00%
منو

علائم گوارشی ویروس کووید 19

زمانی‌ که بیشتر افراد به بیماری کووید ۱۹ فکر می‌کنند، اغلب علائمی مانند سرفه خشک و تب بالا را تصور می‌کنند. این در حالی است که تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اقلیت موارد فقط با علائم گوارشی ظاهر می‌شوند. در تحقیق اخیر در حدود یک‌چهارم از بیماران علائم گوارشی بیماری کووید ۱۹ مانند اسهال و سایر علائم گوارشی را بروز دادند، این علائم در موارد خفیف کووید ۱۹ دیده می‌شد، و این بیماران دیرتر از بیمارانی که دارای علائم تنفسی بودند، به دنبال دریافت خدمات درمانی رفته‌اند.

عدم تشخیص زودهنگام این بیماران، به طور غالب ممکن است منجر به گسترش ناخواسته این بیماری در بیماران سرپاییِ مبتلا به بیماری خفیف شود که بیماریشان تشخیص داده نشده و از پتانسیل خود برای آلوده کردن دیگران آگاه نیستند.

داده‌های موجود در این مطالعه وجود و مشخصه‌های این زیرگروه مهم از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را نشان می‌دهد که می‌بایست در مطالعات وسیع‌تر بین المللی تایید شوند.

علائم متنوع کووید-۱۹

در حال حاضر تنها در حال آگاهی از طیف متنوعی از علائمِ بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستیم. اکنون می‌دانیم که علائم گوارشی نیز ممکن است علائم اولیه بیماری کووید ۱۹ باشد (حتی بدون سرفه، تب یا مشکل در تنفس). خبر خوب این است که بیشتر بیمارانی که دارای علائم گوارشی‌اند، معمولاً به گونه خفیف بیماری کووید ۱۹ مبتلا هستند.

در مطالعه جدید، تیم تحقیق داده‌های ۲۰۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ خفیف را ردیابی و بررسی کرد. به طور تقریبی یک چهارم، یعنی تعداد ۴۸ نفر از آن‌ها، فقط علائم گوارشی داشتند، ۶۹ نفر علائم گوارشی و تنفسی را با هم نشان دادند و ۸۹ نفر فقط علائم تنفسی داشتند.

این مطالعه نشان داد که تمام ۶۷ بیمار مبتلا به علائم گوارشی، اسهال داشته و از این تعداد، تقریباً در یک نفر از هر پنج نفر اسهال اولین نشانه ابتلای آن‌ها بوده است.

اسهال حدود یک تا ۱۴ روز به طول انجامیده و به طور میانگین مدت زمان بیش از پنج روز و حدود چهار بار دفع در روز گزارش شده است.

محققان دریافتند که حدود یک‌‌سوم بیماران مبتلا به علائم گوارشی، تب ندارند.

 

سیر بیماری کووید-۱۹

بیماران مبتلا به علائم گوارشی نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی دیرتر به دنبال مراقبت‌های پزشکی می‌روند که این مدت به طور حدودی ۱۶ روز در مقایسه با ۱۱ روز بوده است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که در بیماران مبتلا به علائم گوارشی مدت زمان شروع علائم تا بهبود کامل از ویروس، طولانی‌تر بوده و احتمال دارد که ویروس در مدفوع این بیماران نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی به میزان بیشتری دیده شود (۷۳ درصد در مقابل ۱۴ درصد). این بیماران نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی مدت زمان طولانی‌تری بیمار بودند.

تیم تحقیق چینی بر این مورد تاکید دارد که بیماری‌های بسیاری در سطح جامعه وجود دارد که باعث ایجاد علائم گوارشی می‌شوند و بیشتر موارد ابتلا به اسهال، تهوع، استفراغ و کم‌اشتهایی از علائم ابتلا به کووید ۱۹ نیستند.

با این وجود، پزشکان می‌بایست بدانند که این علائم اولیه جدید و حاد گوارشی در بیمار مشکوک به کروناویروس حداقل باید باعث سرعت بخشیدن در رسیدگی به این بیماری و بیماران شود، بنابراین علائم گوارشی بیماری کووید ۱۹ باید مدنظر درمانگران باشد.

این تحقیق بسیار حیاتی است برای اینکه نشان می‌دهد ۸۰ یا بیش از ۸۰ درصد از بیماران به نوع خفیف این بیماری مبتلا شده‌اند. بنابراین تشخیص مشخصه‌های اساسی این بیماری بسیار ضروری است، چرا که می‌تواند نیاز به خودقرنطینگی را ایجاد نماید.

 

در صورت بروز علائم گوارشی کرونا چه باید کرد:

اگر اسهال، حالت تهوع و یا استفراغ دارید به این معنی نیست که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اید. اما عاقلانه است که در طول همه‌گیری ویروس کرونا نسبت به علائم خود هشیارتر باشید. به خصوص اگر به خاطر مشکلات زمینه‌ای بیشتر در معرض خطر هستید.

  • در خانه بمانید. بیشتر افرادی که تست کرونایشان مثبت شده، به نوع خفیف این بیماری مبتلا شده‌اند و بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابند. از بیرون رفتن مگر در موارد ضروری مانند مراجعه به پزشک و ویزیت‌های مهم خودداری کنید.
  • دستشویی و تخت مخصوص به خود را داشته باشید. در صورتی که با افراد دیگر زندگی می‌کنید، برای جلوگیری از انتقال بیماری از طریق مدفوع بهتر است در صورت امکان از دستشویی جداگانه استفاده کنید.
  • دستان خود را بشویید. شستن دستانتان با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بهترین روش است. به خصوص بعد از استفاده از توالت، پاک کردن بینی، عطسه و سرفه و قبل از غذا خوردن و آشپزی. روش بعدی استفاده از محلول شست و شوی دست با حداقل ۶۰ درصد الکل است.
  •  سطوح را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید. که این شامل توالت فرنگی، سنگ دستشویی، دکمه و یا دستگیرهٔ سیفون، دستگیرهٔ در دستشویی، تلفن، پیشخوان و سایر سطوحی که اغلب با آن‌ها در تماس هستید، می‌شود.
  • مايعات زياد بنوشيد. اگر اسهال و یا استفراغ دارید، جایگزین کردن مایعات از دست‌رفته مهم است. تهیه او آر اس (ORS) از داروخانه و مصرف آن بهترین راه‌حل است زیرا دارای نمک و شکر است که بدن در اثر اسهال از دست می‌دهد. یا می‌توانید آب‌میوه‌های آبدار یا نوشیدنی‌های ملایم را به همراه کراکر شور و آبگوشت جرعه‌جرعه و کم‌کم میل کنید.
  • رژیم ملایمی داشته باشید. غذاهایی مانند موز، برنج سفید، سس سیب و نان تست را که می‌توانند به کاهش تمایل شما به دفع و تأمین کربوهیدرات‌های مورد نیاز بدن شما کمک کنند، امتحان کنید. همچنین می‌توانید جو دوسر، سیب‌زمینی آب‌پز یا پخته‌شده و مرغ پخته‌شدهٔ بدون پوست را امتحان کنید.

 

چه زمانی با پزشک در تماس باشیم؟

اگر مشکلات معدهٔ شما به خاطر مشکلات گوارشی و یا مسمومیت غذایی باشد، به طور معمول باید تا ۴۸ ساعت بهتر شوید. در غیر این صورت با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است این علائم به خاطر عفونت باکتریایی جدی‌تر و یا علائم اولیهٔ کووید ۱۹ باشند.

همچنین در صورت داشتن شرایط زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • دهیدراسیون و از دست دادن شدید آب بدن. نشانه‌ها شامل ادرار تیره، ضعف شدید، دهان و زبان خشک و سرگیجه است.
  • اسهال خونی و یا سیاه، و یا درد شدید شکم
  • اگر تب، سرفه و یا احساس تنگی نفس دارید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 197

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها