00%
منو

زعفران ، طلای کویر

زعفران که از عربی شده‌ی اسم زرپران گرفته شده است،  گیاهی با نام علمی کروکوس است که در مناطق خاصی از دنیا و از جمله ایران کاشت می‌شود. ایران با در اختیار داشتن بیش از 90 درصد سهم بازار در تولید زعفران، بزرگترین صادر کننده‌ی این محصول گران بها است. این گیاه ارزشمند به عنوان طلای سرخ نیز شناخته می‌شود که گیاه بالغ آن ارتفاعی نزدیک به 30 سانتیمتر دارد که گل‌هایش به رنگ بنفش بوده و از 6 عدد گلبرگ تشکیل شده است. گل‌های این گیاه دارای 3 عدد پرچم بوده که ممکن است این تعداد به 1 عدد نیز برسد.

پیاز زعفران در مناطقی با آب‌وهوای خشک و بارندگی نسبتاً زیاد، در مقایسه با مناطق گرم سیری زعفران باکیفیت بسیار مناسب‌تری خواهد داد. این آب‌وهوا در کیفیتی که در آخر، زعفران ما خواهد داشت بسیار مؤثر است. این گیاه به دلیل ساختار فیزیولوژیکی خاصی که  دارد در دمای منفی 40 درجه سانتی‌گراد نیز می‌تواند به رشد خود ادامه دهد و هیچ‌گونه مشکلی در ظاهر و عملکرد داخلی این گیاه ایجاد نخواهد شد. از همین رو زعفران بهرامن با در اختیار داشتن تأمین‌کننده‌های زعفران درجه یک باکیفیت بالا که همه‌ی مزارع آن‌ها در مناطق بسیار مناسب جهت کاشت زعفران در ایران قرارگرفته‌اند؛ می‌توانند مرغوب‌ترین زعفران را اختیار شما قرار دهد. قیمت زعفران بهرامن با توجه به کیفیت آن بسیار مناسب و مقرون به‌صرفه برای مصرف کنندگان است.

تاریخچه زعفران برمی‌گردد به دوران باستان زمانی که اقوام ایرانی نحوه و علم کاشت و برداشت زعفران را در اختیار دیگر قوم‌ها مانند رومی‌ها، سامی‌ها، چینی‌ها و حتی اعراب قرار دادند و بعد از آنکه اعراب بر پارسیان مسلط شدند و تعدادی از ایرانیان را به سرزمین‌های شام و آندلس یا اسپانیای کنونی تبعید کردند ایرانیان بزرگوارانه این دانش را در اختیار آنها قرار دادند تا امروزه شاهد آن باشیم که در این مناطق نیز یکی از مرغوب‌ترین زعفران‌ها کشت می‌شود. سابقه کاشت زعفران در ایران به بیش از 3000 سال پیش بازمی‌گردد زمانی که ایرانیان در منطقه‌ای در کشورمان به نام قائنات شروع به کاشت، داشت و برداشت این گیاه کردند. زعفران گیاهی چند ساله و بدون ساقه است که در پاییز هر سال می‌توان از پرچم‌های آن که همان رشته‌های زعفران است برداشت کرد. برای داشتن یک کیلوگرم از زعفران باید چیزی در حدود 110 هزار تا 170 هزار گل زعفران را برداشت کرد. و یکی از دلایل اصلی گرانی زعفران این است که هر کارگر باید در حدود 40 ساعت کار کند تا بتواند حدود 1 کیلوگرم زعفران خشک به دست آورد. تمام این مراحل به کمک دست انجام می‌شود به همین خاطر چیدن رشته‌های زعفران کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است. چیدن زعفران باید قبل از طلوع آفتاب شروع شود. تولید میزان زعفران ایران بین 200 تا 300 تن است و اسپانیا با تولید 25 تن در سال بعد از ایران بیشترین میزان تولید در میان سایر کشورها دارد. بیشترین تولید زعفران در استان خراسان است. طلای کویر در تمام طول سال تنها دو بار احتیاج به آبیاری دارد، یکی در ابتدای برداشت یعنی در اوایل آبان ماه و بار دوم در انتهای زمان برداشت یعنی در اوایل آذرماه.

زعفران ، طلای کویر

ارزش غذایی  زعفران

به ازای هر 100 گرم از زعفران که برابر با 3.5 اونس است شامل 310 کیلوکالری، 65 گرم کربوهیدرات، 5.5 گرم چربی، 1.5 گرم چربی اشباع، پروتئین 11 گرم، آب 11 گرم، ویتامین آ 530 واحد، ویتامین ب1 0.115 میلی‌گرم، ویتامین ب2 0.267 میلی‌گرم و ویتامین ب3 1.460 میلی‌گرم. در زعفران مقدار 80 میلی‌گرم ویتامین ث و مقادیر قابل ملاحظه‌ای از املاح معدنی مانند، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی وجود دارد.

مزایای مصرف زعفران برای سلامتی

زعفران بهرامن با بهره‌گیری از بر روز ترین روش‌های فرآوری و بسته بندی زعفران در بهبود سلامتی شما قدم‌های بسیار مثبتی برداشته است از همین رو در زیر با چند مورد از خواص این گیاه که برای سلامتی بسیار مفید است آشنا خواهید شد.

خواص ضد سرطانی: زعفران به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان‌ها در از بین بردن رادیکال‌های آزاد موجود در بدن بسیار موفق عمل می‌کند. کروسین و کروستین که دلیل وجود رنگ قرمز در زعفران هستند، هر دو نقش مهمی در ایجاد خواص آنتی اکسیدانی در بدن را دارند.

خواص ضد افسردگی این گیاه ارزشمند

بر اساس تحقیقات گسترده‌ای که درباره زعفران و درزمینهٔ اثرات زعفران بر تغییر خلق‌وخو انجام شده است به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف روزانه 30 میلی‌گرم زعفران در روز اثرات بسیار مثبتی را بر روی حالات افسردگی شما دارد. محققان بر این باورند که دوز مشخصی از زعفران می‌تواند با داروهایی مانند سیتالوپرام و فلوکستین در بهبود حال روحی بیماران برابری کند.

خواص زعفران در کاهش اثرات سندروم پیش از قاعدگی

بر اساس تحقیقی که بر روی تعدادی از زنان بین 20 تا 45 سال انجام شده است، مشخص شد که مصرف روزانه 30 میلی گرم از زعفران در کاهش اثرات سندروم پیش از قاعدگی در آنها بسیار موثر بوده است؛ و در تحقیقی دیگر محققان دریافتند که استشمام زعفران به مدت 20 دقیقه باعث کاهش سطح استرس در این افراد می‌شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 47

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها