعث پرت شدن حواسمان می شود.

آرامش و سکوت قبل از خوابیدن مهم است. همچنین داشتن یک اتاق خواب خنک نیز به داشتن یک خواب آرام و مناسب کمک می کند. پس حتما قبل از خواب دمای اتاق تا حد نصاب متعادل سازید. بهترین درجه تعادل با توجه به  بنیاد ملی خواب، ترموستات باید بین 60 تا 67 درجه فارنهایت تنظیم گردد، تا خواب راحت داشته باشید.

2. غذای مناسب و سالم و زندگی شاد

خوردن غذاهای فست فودی به غیر از اینکه سلامت فرد را تحت شعاع قرار می دهد می تواند حتی زیبایی و سلامت روح و حسم را نیز به مخاطره بی اندازد. به همین دلیل بهتر است قبل از هر چیزی به فکر یک غذای غنی از مواد مغذی باشید. حتی یک غذای ساده اما مقوی می تواند بهترین ها را برای ما به ارمغان بیاورد مثل: سیب زمینی آبپز، تخم مرغ و… .

داشتن یک برنامه غذایی سالم و مناسب از میوه و سبزیجات یک ایده عالی برای هر فرد در هر قشری می باشد. تعادل در مصرف: سبزیجات، میوه،  کربوهیدرات، پروتئین، قندها و … بسیار مهم است و برای اینکه هم از نظر جسمی و هم روحی سالم و با نشاط باشیم باید به مصرف مناسب این موارد توجه نماییم.

3. هیدراته ماندن

مصرف آب و نوشیدنی های مختلف کمک می کند تا بدن همیشه هیدراته باقی بماند و تمام سموم و چربی های اضافه از بدن از طریق آب دفع شوند و ذهنی آرام فرد داشته باشد. البته نوشیدن مایعات به خصوص آب آن هم حداقل ۸ لیـوان به سلامت و زیبایی پوست نیز کمک می کند. همچنین نـوشیدن مایعات گرم نیز می تواند در طول روز به خصوص در فصل سرما یک آرامش خاص در فرد تزریق نماید.

4. انجام مدیتیشن

گوش دادن به صدای: اقیانوس، آبشار، بارش باران، چهچه پرندگان، وزش باد و … می تواند آرامش باور نکردنی را به فرد تزریق نماید. کارشناسان معتقد هستند که گوش سپردن به صداهای آرامش بخش طبیعت می تواند ذهن بیش فعال را آرام ساخته و بدن را در آرامش قرار دهد.

5. داشتن یک سرگرمی

اگر توجه کرده باشید. ساعاتی که کاری ندارید حس دلمردگی و پوچی در شما بیدار می شود. به همین دلیل داشتن یک سرگرمی مناسب و متنوع می تواند باعث حس نشاط و سرور در افراد شود و آن حس دلمردگی و پوچی ناپدید گردد. حتی حس تازه و مفید بودن در شما همیشه زنده بماند. به عنوان مثال شما می توانید: داستان بنویسید، شنا کنید، سفالگری، پختن غذا، نقاشی و هر آنچه که فکر می کنید باعث زنده شدن روح، جسمتان و آرامش و خشنودیتان می شود بهره ببرید.

 6. ورزش کردن

ورزش کردن این امکان را در فرد ایجاد میکند تا اندورفین ترشح کند. این ماده شیمیایی خلق و خوی را بهتر نموده و اضطراب و افسردگی را در کنار سلامت جسم بهبود می بخشد. لازم نیست حتما ورزش هایی که احتیاج به هزینه زیاد دارند را انجام دهید. به عنوان مثال به جای اینکه به باشگاه بروید می توانید در پارک نزدیک محل زندگی خود و با امکانات ورزشی پارک ورزش نمایید یا پیاده روی کنید. حتی اگر ۱٠ تا ۳٠ دقیقه نیز ورزش کتید هم می توانید سلامت جسم و روحتان را تضمین نمایید.

 7. بنویسید

شما با کمک نوشتن می توانید روحیات و تفکرتان را بر روی کاغذ بیاورید و خود را از افکار مشوش و پریشان نجات دهید. می توانید کارهای روزمره خود را بنویسید و بسته به الویت ها به مرور به کارهای خود رسیدگی کنید. با این روش خواهید دید که در هنگام خواب شما به تمام کارهای خود رسیده اید و خیالتان آرام است و هیچگونه استرس و اضطرابی در هنگام خواب به سراغتان نخواهد آمد. همانطور که میدانید زندگی کردن در یک خانه شلوغ و کثیف اصلا مد نظر کسی نیست و باعث تشویش اعصاب و ناراحتی روحی در فرد می شود. با اینکار شما حتی وقت انجام کوچکترین یا بزرگترین کارها را خواهید داشت.

زندگی شاد با خانواده

 8. گذراندن وقت با خانواده

خانواده خود شما هستید. احترام به پدر، مادر، همسر، فرزندان و حتی فامیل باعث رضایت خود می شود و یک احساس آرامش را در شما ایجاد می کند. همیشه در برنامه خود وقتی را برای گذراندن با عزیزان تان قرار دهید. خواهید دید که وقت صرف کردن با عزیزان چگونه می تواند زندگیتان را شیرین و لذت بخش نماید. وقتی را برای گردش در طبیعت، خرید، ورزش، بازی و حتی صحبت کردن با عزیزانتان قرار دهید. محبت کردن در کنار اینکه حالمان را خوب می کند باعث نگاه تحسین اطرافیانمان به خود نیز می شود.

9. شغل

از شغلی که دارید ناراضی هستید؟ آیا کار دیگری را مد نظر دارید؟ شما می توانید بسته به نظر خود شغلی که مدنظرتان است را انتخاب کنید و به آن بپردازید. البته در صورتی که مایل به ریسک کردن باشید. چون ممکن است گاهی نتوان آنگونه که پیش بینی کرده ایم جلو برویم پس بهتر است قبل از تغییر شغل آینده ایی که در پیش رو داریم را درنظر بگیریم.

10. سفر کنید

شما می توانید بسته به بودجه ایی که دارید یک مقداری را برای رفتن به سفر آماده کنید. لازم نیست حتما برای سفر هزینه بسیاری را متقبل شوید. شما می توانید با انتخاب یک تور مسافربری ارزان یا امکانات کم به مسافرت بروید و روحیه خود را تغییر دهید. مسافرت رفتن باعث می شود روحیتان تازه شود و در کنارش احساس سرزندگی کنید. در آخر توجه نمودن به خود می تواند تمام سلامتی ها را برای فرد به ارمغان بیاورد. کافی است کمی فقط کمی به خود و سلایق خود توجه نمایید.

منبع: بخش سلامت بلدشیم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 44

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها