00%
منو

نحوه درمان چربی سر بعد از کاشت مو

ریزش موی مردان

در صورتی که ریزش موها از رویش موها سبقت بگیرد و در یک ناحیه خاص افزایش یابد، یک منطقه از سر دچار کم پشتی می‌شود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که با ریزش موها غده‌های چربی از بین نمی‌روند و همچنان چربی پوست سر تولید می‌شود. بنابراین چربی سر بعد از کاشت مو نیز دیده می‌شود که گاهی اوقات به دلیل غیر طبیعی بودن باید درمان شود.

از نظر علمی تاثیر مستقیم چربی سر بر روی ریزش مو ثابت نشده است اما طبق شواهد چربی بیش از حد موها می‌تواند به کاهش کیفیت موها منجر شود و ریزش‌های موقتی را به وجود آورد. همچنین گفته می‌شود که چربی سر بعد از کاشت مو نمی‌تواند مانعی برای رشد و رویش موها باشد. داشتن موهای چرب به دلیل ترشح چربی از مو نیست و تنها غدد چربی موجود در پوست سر است که باعث چرب شدن سر می‌شود. وجود چربی در سر تا حدودی مفید است و برای مراقبت از موها ضروری است؛ اما در صورتی که چربی سر بیش از حد باشد، با رشد و تجمع قارچ‌ها به مو آسیب می‌رساند.

آیا چربی سر بعد از کاشت مو طبیعی است؟

تنها روشی که برای درمان ریزش مو تاثیر بالایی از خود نشان داده و بازدهی مناسبی در میان متقاضیان داشته است، کاشت مو می‌باشد. کاشت مو که یک تکنیک پزشکی بسیار ایده آل است، پیشرفت‌های زیادی در طول دوره‌های گذشته داشته است. اما علامتی که بعد از این تکنیک به صورت متداول دیده می‌شود، چربی سر بعد از کاشت مو می‌باشد که همیشه علامت بدی نیست. در واقع این عارضه مثل ورم بعد از کاشت مو یک فرایند طبیعی است که از پوست سر حفاظت می‌کند و باعث بهبودی سریع‌تر زخم‌های ایجاد شده بر روی پوست سر می‌شود.

همچنین چربی سر بعد از کاشت مو به کمک عوامل دیگری مثل روی، ویتامین‌های گروه B و پروتئین موجب رشد و رویش بهتر موهای سر می‌شود. چربی سر فعالیت اغلب فولیکول‌های کاشته شده را افزایش می‌دهد و انرژی مورد نیاز برای رشد آنها را تأمین می‌کند. اما گاهی ممکن است این چربی تا حدی افزایش یابد که موجب ناراحتی و نگرانی مددجو شود. بنابراین  برخی به دنبال روش‌هایی برای درمان چربی سر بعد از کاشت مو هستند.

علت افزایش چربی سر بعد از کاشت مو چیست؟

ممکن است مددجویان از پزشک خود سؤال کنند که چرا درست بعد از کاشت مو چربی سر افزایش می‌یابد. به طور کُلی غدد چربی در سر حضور دارند که مسئول تولید چربی سطحی پوست هستند. در صورتی که در اثر شستشو با مواد شوینده پوست سر خشک شده شود، این غدد شروع به ترشح چربی می‌کنند تا از پوست سر محافظت کنند. علت چربی سر بعد از کاشت مو نیز آسیب‌های جزئی است که به پوست سر وارد می‌شود و باعث تحریک غدد چربی می‌شود.

چربی سر بعد از کاشت مو با استفاده مکرر از سشوار افزایش نیز می‌یابد. بنابراین یکی از راه‌های کاهش چربی سر این است که کمتر از سشوار استفاده کنید و از هوای آزاد برای خشک کردن مو استفاده کنید. علاوه بر این باید گفت که به علت چرب بودن پوست و موی سر، انتقال آلودگی به موها سرعت بیشتری داشته و ممکن است باعث بروز عوارض خطرناکی شود. از این رو توصیه می‌شود با چرب شدن موها بعد از کاشت مو، کمتر با موها تماس پیدا کنید. همچنین می‌توان گفت که یکی دیگر از عوامل افزایش چربی سر بعد از کاشت مو استفاده از نرم‌کننده‌های مخصوص است که چربی سر را افزایش می‌دهند. در واقع نرم کننده به صورت خاص چربی سر را افزایش می‌دهند تا حالت نرم کنندگی بیشتری در آن ایجاد کنند. برای اینکه از چربی بیش از حد پوست سر جلوگیری کنید، بهتر است با توصیه پزشک از شامپوهای مخصوص و مناسب استفاده کنید. شستشو بعد از کاشت مو یکی از مهم‌ترین مراحل مراقبت از نتایج عمل است.

استفاده بیش از حد از برس و شانه یا دستکاری موها نیز با تحریک غدد چربی می‌تواند چربی موها را افزایش دهد. بنابراین برای کاهش چربی و جلوگیری از آسیب به موها، باید مراقبت‌هایی را انجام داد که به شما کمک می‌کنند. سبک زندگی و ژنتیک نیز می‌تواند باعث افزایش  فعالیت غدد چربی شود. تغییرات شدید هورمونی، تغذیه بیش از حد مواد چرب و استرس و اضطراب می‌تواند با تحریک غدد چربی منجر به چرب شدن موها شود.

چرب شدن سر بعد از کاشت مو

تاثیر چربی سر بر نتایج کاشت مو چگونه است؟

همانطور که گفتیم افزایش چربی سر بعد از کاشت مو تا حدودی طبیعی است و برای محافظت از پوست و مو ضروری است؛ به طوری که اگر بعد از کاشت مو، پوست سر خشک باشد ممکن است رویش و رشد موهای کاشته شده را با مشکل مواجه کند. اما این چربی در مواردی که بیشتر از حد معمول باشد، می‌تواند به فولیکول‌ها آسیب برساند و منجر به ریزش موهای کاشته شده شود.

قبلاً هم اشاره کردیم که چربی سر با فراهم کردن شرایط مناسب برای ترمیم زخم‌ها، باعث تسریع بهبودی بعد از کاشت مو می‌شود. چرا که در روش‌های مختلف کاشت مو از برش‌های نواری یا سوراخ مانند برای برداشت و کاشت فولیکول‌ها استفاده می‌شود که همین موارد می‌توانند به ورم بعد از کاشت مو و عوارض دیگر منجر شوند. افزایش چربی سر یک انعکاس مهم در پوست است که برای بهبود زخم‌ها و جراحات صورت می‌گیرد.

فولیکول‌های کاشته شده برای اینکه دچار ریزش نشوند و رشد خوبی داشته باشند، به تقویت احتیاج دارند. چربی‌ها می‌توانند با تأمین ویتامین‌ها و مواد مغذی منجر به تقویت گرافت‌های کاشته شده شوند. این چربی‌ها انرژی مورد نیاز برای فعالیت فولیکول‌ها را تأمین می‌کند و آنها را خوش حالت می‌کند. همچنین کنترل این چربی‌ها با رعایت نکات شستشو بعد از کاشت مو می‌تواند استحکام بیشتری در موها ایجاد کند.

اما اگر چربی سر بعد از کاشت مو بیش از حد مورد انتظار باشد، اکسیژن رسانی به پوست سر مختل شده و همین مسئله ساده ممکن است باعث ریزش موهای تازه کاشته شده شود.

آیا افزایش چربی سر بعد از کاشت مو ممکن است به ریزش مو منجر شود؟

اگر کاهش یا افزایش چربی سر بعد از کاشت مو به صورت ناگهانی اتفاق بیافتد، ممکن است باعث ریزش مو شود. اگر بعد از کاشت مو چربی زیادی روی سطح موها بنشیند، از رسیدن اکسیژن و خونرسانی به مو جلوگیری می‌کند؛ چرا که منافذ پوستی را به طور کامل مسدود می‌کند. همچنین چربی سر می‌تواند باعث نرم شدن ریشه‌های مو شده و ضخامت موها را کم می‌کند. این موارد در کنار هم می‌توانند به نتایج کاشت مو آسیب وارد کنند و باعث ریزش مو مجدد شوند.

بنابراین اگر شما نیز از جراحی کاشت مو استفاده کرده‌اید و با چرب شدن بیش از حد موهای سر مواجه شده‌اید، توصیه می‌کنیم حتما برای درمان چربی سر بعد از کاشت مو اقدام کنید.

برای درمان چربی بیش از حد سر چه کنیم؟

قبل از هر چیزی باید علت افزایش چربی سر بعد از کاشت مو مشخص شود. اگر علت آن تغییرات هورمونی ناشی از کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد، قاعدتاً باید وضعیت تیروئید به حالت عادی برگردد. همچنین می‌توان با استفاده از جوش شیرین چربی سر را کاهش داد که البته باید با توصیه پزشک انجام شود.

دوری از استرس، تغذیه درست و استفاده از شامپوهای مناسب برای شستشو بعد از کاشت مو می‌تواند از چرب شدن موها جلوگیری کند. در واقع این موارد با کنترل چربی‌ها اجازه افزایش مضر آن بر سطح پوست را نمی‌دهند. استفاده از آب گرم در هنگام شستشو باعث کاهش چربی پوست سر می‌شود. بنابراین اگر انتخاب شامپو مناسب در کنار نحوه درست استحمام به کار رود، می‌تواند چربی سر بعد از کاشت مو را درمان کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 139

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها