00%
منو

پژو 207 بخریم یا نخریم؟!

محصولات پژو از آن دسته خودروهایی هستند که همواره در میان خریداران ایرانی طرفداران خود را داشته‌اند. ایران‌خودرو نیز در این سال‌ها با ارائه انواع مدل‌های پژو تلاش کرده تا تنوع این بازار را حفظ کرده و پاسخگوی خریداران ایرانی باشد. بااین‌حال خروج پژو از ایران در پی تحریم‌های اعمال‌شده سبب شد که ایرانیان از محصولات جدید این شرکت فرانسوی بی‌نصیب بمانند. بااین‌حال ایران‌خودرو برای حفظ این بازار پررونق در سال 1394 اقدام به ارائه خودروی پژو 207 که یک فیس‌لیفت از پژو 206 محسوب می‌شود، کرد. هرچند که این خودرو با همتای فرانسوی خود فاصله زیادی دارد اما توانست موفقیت خوبی در ایران به دست آورده و به‌خوبی با رقبای چینی هم‌قیمت پژو 207 مقابله کند. رنو ساندرو که محصولی از دل فرانسه است، رقیب اصلی این خودرو در کلاس قیمت پژو 207 به شمار می‌رود.

بررسی کلی ویژگی‌های پژو 207

پژو 207 نیز همانند نسل‌های پیشین پژو با پیشرانه TU5 به بازار ارائه شد. این پیشرانه 1.6 لیتری در 5800 دور بر دقیقه، 105 اسب بخار قدرت و در دور موتور 4000 دور بر دقیقه گشتاور 142 نیوتن متر تولید می‌کند. این قدرت در بعضی از مدل‌های پژو207 با یک گیربکس 5 دنده دستی و در مدل‌های دیگر با جعبه‌دنده 4 سرعته خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو در حالت دستی برای رسیدن از صفر تا صد به 11.6 ثانیه و در حالت اتوماتیک به 12.6 ثانیه زمان نیاز دارد. مصرف سوخت مدل دستی نیز بر اساس اعلام ایران‌خودرو در یک سیکل ترکیبی 6.6 لیتر، در سیکل شهری 8.8 لیتر و در سیکل برون‌شهری 5.4 لیتر است. این اعداد برای نسخه اتوماتیک به ترتیب 7.1 لیتر، 9.9 لیتر و 5.5 لیتر اعلام شده است.

مزایای پژو 207

هرچند که ظاهر بیرونی این خودرو به جز تغییرات ایجادشده در چراغ‌ها تفاوت چندانی با پژو 206 ندارد، اما طراحی داخلی جذاب آن توانسته جای خود را در دل جوانان باز کند. این طراحی داخلی پرقدرت و جسورانه توانسته به‌راحتی رقبای هم‌قیمت پژو 207 مانند رنو ساندرو و برلیانس H320 را جا گذاشته و تنه به تنه خودروهای گران‌قیمت‌تر بزند. مقایسه امکانات رفاهی پژو 207 با خودروهایی که در رده قیمت پژو 207 قرار دارند، نشان می‌دهد که این خودرو در این بخش نیز توانسته یک سر و گردن بالاتر از رقبای پرادعای چینی قرار بگیرد. قرارگیری کلیدهای کنترلی بر روی فرمان، سیستم تهویه خودکار، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل اتاق و کروز کنترل از جمله امکاناتی است که پژو 207 را در نوع خود منحصربه‌فرد کرده است. یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند شما را ترغیب به انتخاب این خودرو از میان گزینه‌های هم‌قیمت پژو 207 کند، مصرف سوخت بسیار پایین آن نسبت به سایر رقبا است. همچنین پیشرانه آزموده شده TU5 نسبت به سایر پیشرانه استهلاک کمتری داشته و می‌تواند مدت بیشتری به شما خدمت‌رسانی کند.

یکی از موارد مهمی که ر انتخاب یک خودرو تاثیرگذار است، در دسترس بودن قطعات یدکی و قیمت پایین آن‌ها است. پژو207 از آن دسته خودروهایی است که شما را در این بخش با مشکل خاصی مواجه نکرده و با داشتن پشتوانه قدرتمندی همچون ایران‌خودرو، هزینه‌های نگهداری خود را نسبت به سایر مدل‌های موجود در کلاس قیمت پژو 207 کاهش داده است. هرچند ایمنی پژو 207 به طور رسمی مورد آزمایش قرار نگرفته است اما می‌توان گفت که به پشتوانه چهار ستاره ایمنی پژو 206 در آزمون‌های یوروانکپ و عملکرد مناسب ترمزها می‌توان این خودرو را یک خودروی ایمن ارزیابی کرد. اگرچه داشتن تنها دو کیسه هوا برای خودرویی در رده قیمت پژو 207 یک ایراد اساسی در قسمت ایمنی به شمار می‌رود.

معایب پژو 207

یکی از مواردی که با آوردن نام پژو207 در ذهن شما متبادر می‌شود، فضای کم داخل این خودرو به‌ویژه در قسمت پا برای سرنشینان عقب است. باوجوداینکه رقبای هم‌قیمت پژو 207 توجه ویژه‌ای به تامین راحتی سرنشینان کرده‌اند، گویا طراحان پژو 207 این موضوع را از قلم انداخته و حتی با وجود آگاهی از آن در پژو 206 تلاشی در رفع این ایراد نکرده‌اند. مورد دیگری که ممکن است شما را هنگام انتخاب این خودرو از میان خودروهای هم‌قیمت پژو207 به شک اندازد، کیفیت پایین مواد به‌کاررفته در ساخت کابین است. با در نظر گرفتن کلاس قیمت پژو207 می‌توان گفت که مواد به‌کاررفته در ساخت کابین آن به‌ویژه پلاستیک سازنده داشبورد اصلا کیفیت خوبی نداشته و ممکن است هنگام رانندگی صداهای آزاردهنده‌ای نیز از آن به گوش برسد. هرچند که لیست کامل امکانات رفاهی به‌عنوان یکی از مزیت‌های پژو207 برشمرده شد، باید این نکته را نیز در نظر داشت که کامل بودن لیست به‌هیچ‌عنوان تضمینی برای کارکرد صحیح آن‌ها نیست. ممکن است شما از روز اول خرید پژو 207 مجبور به حضور در نمایندگی‌ها و تعمیر یا تعویض قطعات رفاهی شوید. در این راه باید این نکته را هم در نظر بگیرید که ممکن است هیچ‌گاه نتوانید خدمت موردنظر خود را از نمایندگی دریافت کرده و به مشکلات جدی با کروز کنترل و نمایشگر بربخورید.

یکی دیگر از مشکلات اصلی که هنگام رانندگی با پژو 207 به آن برمی‌خورید، عدم هماهنگی میان گیربکس و پیشرانه به‌ویژه در نسخه اتوماتیک است. عملکرد تاخیری این پیشرانه و صداهای ایجادشده در حین تعویض دنده ممکن است شما را در خرید پژو207 دچار تردید کند. همچنین خشکی رانندگی به‌ویژه در محور عقب یک ایراد اساسی در مدل‌های صفرکیلومتر پژو 207 است که به مرور زمان و با مستهلک شدن فنرها کاهش می‌یابد.

جمع‌بندی

هرچند که پژو 207 به‌عنوان جبرانی برای کمبود محصولات پژو فرانسوی در ایران و با یدک کشیدن نام این شرکت به بازارهای ایران آمد، اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که کیفیت آن قابل‌مقایسه با مدل‌های فرانسوی نیست. باوجوداینکه قیمت پژو207 همگام با خودروهای دیگر روزبه‌روز در حال افزایش است، اما یکی از ایرادهای اساسی این خودرو که به طور مستقیم کیفیت آن را نشانه گرفته، استفاده از قطعات چینی به جای قطعات باکیفیت فرانسوی است. اگرچه پژو207 به دلیل ظاهر دل‌چسب و عملکرد فنی نسبتا مناسب همچنان توانسته جایگاه خود را در میان رقبای هم‌قیمت حفظ کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 270

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها