00%
منو

شیوه و روش کار در ایمپلنت دیجیتال به چه صورت است؟

در این مقاله قصد داریم تا شما را با ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت یک روزه آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

شیوه و روش کار در ایمپلنت دیجیتال به چه صورت است؟

کاشت ایمپلنت معمولا با اخذ یک رادیوگرافی سی بی سی تی (C.B.C.T ) صورت میگیرد. در این حالت دندانپزشک با استفاده از رادیوگرافی میزان استخوان را اندازه گیری می کند و بهترین طول و قطر ایمپلنت را تعیین می کند. در شیوه “ایمپلنت دیجیتال” به دلیل اینکه پیش از جراحی، دهان توسط رادیوگرافی اسکن می‌شود بهترین موقعیت کاشت ایمپلنت با درنظر گرفتن کیفیت و حجم استخوان مورد نیاز و موقعیت سینوس و عصب از قبل مشخص شده و احتمال خطا و لغزش به حداقل می‌رسد.

با کمک این روش، تمامی فرآیند جراحی با استفاده از فایل قالب دیجیتال یا همان اسکن دهان متقاضی و فایل CBCT فک کامل وی در نرم افزار، فرآیند شبیه سازی صورت می‌گیرد و سپس، مناسب‌ترین موقعیت کاشت ایمپلنت با استفاده از کیفیت استخوان فک بیمار و جای قرارگیری سینوس یا عصب معین می‌شود و طرح نهایی به وسیله ایمپلنتولوژیست، تایید می‌شود.

در پروسه درمانی “ایمپلنت دیجیتال” پس از مشخص شدن طرح درمان یک راهنمای جراحی که ابزاری از جنس پلاستیک شفاف است و محل دقیق جایگزاری ایمپلنتها را مشخص میکند. توسط دستگاههای بسیار دقیق ساخته میشود و با کمک این راهنما مرحله جراحی ایمپلنت در زمان بسیار کوتاهتر و به طور دقیقتری انجام خواهد شد.این فناوری ویژگی هایی را برای داندانپزشکان و بیماران دربردارد که از جمله ویژگی‌های آن برای بیماران می‌توانیم به راحتی قبل و بعد از جراحی برای متقاضی، کم شدن زمان مراقبت‌های پس از جراحی به خاطر برش ندادن لثه و بخیه نزدن آن، دستیابی به زیبایی با کاشت و قرار دادن روکش ایمپلنت در 1 جلسه و کم شدن تعداد جلسات مراجعه به کلینیک جهت انجام ایمپلنت از چهار به دوجلسه اشاره کرد.

همچنین با کمک راهنمای جراحی میتوان با دقت بسیار بالایی روکش ایمپلنت را از قبل تهیه کرد و در انتهای جراحی برای بیمار متقاضی جایگذاری نمود. جایگزاری زود هنگام روکش باعث میشود آسیب کمتری به لثه وارد شود و فرم و قرارگیری لثه در اطراف ایمپلنت بسیار زیبا باشد و تطابق بیولوژیکی و زیبایی فوق العاده ای به همراه داشته باشد.

از طرفی با این رادیوگرافی ساختارهای اناتومیک مهم مثل اعصاب و عروق و سینوس را میتوان دید تا هنگام جراحی به آنها دست اندازی نشود.

مقایسه ایمپلنت دیجیتال با ایمپلنت معمولی

هر دو ایمپلنت دیجیتال و معمولی برای جایگزینی دائمی دندان غائب به کار برده می‌شود.

تکنیک جایگذاری ایمپلنت دیجیتال جهت حفظ ساختار لثه و استخوان فک و جلوگیری از تحلیل بیشتر لثه و استخوان به کار می‌رود. در این روش بعد از بی حسی موضعی لثه به قطر ایمپلنت پانچ می‌شود و از همان محل پانچ لثه ایمپلنت جایگذاری می‌شود. این روش نیاز به بخیه کردن ندارد و اصلا خونریزی بعد از جایگذاری ایمپلنت نخواهیم داشت.

این روش کمترین درد ممکن بعد از جایگذاری ایمپلنت را خواهد داشت و نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف نخواهد بود. این روش برای افرادی که حجم استخوان فک آن‌ها مناسب است استفاده می‌شود؛ و اگر دقیق و متبحرانه توسط متخصص ایمپلنت انجام شود، نتایج عالی بدست می‌آید. این روش ضخامت لثه‌ای ایده آل ایجاد می‌کند که برای زیبایی دندان‌های جلویی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در روش های سنتی ایمپلنت بیماران می بایست بعد از جراحی تا زمان جوش خوردن پایه ایمپلنت برای مدتی بدون دندان سپری کنند این در حالی است که به وسیله ایمپلنت دیجیتال بلافاصله بعد از جایگذاری پایه دندان در لثه روکش موقت روی آن قرار گرفته می شود که در این صورت دیگر بیمار نگران بی دندان بودنش نخواهد شد.

در ایمپلنت دیجیتال ابتدا می بایست فرایند جراحی فک بیمار بوسیله نرم افزار و اسکن های رادیو گرافی که به CBCT معروف هستند انجام شود. پس از آن شابلون جراحی توسط چاپگر سه بعدی ساخته می شود و پس از آن محل های از پیش تعیین شده جراحی سوراخ می شوند.

برای جلوگیری از لغزش دست در هنگام جراحی سیلندی فلزی در محل سوراخ شده قرار داده می شودو بصورت همزمان روکش موقت ایمپلنت بوسیله ماشین CNC ساخته می شود تا دندانپزشک متخصص در یک جلسه اقدام به کاشت ایمپلنت و بارگذاری پروتز بیمارکند.

ایمپلنت دیجیتال از مدل سازی کامپیوتر سه بعدی برای بررسی شرایط استخوان فک و موقعیت قرار گیری رشته های عصبی استفاده می کند. دندانپزشک با داشتن این اطلاعات معتبر می‌تواند عمل کاشت ایمپلنت را با کمترین شکاف در لثه طراحی کند.

کاشت دندان بدون جراحی برای چه کسانی مناسب تر است ؟

  1. بهترین روش برای کسانی که ترس از جراحی کاشت دندان دارند.
  2. کسانی که نمی خواهند به مدت چند ماه بدون دندان بمانند.

کاشت ایمپلنت دندان دیجیتال چگونه است؟

نحوه کاشت ایمپلنت های دیجیتال تقریبا با ایمپلنت سنتی مشابه است. مراحل آن نیز مثل ایمپلنت استاندارد در دو مرحله انجام می گیرد.

ایمپلنت دیجیتالی چه مزایایی دارد؟

خالی نماندن جای دندان برای چند ماه

کاهش درد و خونریزی به سبب کاهش برش موضع یا به اصطلاح روش flapless

سرعت بهبودی بالاتر به سبب تخریب کمتر بافت های مجاور موضع

امکان کاشت دندان با درصد موفقیت بالاتر

کاهش احتمال عفونت، تورم و خونریزی ها بعد از کاشت دندان

کاهش زمان کاشت دندان

استفاده از غذای طبیعی بلافاصله بعد از کاشت دندان

انجام کارهای عادی روزمره بلافاصله بعد از کاشت دندان

بهترین ایمپلنت تهران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 75

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها